Přednášejte jako na TEDu a strhněte davy

31. Leden 2017

Jako obchodníci máte komunikační a prezentační dovednosti zřejmě v malíčku. Dokážete však strhnout davy? Mluvit před veřejností či větší skupinou lidí bývá totiž jiné kafe. Na TEDu se šíří ty nejlepší, inovativní a často i docela šílené myšlenky během 18 minut. Jak to řečnící dělají? Nepodceňují přípravu a drží se rad odborníků. Pročetli jsme knihu Přednášejte jako na TEDu a pár jsme jich pro vás vybrali.

IMG_20170131_192305-02_resized_20170131_073447097

Máte co říct? Dokážete pronést skvělý proslov

Základním posláním TEDu je šířit myšlenky, které stojí za to. Někdo by mohl namítat tím, že postačí sebevědomí a dobrý projev, kterými si lidi získáte. Otázkou však je, jestli chcete lidi zaujmout a dosáhnout toho, že vám zatleskají. Nebo zanechat dlouhotrvající dojem, způsobit to, že budou ještě několik dnů/týdnů/měsíců přemýšlet o tom, co jste říkal. Nebo ještě líp, přinutíte je ke změně chování.

button registrace obchodnika transparent

Opravdu nemusíte být vynálezce ani světový šampion

Dobře, říkáte si, s čím ale půjdu ven? Nejsem žádný Einstein. To ani nemusíte. Někdy stačí mluvit o opravdu běžných věcech, poukázat na jednoduchý praktický návod, který se vám osvědčil, podělit se o silný příběh. Lidé hledají jednoduchá řešení a možná budete překvapení, kolika lidem taková obyčejná myšlenka může pomoct.

Styl bez obsahu je FAKE

Pokud čekáte, že vám teď napíšu v bodech pár pravidel a technik, které se stačí naučit a díky kterým to můžete na pódiu odpálit, zklamu vás. Nenajdete je ani v této knize. Přesná pravidla totiž neexistují. Skvělý projev by totiž měl být jedinečný. Když budete pouze napodobovat techniky úspěšných řečníků, jejich styl vám však nebude přirozený, publikum to lehce odhalí, a tím ho ztratíte.

Méně je někdy rozhodně víc

Na TEDu máte na svou řeč maximálně 18 minut a opravdu to bohatě stačí. Talky najdete i kratší, zcela běžné jsou 10 minutové projevy a najdou se i pod 5 minut. Jak ale říct všechno, co chcete, během čtvrt hodiny? Většinu toho, co chcete říct, jednoduše ze svého projevu vyškrtněte. Místo 10 věcí se zaměřte na 1, dejte jí prostor a věnujte se jí do hloubky.

Propojte se s publikem

Chcete-li dosáhnout toho, že vás budou lidé po celou dobu se zatajeným dechem poslouchat, musíte se s nimi propojit, dostat se jim do hlavy. Chris Andersen ve své knize hezky popsal: „Lidé nejsou počítače, jsou to sociální tvorové, chtějí se bavit a chtějí prožívat emoce.“ Jakých 5 nejlepších způsobů doporučuje pro propojení s publikem?

  • Než se pustíte do svého projevu, navažte s publikem oční kontakt, usmějte se a můžete začít.
  • Nebojte se ukázat svou zranitelnost, nebojte se toho, že vás budou mít za slabocha. Právě naopak, pokud to budete myslet upřímně, lidé vás budou za to milovat.
  • Pokud dokážete svou řeč odlehčit trefným vtípkem, máte trumf v rukávu. Nesnažte se však být vtipný za každou cenu.
  • Nechte své ego doma. Uvědomte si, že když vás veřejnost poslouchá, dělá to hlavně kvůli tomu, co říkáte. Nejste Leonardo DiCaprio, aby vás sledovali kvůli tom, že jste skvělý.
  • Nepřednášejte fakta, vyprávějte příběh, tak aby si z něj lidé mohli odnést určitou hodnotu.

Radši žádné slajdy, než-li špatné slajdy

Chystáte se prezentovat. Pravděpodobně jste hned začali s přípravou prezentace. Uvědomte si však, že ona není na pódiu ta nejdůležitější. Berte ji pouze jako doplněk, který podtrhuje a umocní celkový dojem. Můžete použít obrázky, které dovysvětlí to, o čem mluvíte. Rozhodně se vyhněte slajdům, které opakují, to, co říkáte.

Příprava je základ úspěchu, ne však pro každého

Jste zvyklí se na svou prezentaci důkladně připravit, nebo bez problému zvládáte mluvit z patra? Tady neexistuje správné řešení. Příprava vám pomůže utřídit si myšlenky, zbavit vás nervozity a také si nacvičit délku projevu, na kolezích vyzkoušíte, jak fungují vaše vtipy. Pokud jste však rodilý spíkr a budete mluvit o svém projektu, vlastním podniku, či jiné srdcové záležitosti, striktní držení se scénáře vás může zbytečně brzdit.

Dobrý start a hvězdný závěr

I když se na svou přednášku rozhodnete nepřipravit, řečníkům na TEDu se doporučuje nepodcenit přípravu zahájení a závěru svého talku. První slova jsou opravdu důležitá, závisí na nich to, zda vás budou lidé dále poslouchat. Na druhou stranu, poslední myšlenky rozhodují o tom, jak si vás lidé zapamatují, a jestli vůbec. Myslete také na to, že čas vám vyprší dřív, než stihnete říct všechno, co jste chtěli. V takovém případě je dobré mít v záloze zkrácený závěr a myšlenku, se kterou se s diváky rozloučíte.

Šokujte publikum inovativním formátem

Pokud máte dostatek odvahy, nebojte se svoje vystoupení na veřejnosti oživit. Pozvěte si k sobě na pódium hosta, vezměte živou kapelu či jiný umělecký prvek, inscenujte rozhovor, nebo vymyslete něco jiného. Myslete však na to, že hranice mezi pozitivním šokem a trapností je docela tenká.

Jaké máte zkušenosti s vystupováním na veřejnosti vy? Které z těchto rad sami využíváte a jaké jsou vaše osobní tipy?

© 2024 imper.cz