8 vlastností, které ze sportovců dělají excelentní obchodníky

13. Říjen 2017

Poslední dobou narážíme u rozhovorů na samé obchodníky, bývalé sportovce. Každý si na sportu našel něco svého, na jedné věci se však shodli všichni – sport byl pro ně nejlepší školou obchodu. Proto dnes, když přijímají nové obchodníky, na pohovorech velmi rádi vidí právě sportovce. Všeobecně známou mantrou všech sportovců je „fair play“ a férovost přináší zasloužené ovoce i v obchodě. Jaké další vlastnosti je dobré si od sportovců vzít do obchodní praxe?

soccer player doing kick with ball on football stadium field isolated on black background

hledáme obchodníka

1. Hledá se týmový hráč

Kdo někdy hrál jakýkoliv kolektivní sport, naučil se jednu věc – být týmovým hráčem. Pokud nechcete v businessu hrát sami za sebe, budete ji potřebovat. Ke stejnému závěru jsme došli nedávno s Ondřejem Vondruškou: „Od mala jsem závodně hrával fotbal. U kolektivních sportů je užitečné to, že tam fungujete v nějakém kolektivu a vždy je nutné se nějak dohodnout.“ Což v konečném důsledku oceníte nejen při komunikaci s kolegy, ale i uzavírání dealu s klienty.

2. Musíš vytrvat. Ono se to jednou zlomí

Začínající obchodník neslyší celé dny nic jiného. K těmto slovům je však potřeba dodat, že ono se to nezlomí samo. Velký podíl na tom máte právě vy sami. Je potřeba si to vydřít a natrénovat a hlavně nevzdávat se po prvním neúspěchu. „Když jsem hrával hokej, musel jsem prvně hodně trénovat, abych mohl jít na zápas. To samé platí v pojišťovnictví. Obchodník se musí nejdřív naučit, co prodává, aby mohl jít na schůzku a prodávat,“ řekl nám Stanislav Kocina, který odmalička hrával hokej.

3. Co tě dovede do cíle? Drive!

Když hledáte nového obchodníka do týmu, chcete hlavně, aby měl správný drive. Ve své podstatě je vám jedno, zda má 10leté zkušenosti, či nikoliv. Všímáte si jeho zápal a nadšení, s jakým mluví o produktu a firmě. To vše je totiž předpoklad, že dokáže produkt nejen prodat, ale bude pro firmu žít, dokáže posouvat business dál společně s vámi. Aby se vrcholový sportovec vybičoval k extrémnímu výkonu, také potřebuje drive. Martin Grecman závodně vesloval 11 let a skončil jen kvůli zdravotním problémům. „Elán a touhu být nejlepší jsem si ze sportu přinesl do obchodu. Považuji to za svoji obrovskou konkurenční výhodu, měl jsem ostré lokty, bojovnost, urputnost a přístup ‚nikdy to nevzdám‘.“

4. Rozhodnout se za vteřinu – no problem

Dobrý obchodník se nespoléhá jen na call script a naučené hlášky od starších kolegů. Na jednu stranu, proč se učit něco nového, když fungují zaběhnuté techniky. Nikdy však nevíte, čím vás klient překvapí, a vy najednou neumíte reagovat, protože na tuhle námitku vám kolegové odpověď nedali. Obchodník musí být mistr improvizace. A právě té se můžete naučit při sportu. Třeba jako slalomář Vítězslav Gebas, který se probojoval na Olympiádu v Riu: „Na vodě se musíš rozhodnout v desetinách sekundy. Nemáš moc času na úvahy, protože ta voda teče – a teče rychle. Takže na to musíš nějakým způsobem zareagovat. Pak chvíli čekáš, jestli to vyjde nebo ne – a jedeš dál.“

Domluvte si konzultaci

5. Bez práce nejsou koláče

Obchodníci jsou v rámci firmy zvláštní druh. Nedají se narvat do škatulky ke kolegům z jiných oddělení. Je to dáno i tím, že hodně času tráví v terénu mezi klienty. Kontrolovat je denně či každou hodinu je o nervy. Proto vedoucí obchodních týmů tak rádi mezi sebou přivítají sportovce. Mají v sobě totiž jistou dávku disciplíny. Stejného názoru je bývalý mistr světa v kanoistice Jiří Heller: „Člověk trénuje, i když je zima a ošklivo, protože ví, že kdyby nepracoval, tak výkonnost nebude – to v zaměstnání platí taky, když polevíte, tak výsledky nejsou.“

6. Baví nás to, nebo chceme vyhrát?

Když se sportovce zeptáte, proč dělá ten a ten sport. Většina odpovídá – baví mě to. Ten pravý důvod je, že chtějí vyhrát, být nejlepší. Stoupnout si na stupínek vítězů, sáhnout si na medaili nebo dát více gólů než ostatní spoluhráči. Sport v každém člověku probouzí zdravou soutěživost. Sport vás však naučí nesoupeřit jen s ostatními, ale hlavně sám se sebou. V cíli totiž nechcete jen vyhrát, chcete překonat svůj osobní nebo i světový rekord. A to samé platí v obchodu. Neuspokojíte se jen s naplněním měsíčního cíle, chcete každý měsíc vydělat víc.

7. Kdo mě motivuje víc?

Jak motivovat obchodníky? Dilema, které trápí všechny personalisty a manažery týmu. Odpověď je jednoduchá. Ti nejlepší obchodníci nepotřebují, aby je motivoval někdo jiný. Umí se motivovat sami. Stejně jako Jakub Horáček, který v minulosti 5 let závodně plaval: „Když jsem plaval – viděl jsem nějaký cíl. A i když jsem byl na začátku poslední, tak právě díky píli jsem se vypracoval na juniorského mistra republiky. Mezi dospělými jsem pak získal 4× bronz. Když jsi zvyklá denně před a po škole trénovat a víkendy trávit na závodech, vypěstuješ si disciplínu. A tu pak přeneseš do různých oblastí života.“

8. Úspěch nenajdeš v televizi, musíš se hýbat

Člověk, který čeká na to, až mu zadáte úkol, to nikdy daleko nedotáhne. Kdo chce být v životě a obchodu úspěšný nesmí stát na jednom místě. A právě sport je perfektním nakopnutím k pohybu. Naposled nás o tom přesvědčil Jiří Cícha, který dokonce obchoduje i při sportu: „Když si jdu zahrát tenis, většinou se rovnou při objednávce ptám i na majitele. Nepracuji jedině u fotbalu, tam mě už všichni znají, takže není moc komu prodávat.“

Jaký sport děláte vy a v čem vám pomáhá obchodovat?

© 2024 imper.cz