Telefon za 1 Kč dnes nikoho nevzrušuje. Jak se změnil telco svět?

14. 3. 2017 +

Aktuálně

Zatímco v devadesátých letech byl internet v plenkách a mobilní telefon si mohli dovolit jen milionáři, dnes je trendem virtuální realita, cloud a ICT řešení. To se mimo jiné podepsalo na práci obchodníků, zákazníci se zajímají především o komfortnost a spolehlivost služeb, zákaznickou péči a co nejkratší smluvní závazky. To posouvá obchodníky do role konzultantů, kteří musí mít maximální know-how, jak zákazníkům usnadnit jejich business z pohledu technologií. Jak vypadá svět telekomunikací dnes?

1. Investice do technologií představují miliardy ročně

Před více jak deseti lety zákazníka potěšil telefon za korunu, čehož mobilní operátoři hojně využívali a své zákazníky uvazovali hlava/nehlava, navíc to pro ně znamenalo celkem rychlý business. Nad výpadkem GSM sítě se zákazník téměř nepozastavil a 96 % pokrytí populace znělo jako sci-fi. Dnes investují operátoři do technologií miliardy korun a MOBILNÍ svět se mění na ICT (informační a komunikační technologie). Firmám stojí na technologiích mnohdy celý business, ať už v rámci připojení k internetu nebo v bezpečném uložení dat. Obchodník již neobchoduje s jednoduchým produktem, ale s rozmanitým portfoliem služeb, které musí dobře aplikovat, aby zákazníkům šetřily čas a peníze.

2. Po cenové revoluci v roce 2013 šly tržby hlasových služeb strmě dolů

A operátoři si museli hledat živobytí jinde. SMS a MMS se stávají takřka mrtvou službou, vzhledem k epidemii WhatsAppu, Viberu, Messangeru a dalším platformám. Proto sází na mobilní data, důkazem je 96 % pokrytí populace LTE signálem a vysílače se v rámci ČR počítají na tisíce. Spotřeba mobilních dat se mezi zákazníky zvedla meziročně o více jak 80 %.

button-zajimaji-me-nove-prilezitosti

3. Neakceptujeme výpadky a chceme se spojit rychle

Jedním z inovativních řešení je technologie VoLTE a VoWifi. V roce 1992 jsme na internetu „frčeli“ rychlostí 9,6 kB/s a mohlo se připojit pouze pár nadšenců, z dnešního pohledu bychom si před načtením webové stránky mohli dojít nakoupit, zaběhat a pak si možná něco přečíst. Dnes má rychlé připojení LTE více než 90 % populace (stahování až 225 MB/s) a tím vychytávky dnešní doby nekončí. Přes wifi si dnes zavoláte i na místech, kde není signál, a spojení přes mobilní datovou síť zajistí technologie VoLTE. Volbu již najdete v nastavení mnoha smartphonů.

4. Hudbou budoucnosti je pak nástup sítí páté generace

Síť, která zvládne až stonásobný počet připojených zařízení, bezpečné fungování automobilů bez řidiče nebo využití virtuální reality. V tomhle případě musíme být trpěliví, oficiální spuštění 5G sítí se očekává až v roce 2020.

5. Zákazníci chtějí čím dál víc a nabídky jsou komplexnější

Pro obchodníky zní internet, datový tarif a smartphone téměř jako zaklínadlo, které otevírá bránu k dalšímu byznysu. Tím je například vývoj mobilních aplikací, které si operátoři vyvíjí sami a zákazníkům jsou ušité doslova na míru. Zákazníci preferují osobní přístup vzhledem k důležitosti technologií. Musí mít poskytovatele, na kterého se mohou spolehnout, a který jim pomůže v hledání ideálního řešení v nastavení služeb. Zákaznická péče a individuální přístup bezesporu patří mezi jednu z hlavních konkurenčních výhod.

TIP! Chcete si vydělat pod křídly ověřené značky? T-Mobile aktuálně nabízí 3 pozice, obchodníka pro retenční klienty, akvizičního draka a konzultanta značkové prodejny.

6. Stále vybitá baterie, novodobý problém

I ten sebemenší výpadek sítě zákazníci vnímají negativně, na druhou stranu jsme schopni mít v kapse telefon, který se vypne, i když je nabitý na 60 %. Všichni tak nějak tušíme, o jaký brand se jedná, ale musíme ho mít, protože jde o hi-tech vychytávku a ultra trendy věc. Kdo nechce sahat po power bance, jedním z možných řešení je značka Meizu a prototyp přístroje vybaveného technologií Super mCharge, která slibuje natankování baterie do 20 minut.

7. Trend comebacků přichází i do telekomunikací

Další vlaštovkou na trhu mobilních telefonů je stará známá 33 desítka a Nokia se tak vrací z propadliště dějin. S původním typem má pramálo společného až na tlačítkovou klávesnici a baterku, která vydrží až měsíc. Tedy za předpokladu, že na ní nebudete pařit hada 24/7. Po tlačítkových telefonech je mezi zákazníky abnormální zájem a mezi smartphony jsou nedostatkovým zbožím. Celkem dobrá obchodní strategie po zamíření Nokie 3310 a například BlackBerry KeyOne s QWERTY klávesnicí na trh.

8. Konec roamingu v EU

EU odhlasovala zrušení příplatků za roaming a operátorům nezbyde nic jiného než nový zákon respektovat. Na zrušení roamingu v rámci programu „Roam like at home“ se můžeme těšit v polovině června, kdy přestaneme platit další poplatky za roaming a sazby budou stejné jako ty vnitrostátní. Což je dobrá zpráva pro obchodníky, kteří plánují expanzi do zahraničí a kteří budou moci obchodovat v rámci Evropy bez omezení, protože business nikdy nespí.

TIP! Jste spíš obchodník rebel a bavilo by vás budovat v Česku alternativní síť? Starnet se z jižních Čech rozšířil už po velké části republiky a nabízí šikovným lidem možnost podnikání v jejich regionu.

9. S čím se vytasí nejsilnější telekomunikační hráči ve 2017?

  • T-Mobile a jeho Chytré auto, které vás – kromě jiných vychytávek – naučí správně řídit a parkovat. Zajistí, že přijdete na jakýkoliv defekt a také vám připomene, že chce vašeho miláčka někdo ukrást. TMCZ tak rozšiřuje své portfolio služeb nejenom o další možnost využití mobilních dat, ale již zmíněný vývoj aplikace, která k chytrému autu neodmyslitelně patří.
  • Vodafone přichází se sdíleným neomezeným tarifem Red+ 40 GB s velkou porcí mobilních dat pro celou rodinu. Tarif může být sdílen až mezi 4 členy rodiny a mimo data nabízí neomezené volání a SMS. Ano, i tady jsme u strategie penetrace mobilních dat na českém trhu.
  • O2 se pouští jiným směrem a to do světa financí. Trh bude pušovat chytrým pojištěním na cesty, které se zapne samo, když vyjedete do zahraničí. Zajímavé rozšíření záběru, které se dalo předpokládat vzhledem k vlastníkům operátora.

10. Zkrátka telco je pro obchodníky stále sexy byznys

Na základě výsledků, kterými se operátoři prezentují ve výročních zprávách, je jasné, že telekomunikace patří stále mezi TOP zaměstnavatele. Operátoři dokáží své obchodníky dobře zaplatit a zajistí jim kvalitní vzdělání v oblasti technologií, jejichž vývoj nelze zastavit. Jenom počet uživatelů chytrých mobilních telefonů se v ČR za pět let více než ztrojnásobil, k tomu neodmyslitelně patří vyšší spotřeba dat a stahování aplikací. Uživatelé nenosí „v kapse“ pouze jedno zařízení, ale hned několik. Dále potřebují svá data bezpečně a on-line ukládat.

Na trhu jsou registrovány tisíce firem, které potřebují nejenom připojení k internetu, ale i volat a mít své pobočky bezpečně propojeny. Výčet služeb a potřeb zákazníků zdá se být neomezený. Před deseti lety operátoři sypali novinky z rukávu a doba na vývoj byla kratší. Každá služba včetně SMS nebo MMS byla mílovým krokem kupředu a obchodníci měli nepřeberně nabídek a jen je nabízeli. Nyní musí přemýšlet více individuálně, nabídky šít na míru a hledat i sebemenší výhody pro zákazníky, každopádně mít možnost jít s dobou a orientovat se v technologiích je pro novodobé obchodníky velkou výzvou!