Na co si dát pozor při podepisování smlouvy? 7 rad!

15. 2. 2015 +

Jak na to?

S klientem jste si plácli a je čas podepsat smlouvu. Jste v euforii a skoro nepřemýšlíte. A právě toho mnozí využívají a zkouší během podpisu smlouvy nejrůznější podvody. Přinášíme 7 užitečných rad, jak nenaletět!

podpis

1. Kvalitně napsaná smlouva od právníka

První bod by měl být samozřejmostí. Smlouvy musí být sepsány, nebo alespoň ve finálním znění schváleny právníkem. Pokud klient vyžaduje ve znění smlouvy nějaké úpravy, je samozřejmě v našem zájmu mu vyhovět. I tyto úpravy ale musí právník vidět.

2. Čtěte a porovnávejte celou smlouvu, ne jen provedené změny

V případě, že klient chce udělat ve smlouvě nějaké změny, neznamená to, že po něm překontrolujete pouze vyznačené a uvedené změny. Čtěte znovu celou smlouvu!

Své o této zásadě ví mladá obchodnice Kristýna, která působí v mediální oblasti. „Klientem byla velká a známá firma. Smlouva se několikrát upravovala a klient vždy poslal své připomínky vyznačené žlutě. Když bylo vše oboustranně schválené a překontrolované, zjistila jsem, že těsně před podpisem smlouvy klient přepsal číslo účtu, kam má posílat finance, na své číslo účtu. Kdybych během čekání na klienta tu smlouvu nečetla, zadělala bych si na pořádný průšvih,“ popisuje Kristýna.

3. Buďte vy tím, kdo přináší vytištěné smlouvy k podpisu

V souvislosti s předchozím bodem není třeba tuto zásadu zdlouhavě komentovat. Je logické, že při podpisu smlouvy asi nebudete číst slovo od slova a porovnávat, zda náhodou dotyčný někde něco neupravil či nepřepsal ve svůj prospěch. Pokud donesete výtisk vy, máte ve znění smlouvy jistotu. A navíc ještě vypadáte jako gentlemani.

4. Požadujte zálohy předem

Dnešní doba je plná nesolventních klientů. Proto se nemusíte stydět za to, že budete požadovat zálohu předem. Zpravidla se účtuje 50 % předem v případě objednávky produktu nebo služeb, kde odevzdání výsledku probíhá jednorázově. Ale například v oblasti PR se doporučuje inkasovat více. „První zakázku mi neznámý klient zaplatí vždy celou předem. U dalších dává půlku předem a půlku po. Je to z důvodu, že jakmile PRko proběhne médii, má klient prakticky vše, co chtěl, a já bych ho už nemusela k zaplacení nikdy dohnat,“ vysvětluje dvaatřicetiletá Jitka, majitelka reklamní agentury.

5. Nestyďte se požadovat penále

Další bod smlouvy, který by vás a firmu, pro kterou pracujete, měl chránit před problémy s neplatiči, je penále zahrnuté ve smlouvě. Občas se totiž stane, že ačkoli klient dostane, co požadoval, je zaplacení nebo doplacení částky v nedohlednu. Pozdní placení si ale většina zákazníků rozmyslí, pokud je ve smlouvě zavážete zaplatit penále z prodlení. A nebojte se, žádný poctivý klient si spolupráci kvůli tomuto bodu nerozmyslí. A jestli se někdo bude vůči tomuto bodu ohrazovat, je patrné, že na tom s platební morálkou není nejlépe.

6. Zkontrolujte si samotný podpis

Vyžadujte, aby klient smlouvu podepsal zřetelně a čitelně. Pokud se vám podpis bude zdát příliš jednoduchý nebo výrazně nečitelný či jakkoli jinak podivný, požádejte klienta, aby podpis na smlouvě zkontroloval se svým podpisem na občanském průkazu. Máte právo vidět, že se podepsal opravdu svým úředně uznávaným podpisem. V případných soudních sporech se pak dotyčný nebude moci hájit tím, že to není jeho podpis.

7. Porovnání s obchodním rejstříkem 

Není nad to, abyste o svém klientovi věděli co nejvíce. Než podepíšete smlouvu, zjistěte si v obchodním rejstříku, zda je firma plně v provozu a nemá třeba bankrot či insolvenci. A pochopitelně kontrolujte i to, kdo má za danou společnost rozhodovací a podpisová práva.

Jaké jsou vaše zkušenosti? Co na vás klienti zkoušeli? Měli jste zatím štěstí na solidní jednání?

Text: Ivanna Benešová

Foto: ivydenim.tumblr.com