01. Prosinec 2014
Náš redaktor Matouš aktuálně cestuje po Srí Lance a jak říká: „Nevycházím z údivu, jak dokonale na mě fungují, chce se říct až „primitivní“ prodejní techniky. Každý se tu neustále snaží něco prodat – jídlo, pití, ubytování, taxík, služby průvodce či suvenýry. A já mnohdy koupím, i když mi racionální část mozku jasně říká, že je to naprosto zbytečné nebo alespoň předražené.“ Jak to ti nejlepší dělají?
1. Vytvoří důvěru
Nikdy nepřijdou se slovy: „Kupte si to a to.“ Většinou začnou: „Hello, how are you?“ Na což se mě vlastně ptají úplně všichni, včetně malých dětí. Takže nemám šanci zapojit „prodejní rezistenci.“ Většinou pokračují otázkami na zemi původu, po kolikáté jsem na Srí Lance a na jak dlouho. Pak se jednoduše představí a nabídnou svůj produkt nebo službu. Těžko se mi odmítá!
- Ponaučení: Aktivně se o své budoucí zákazníky zajímejte! Vytvořte důvěru a překonejte prvotní bariéru.
2. Nabídnou nejdřív něco zadarmo
„Tady jeden vzoreček, nic vás to nebude stát! No tak, vyzkoušejte!“ Vzorky voňavek se odmítají celkem snadno. Jenže čertsvé mango? Ananas? Kdo z vás by si nedal? A kdo z vás by si hned nekoupil další?
- Ponaučení: Nabízejte skutečně šťavnatou ochutnávku. Lidé pak budou dokonce vděční, že si od vás můžou něco koupit.
3. Ukáží reference
Nepotřebují k tomu web. Prostě si testimonialy nechají napsat do sešíitku, a ten pak lidem ukazují. Dokonce i prodejce koření na trhu jeden takový měl. A proč nekoupit, když už to udělali destíky dalších přede mnou a byli očividně spokojeni?
Mnohdy vytáhnou i obálku fotek se svými (evropskými) zákazníky. Dají vám jasně najevo, že jsou fakt nejlepší!
- Ponaučení: Vytěžte ze svých zákaznických ohlasů maximum! Žádejte si o reference a dávejte je ostatním na oči!
A jak toho využít u nás doma?
Mám pocit, že doma stále vymýšlíme složitější a složitější prodejní techniky, a přitom zapomínáme na ty, které fungují už od starověku. A očividně fungují i dnes – výborným příkladem jsou například aplikace do telefonů (vidíte reference, můžete si stáhnout free verzi, dozvíte se něco o týmu, který za appkou stojí…). Nebo nenáviděný/milovaný David Kirš a jeho Email Academy.
Už se těším, až tahle tajemství prodeje doma zapojím do praxe!
Text: Matouš Vinš
Foto: God’s Own Country (Tumblr), Amnistia Internacional Catalunya