Moderní technologie akcelerují business, jen když je umíte používat

14. 7. 2016 +

Obchod

Moderní technologie nám ulehčují život. Tuhle větu jste jistě již někde slyšeli. Samotný fakt, že vlastníte nejnovější iPhone či tablet, klienta nepřesvědčí, aby podepsal smlouvu. Moderní technologie jsou pouhý nástroj, který nám opravdu může práci ulehčit. K tomu je však potřeba je efektivně a moudře ovládat. Jinak budou váš čas spíše požírat. Jaké změny můžete do svého pracovního života zavést ještě dnes?

OJXHDWMWV9

1. Aplikace, které obchodníkům ulehčují život

Co nám doopravdy mega ulehčuje život, nejsou ani tak moderní technologie, jako aplikace které můžeme prostřednictvím nich využívat. Sice jich máte stažených v telefonu 100, denně požíváte  maximálně 10. Mrknete na počasí, zaplatíte účty, zkontrolujete sociální sítě a odpovíte na maily. Stáhněte si relevantní aplikace, které vám pomohou ulehčit business a zjednodušit život. A hlavně si zvykněte je opravdu používat. Jaké to jsou? V dnešní době si nemusíte pamatovat každé slovo ze schůzky, rozhovor si můžete nahrát. Cestou za klientem se můžete vzdělávat, osvěžit si angličtinu, najít poblíž dobrou kavárnu s WiFi, za 5 minut mít přistaveno taxi. A je toho mnohem víc.

TIP: Chcete vědět, které appky jako obchodník mít a využívat? Zkoušíme je za vás v našem seriálu: Aplikace, které obchodníkům ulehčují život. Brzo plánujeme další pecky.

2. Noční můra jménem komunikace v týmu. Socializujte se na síti

Komunikace je věčný problém všech týmů. Někdo si stěžuje, že nikdy nic neví. Jiní zas neodpovídají na maily nebo neberou telefony. Na Facebooku jsou však online a vy máte chuť je zabít. V tomto případě nezbude nic jiného, než si zvyknout, že mladá generace obchodníků je zvyklá komunikovat přes sociální sítě. Sociálních sítí a komunikačních kanálů poslední dobou přibývá a vy tak s někým komunikujete přes Messenger či WhatsApp, dalšímu nahrajete Glide message a už ani nevíte, komu jste co řekli a neřekli. Jednou provždy si nastavte jednotný komunikační kanál a buďte tam všichni. My v BusinessAnimals.cz momentálně frčíme na Slacku a je to boží. Jedete na schůzku a potřebujete narychlo příbuznou referenci, vymyslet strategii na silného klienta? Není problém, téměř vždy se najde alespoň jeden člen týmu, který je online. Vyřešíme také ad hoc věci a všichni víme, co kdo dělá a jak se má.

3. Firemní desky jsou out – vtáhněte klienta do akce

Mít něco v ruce, když jdete za klientem, je základ. Vzorky, prototyp, novinky, prezentaci, ceník, podmínky. Papírové desky krom toho, že vyšly z módy, mají také řadu nevýhod, které vás obírají o čas a energii:

  • S každou změnou musíte tisknout znova, přičemž v tabletu stačí stisknout „uložit“.
  • Papírovou prezentaci či katalog musíte mít pro každého klienta zvlášť, nejlépe do zásoby.
  • Desky by měly reprezentovat. Nesmíte je tedy ušpinit či skrčit. Tablet či telefon za vteřinu přetřete rukávem.
  • Listovat v 50stránkové prezentaci na schůzce je na dlouho, CTRL+F je rozhodně jednodušší.
  • Kalkulaci dle klientových požadavků nemusíte počítat, až přijedete do kanceláře. Tablet položíte mezi sebe a klienta a za pár minut máte pro něj nabídku na míru.
  • Tablet umí kromě obrázků, přehrát i video, zvuk či efekty, které klientovi dají mnohem víc informací a také zaujmou.

Odpůrci mohou namítat, že technologie jsou velká investice. Platíte však jenom jednou, kdežto papír s tonerem jedou furt. Nemluvě o tom, že dobrý obchodník si na nový tablet vydělá za měsíc.

4. Budovat vztahy se zákazníky nikdy nebylo snazší

Sales se mění a posouvá kupředu právě díky moderním technologiím. Jsou však věci a hodnoty, které zůstávají a pořád zůstanou. Obchod je a vždy bude o vztazích. Nikdy nebylo snadnější tyto vztahy navazovat a udržovat, nežli dnes. Se svými zákazníky můžete být neustále v kontaktu, posílat hromadné zprávy, natáčet živě online schůzky, tak jak to dnes dělá naše CEO Jitka Zoderová. CRMko vám dokonce ohlídá, v jaké fázi se s klientem nacházíte, pošle upozornění, kdy je potřeba zavolat, poslat mail, připomenout se s prodloužením smlouvy či popřát k narozeninám.

Dnes už neplatí klasická výmluva „kvantita na úkor kvality“. Technologie vám pomohou hodně denních aktivit zautomatizovat. Portfolio klientů můžete s klidným svědomím rozšiřovat tak, aby to nešlo na úkor vztahů. Právě naopak, technologie vám dávají prostor o klienty pečovat a zajít si třeba na pracovní oběd či kafe.

5. Poznejte svého soupeře

Příprava na schůzku není pouze o pochopení produktu a firmy. Důležité je poznat také svého protivníka, se kterým se setkáte. Jak se obléká? Jaká místa rád navštěvuje? Koho followuje na Instagramu či Facebooku? Kdo jsou vaši společní známí? Jaké má zájmy? Hodně odpovědí na tyhle otázky můžete během par minut najít na sociálních sítích. V čem vám to pomůže? Doladíte vhodný outfit. Přijít za klientem „konzervou“ v ultra barevném saku či výstřední košili může být kontraproduktivní. Vezměte klienta do jeho oblíbené restaurace nebo najděte ještě vyšší level. Zeptejte se na koníčky či dovolenou. Odpověď již znáte, takže si připravte odpovědi, kterými klienta odrovnáte. Třeba rovnou pozvánku na nejbližší golfový turnaj, kterého se plánujete zúčastnit.

6. Běžný firemní meeting zvládnete online

Hnát se za klientem přes celou republiku bez jistoty uzavřeného dealu se málokomu chce. Na druhou stranu zahodit šanci jen kvůli tomu, že vás dělí několik set či tisíc kilometrů, je v dnešní době hřích. Klienti začínají být čím dál tím víc zvyklí na Skype schůzky, proto se nebojte je navrhnout. Váš smartphone nemusí sloužit jen k jednoduchému přidávání kontaktů. Zkuste přes něj uzavřít celý deal. V mailu mějte připravené podmínky smlouvy, rovnou je klientovi pošlete a můžete je spolu projít. Ušetříte si tak oba spoustu času, dalších schůzek a telefonátů.

Opačný problém řeší firmy, které mají zastoupení obchodníků po celé republice. Obchodníci tráví celý den v terénu a jednou týdně či měsíčně se sejdou na pravidelné poradě. Cesta na firemní meeting však někdy zabere více času než samotná porada, což není zrovna efektivní, finančně ani časově. Začněte mnohem víc využívat Skype či Hangout. O tom, že videokonference nejsou výsadou startupů či IT firem jsme se naposledy přesvědčili v Siku. Skype porady využívají více než rok a skvěle jim to funguje.

TIP Business Animals: Ze začátku může trvat, než si na online porady zvyknete, vyladíte připojení, dochvilnost všech členů, kvalitu zvuku a také to, jak udržet focus během celého hovoru. Čas, který tím do budoucna ušetříte, však opravdu stojí za tu námahu.

7. Elektronický diář máme všichni, kdo doopravdy využívá všechny výhody

Elektronický diář není žádnou novinkou. Borců, kteří ho opravdu 100% a plnohodnotně využívají, ale není mnoho. Jednu schůzku si zapíšete do mobilu, druhou máte v Outlooku a další na papírku na stole. Pak není divu, že máte být na dvou místech najednou. Následující body jsou opravdu easy. Podívejte se, kde vás tlačí bota nejvíc, a zítra si ji do práce neberte:

  • Synchronizace mailů, kalendáře a kontaktů mezi telefonem, noťasem a tabletem dnes už není výsadou Applařů. Stop výmluvám a začněte synchronizovat.
  • Sdílejte kalendář se členy týmu. Víte, kdo se kde pohybuje, a navíc si ušetříte zbytečné dotazy, kdy kdo jde na schůzku.
  • Využívejte elektronické vizitky a ideálně si nové kontakty přidejte na FB či LinkedIn v momentě, kdy se potkáte. V officu se k tomu nikdy nevrátíte a vizitka zapadne do šuplíku mezi ostatní.
  • Psaní poznámek a úkolů na papírek má své kouzlo, s papírkem se lehce ztratí i úkol. Papír navíc nikdy nepípne, že je čas jej splnit.

Využíváte technologie ve svůj prospěch. Nebo máte spíše pocit, že jste jejich otrokem? Podělte se s ostatními obchodníky o tech-hacky, které vám zefektivňují práci.