Jak Social Selling funguje v každodenní praxi

29. Leden 2019

Většina klientů, se kterými se na téma Social Selling bavíme poprvé, si myslí, že budou muset trávit na LinkedInu či Twitteru neúměrné množství času a rozumět spoustě technických detailů, aby mělo jejich snažení nějaký prodejní efekt. Není tomu tak. Chce to trošku praxe, ale reálných výsledků můžete dosáhnout i při 20 až 30 minutách strávených na sociálních sítích denně. Abychom vám to však lépe vysvětlili, dali jsme dohromady 5 základních kroků, které plní naši každodenní rutinu při práci se sociálními sítěmi.

Jak na social selling

5 základních kroků, které plní mou každodenní rutinu při práci se sociálními sítěmi dle Jirky Jambora

1. Hledám a sdílím obsah

Každé ráno při cestě do práce se na mobilu podívám, co je na internetu nového. Hledám obsah, který by se mohl líbit mým potenciálním zákazníkům. Může jít o článek, infografiku, podcast či obrázek. Schovám si jeho odkaz pomocí aplikace Pocket, nebo zdroj ihned přes aplikaci na mobilu sdílím se svými kontakty na LinkedIn.

hledáme obchodníka

2. Hlídám si aktivitu u svých příspěvků a na svém profilu

Obr. 1: Aktivita na profilu u Jiřího Jambora.
Zdroj: LinkedIn.com

LinkedIn aktivita na profilu

  • Sleduji, kdo komentuje a komu se líbí moje příspěvky.Sleduji, kdo komentuje a komu se líbí moje příspěvky.
  • Dívám se, kdo navštívil můj profil.

Hledám lidi, kteří jsou buď má cílová skupina, nebo mají stejné zájmy.

Poznámka autorů: Každý den je třeba hlídat hlavně aktivitu na svém profilu. Pokud totiž nepoužíváte některý z prémiových účtů LinkedIn, zobrazí se vám jména pouze posledních 5 návštěvníků.

3. Oslovím aktivně všechny kontakty, ze kterých by se mohli v budoucnu vyklubat klienti

Jakmile narazím na člověka, který odpovídá mé cílové skupině, oslovím jej osobní zprávou a poprosím o propojení. Cílem je vytvořit si silnou síť kontaktů, ze kterých mohu při prodeji v budoucnu čerpat.

hledáme obchodníka

Pokud chcete zvýšit své šance na pozitivní odpověď na vaši žádost o propojení, přidejte personalizovanou zprávu.

Já osobně se v takovém případě dočkám kladné odpovědi v 80 %. Schválně, posuďte sami generickou versus personalizovanou zprávu na obrázku níže. V obchodním jednání to funguje velice podobně.

Obr. 2: Způsob oslovení klienta přes osobní zprávu na LinkedIn.
Zdroj: Interní materiály.

a) Personalizovaná zpráva

LinkedIn: personalizovaná zpráva

b) Generická zpráva

LinkedIn: generická zpráva

Pamatujte, že cílem není prodat, ale získat kontakt.

4. Pracuji na zaujetí (angažovanosti) své sítě

Tím, že si kontakty přidám do své sítě, práce teprve začíná. Pro každý měsíc mám vytipováno několik potenciálních zákazníků. Tím, že si kontakty přidám do své sítě, práce teprve začíná. Pro každý měsíc mám vytipováno několik potenciálních zákazníků.

S danými lidmi se snažím být v kontaktu a přes obsah a interakci si budovat obchodní vztah ještě před tím, než vyrazím na první schůzku. Tady je pár osobních tipů, jak na to:

  • Nebojte se komentovat nebo sdílet příspěvky, které souvisí s vaším produktem nebo s oblastí, která vás zajímá.
  • Sdílejte a upřednostňujte příspěvky, které by se mohly líbit dané cílové skupině.

5. Dopředu si vyhledávám informace o svém budoucím klientovi

Před prvním telefonátem nebo schůzkou chci mít o svých potenciálních klientech ucelený obrázek. Někdy jen LinkedIn profil nestačí. Digitální svět však nabízí řadu dalších možností. Tady je přehled několika z nich:

a.) Google vyhledávání pomocí klíčová slova

Při vyhledávání na Google či LinkedIn využívejte tzv. Boolean Search. Jedná se o využití několika pomocných výrazů (AND, OR, NOT) a znaků (uvozovky a závorky), která kombinujete s klíčovými slovy. Vaše vyhledávání se tak stane mnohem efektivnější.

b.) Vyhledávání přes Fotky Google

Fotka může fungovat stejně jako vaše klíčová slova. Stačí si stáhnout fotku kontaktu z LinkedIn a vložit ji do Google vyhledávače. Ten za vás najde všechny relevantní informace.

Obr. 3: Vyhledávání pomocí fotografie.
Zdroj: Google.com

fotka Google

c.) Vyhledávání přes pluginy

Pluginy jsou většinou softwary vyvinuté jako dodatkové služby k základní aplikaci (v našem případě LinkedIn). Pomohou vám s aplikací efektivněji pracovat. Většina z nich funguje jako rozšíření pro vyhledávač Chrome a najdete je v Chrome Web Store.

d.) Další sociální sítě

I když je LinkedIn hlavní médium pro získávání obchodních kontaktů, občas se vyplatí podívat i na další sociální sítě.

Obr: 2.4: Ukázka každodenní rutiny při práci se sociálními sítěmi během pracovního týdne.
Zdroj: Interní materiály.

rutina při práci se sociálními sítěmi

Dále doporučujeme vytvořit seznam textových templatů pro následující úkony:

a.) osobní pozvánky do sítě na LinkedIn,
b.) příkazy na vyhledávání,
c.) warm oslovení, návaznost na přidání do sítě, připomínku v případě nereagování na osobní zprávu.

Text si uložte ve Wordu či poznámkové aplikaci a text pak jednoduše zkopírujte do zprávy na LinkedIn. Pozor však na personalizované oslovení, ať neposíláte zprávu s oslovením “Dobrý den, paní Marie”, Karlu Novákovi.

Nakonec nezapomeňte vše vyhodnocovat a své snažení měřit pomocí vlastních nastavených cílů.

Text připravil a dodal Socialsellingpocesku.cz

© 2024 imper.cz