14. Duben 2016
Jestli jako ženy neustále váháte, zda se pustit do podnikání, hoďte strach za hlavu a začněte se svými sny něco dělat. Nezáleží na tom, v jaké finanční, osobní nebo pracovní situaci se nacházíte, protože všechny ženy, o kterých bude následně číst, to rozhodně na začátku svého podnikání neměly lehké. Válka, hospodářská krize, mužská konkurence, nedůvěra a jiné překážky jim však touhu po nezávislosti nezchladily. Co mají všechny tyto ženy společné? Hlavně vůli a odvahu.
#1 Elizabeth Arden, průkopnice kosmetického oboru
„Je pozoruhodné, co žena dokáže, pokud jen trošku chce.“
Jedna z průkopnic ženského kosmetického byznysu byla původně zdravotní sestřičkou. Je to přesně ten typ ženy, který se díky své původní práci dostal k neobvyklému předmětu podnikání. Právě krémy na popáleniny, které Elizabeth ve své profesi hojně využívala, ji inspirovaly k tomu, aby se věnovala kosmetice. Začala pracovat v kosmetickém salónu a v roce 1910 si otevřela svůj salón s ostře červenými vstupními dveřmi na proslulé newyorské Páté Avenue. Po čtyřech letech od otevření se díky svým novodobým reklamním a marketingovým technikám stala respektovanou podnikatelkou. Vzepřela se totiž společnosti a razila heslo, že šminky a krásná pleť nejsou jen pro prostitutky, ale taky pro obyčejné ženy či podnikatelky. Jejími nejznámějšími hesly jsou „pokud něco stojí jen dolar, nestojí to za to“ nebo „opakování dělá dobré jméno a pověst dělá zákazníky“. Moudrá to žena!
- 1912 – Elizabeth se připojila k pochodu 15 000 žen za jejich právo volit.
1922 – Značka Elizabeth Arden se stala jednou z prvních globálních značek, když její firma expandovala do Paříže.
1930 – Ani finanční krize ji nezastavila. Pořád byla mezi třemi nejúspěšnějšími firmami v USA.
1971 – Značka Elizabeth Arden byla prodána za 38 milionů amerických dolarů.
#2 Margaret Rudkin, z pečení vytvořila obrovský byznys
„Není nic na světě, čeho by žena nemohla dosáhnout pomocí dobré a tvrdé práce. Musíte nejdřív něco opravdu chtít a pak si za tím taky musíte jít celým svým srdcem a duší.“
Tehdy ještě mladičké děvče z New Yorku si v roce 1923 vzalo obchodníka z Wall Streetu Henryho Rudkina a přestěhovali se z velkoměsta na farmu. O čtrnáct let později vznikla firma Pepperidge Farm, kterou v roce 1961 koupil gigant Campbell Soup za 28 milionů dolarů. Tato firma vznikla dost kuriózním způsobem. Protože Margaretin syn nemohl jíst spoustu klasického jídla prodávaného v obchodech kvůli alergiím a astmatu, vymyslela recept na speciální pšeničný chleba. Když doktor po čase viděl, že jejímu synovi alergie postupně mizí, rozhodl se ho doporučit i ostatním pacientům se stejnými problémy. V roce 1939 (o dva roky později) už firma prodala více jak milión kusů chleba a byla uvedena v časopise Reader´s Digest.
- Margaret jednou prohlásila: „Ačkoliv jsem absolutně vůbec nevěděla nic o výrobě, marketingu, stanovování cen nebo pečení chleba v takovém množství, firmu jsem i tak založila.“ Takže pokud máte podobně zajímavý nápad na podnikání, nebojte se s ním pracovat. „Můj první bochník chleba měl být zaslán do muzea jako vzorek pravěkého kamenného chleba, protože byl strašně tvrdý a asi jeden palec vysoký,“ vtipkovala jednou Margaret. „Tak jsem začala znova a po několika dalších pokusech metodou pokus/omyl jsem dosáhla něčeho, co vypadalo jako dobrý chleba.“ A o tom je podnikání! Nebát se selhání a zkusit to znova.
#3 Clara a Lillian Westropp, přiblížily ženám finance
„Dáváme našim klientům to nejlepší z našich schopností, zkušeností a integrity a pomáháme jim s jejich finančními problémy. Oni nám na oplátku důvěřují a dávají nám svou přízeň, i když by mohli toto všechno vložit do libovolné instituce s lepším jménem, ať už je tato instituce vedena ženou nebo mužem.“
V roce 1922 se sestry Westroppovi rozhodly otevřít banku v Clevelandu. Šlo o první finanční instituci, která byla vedená ženami. Čeho chtěly sestry dosáhnout? Jejich prioritou bylo pomoci ženám s jejich financemi a také zlepšit finanční gramotnost žen. O třináct let později vznikla Women´s Federal Savings & Loan, jejíž aktiva činila v roce 1983 ohromných 576 milionů dolarů! O tom, že byly tyto sestry nadmíru inteligentní, nelze pochybovat. Třeba Clara byla jmenována jakožto první žena prezidentkou ligy stavebních spořitelen v Cuyahoga County. Lillian byla zase jako jedna z prvních žen přijata do clevelandské advokátní komory a jako soudkyně pracovala celých 26 let.
#4 Hattie Austin Moseley, lásku k jídlu proměnila v úspěšnou firmu
„Kdykoliv někdo přijde k vašemu prahu, dejte mu něco k snědku. Třeba to může být Ježíš, vyvolený.“
Na to, že žaludkem prochází nejenom láska, ale taky podstatný kus byznysu, přišla už v roce 1938 Hattie Austin Moseley. Afroameričanka ze státu New York. Ta na konci 30. let minulého století náhle ovdověla a snažila se i v době hospodářské krize sama postavit na nohy. Díky svým dřívějším zkušenostem, kdy pracovala jako uklízečka a pomocná síla v restauraci, si otevřela Hattie´s Chicken Shack, kde podávala klasické „jižanské“ kuře, domácí sušenky a jiné dobroty, a to celých 24 hodin denně. Postupně se její Hattie´s díky nonstop provozu, výbornému jídlu a její skvělé náladě v kombinaci s otevřenou náručí stalo proslulým místem, kde se zastavovali snad všichni z města. Později její už kamennou restauraci navštěvovaly i různé celebrity (třeba tanečník baletu Mikhail Baryshnikov). Hattie ve své restauraci pracovala až do 92 let, poté ji prodala. Nicméně dodnes se jedná o vyhlášenou restauraci s určitou historickou hodnotou. Její recept na smažené kuře funguje už téměř 85 let!
#5 Pauline Trigère, vzepřela se názoru společnosti a udělala díru do světa
„Byla jsem žena v domácnosti s dvěma malými dětmi. A měla jsem manžela, který opravdu nechtěl, aby jeho manželka pracovala. Neměl totiž rád konkurenci. To je taky důvod, proč už s ním nejsem.“
Blížila se druhá světová válka a ti nejchytřejší opouštěli Evropu, ve které čím dál více sílil vliv Adolfa Hitlera. Protože Pauline a její muž pocházeli z židovské rodiny a měli strach, rozhodli se přestěhovat do New Yorku. Rodinná idylka ale měla brzy skončit, protože Pauline nechtěla sedět doma a oprašovat svého manžela. Chtěla pracovat a milovala módu. „Vždy jsem se snažila navrhnout něco nového. Hlavní myšlenkou bylo, abych vytvořila něco, co může žena skutečně nosit v momentě, kdy to zrovna potřebuje,“ prohlásila. Hned po rozvodu si založila návrhářskou firmu, která se specializovala na módu pro tu nejvyšší třídu. Zajímavostí je, že byla první návrhářkou, která v citlivém období amerických dějin najala africko-americkou modelku. A bylo jí úplně jedno, že tak přišla o spoustu zákazníků. Tomu se říká odvaha! Zajímavostí je, že ve stáří vůbec nevypadala na svůj věk. V roce 1998, kdy pořádala obrovskou oslavu svých 90. narozenin pro 200 lidí, zavtipkovala, že věk na pozvánce byl natištěn vzhůru nohama.
#6 Sandra Kurztig, nebála se technologií a mužské konkurence
„Jsem ochotná riskovat. Pokud nemáte opravdový strach ze selhání, pak dostatečně neriskujete.“
Sandra je úspěšnou americkou podnikatelkou v technologickém odvětví. Byla jednou z prvních žen – podnikatelek, které se dostaly mezi investory v Silicon Valley. V roce 1972 opustila své místo v počítačové firmě a chtěla se více věnovat rodinnému životu. O dva roky později si ji ale její vášeň stejně našla. Přímo ze své ložnice založila firmu ASK Computer Systems, do které tehdy vložila pouhých 2 000 dolarů. Vynalezla speciální systém na kontrolu softwaru, který od ní pak převzal gigant Hewlett-Packard.
Na začátku 90. let minulého století ASK CS dosahovalo příjmů 450 milionů dolarů, a to vše pod jejím přímým vedením. Není tedy divu, že cca 10,5 milionů dolarů investovala do úspěšného projektu Kenandy Inc., další softwarové společnosti. Mezi takovými jmény jako Steve Jobs, Bill Gates, Andy Grove nebo Michael Dell se najednou objevilo jméno další, ale ženské: Sandra Kurtzig. I přesto, že jí už táhne na 70 let, pořád pracuje. „Stále pracuji hodně hodin. Odhaduji to tak na 10 hodin denně, i když jsem mimo kancelář,“ vysvětluje. „Neumím dělat věci jen napůl.“
#7 Caterina Fake, spoluzakladatelka Flickru doporučuje ženám, aby si začaly plnit své sny
„Podnikatelky potřebují začít už dnes. Jedinou prozatímní bariérou pro vstup na trh technologií je legislativa, takže začněte projektovat, spusťte kódování, vytvořte prototyp a následně pracovní verzi svého produktu.“
Caterina začínala jako hlavní designérka firmy Organic Online, která se zabývala návrhy webů. Pracovala pro takové firmy jako McDonald’s, Kimberly-Clark, Colgate-Palmolive, Levi’s a Nike. Pro mnohé z těch firem a značek to byly první investice do onlinu. Po letech zkušeností se na začátku nového milénia stala spoluzakladatelkou Flickru, webu, na kterém sdílíte své fotografie s ostatními uživateli a který se v roce 2005 stal součástí Yahoo!
V pouhých 46 letech je jednou z nejúspěšnějších podnikatelek na poli počítačových technologií a nutno říct, že technologie neovlivnily jen její pracovní život. Byla totiž vdaná za Stewarta Butterfielda, který patřil také ke spoluzakladatelům Flickru, a nyní chodí s Jyrim Engeströmem, který se pilně věnuje sociálním sítím. Takže není nic jednoduššího, než si najít stejně zapáleného partnera a navzájem se podporovat. Nyní se Caterina zabývá dalšími aplikacemi a technologiemi. Jednou z nich je Findery.com, kde se můžete dozvědět spoustu informací o svých oblíbených destinacích nebo místech, která jste vždycky chtěli navštívit.