Škola obchodu: Zkratky, které byste měli znát, jako když bičem mrská (1/2)

3. 9. 2015 +

Obchod

Většinu z nich jste viděli a slyšeli mnohokrát, pokud se pohybujete ve světě obchodu dostatečně dlouho, ale i mimo něj. Neděláme si iluze, že je všechny vysvětlíte, když vás probudíme ve tři ráno. Nováčci v oboru patrně uvidí některé poprvé, nad jinými zakroutí hlavou. My vám postupně přineseme všechny zkratky z oblasti sales, business a příbuzných oborů, abyste věděli, co přesně znamenají. 

zkratky1

Začneme obchodní klasikou X2X, nebo-li obchodní vztahy mezi určitými partnery, a dalšími zkratkami. Ty vám mohou ukázat, kde všude můžete svůj produkt/službu nabízet:

B2B (Business to Business) Firmy firmám 

Obchodní model, kdy firma prodává své produkty a služby jiným firmám; například reklama, kancelářský nábytek apod.

B2C (Business to Customer) Firmy koncovým zákazníkům 

Model, který známe v podstatě všichni, firmy prodávající koncovým zákazníkům, čili běžným občanům; například obchody s oblečením, e-shopy s elektronikou atd.

B2R (Business to Reseller) Firmy obchodním zástupcům 

Jde často o oblast E-business. V tomto segmentu najdeme nástroje, které zlepšují komunikaci firmy s jejím obchodním zástupcem, např. vnitropodniková řešení.

button registrace obchodnika transparentB2E (Business to Employee) Firmy zaměstnancům 

Jedná se o podobné nástroje jako B2R, které pomáhají firmám více motivovat, informovat a vzdělávat zaměstnance.

B2G/G2B (Business to Government a opačně) Firmy státu/Stát firmám 

Jeden z nejtěžších firemních modelů, poněvadž prodej státu a obráceně může být velmi výnosný, ale také značně komplikovaný (předpisy, výběrová řízení, korupce). Jedná se např. o zakázky na stavbu silniční infrastruktury.

B2A (Business to Administration) Firmy státní správě 

Méně používaný termín patřící k B2G, který definuje vztah s nižší úrovní státu, například právě se státní správou.

C2C (Consumer to Consumer) Spotřebitel spotřebiteli 

Segment, který se obejde bez obchodníků, protože spotřebitelé si prodávají věci mezi sebou. Jde o aukční systémy, bazary či inzeráty.

C2G/G2C (Citizen to Government a opačně) Občan státu/Stát občanovi 

Zde se bavíme o nástrojích, které zlepšují vzájemnou komunikaci občana a státu, tedy E-government (viz. níže), datové schránky, elektronické podpisy atd. Někdo samozřejmě musí tyto nástroje na zakázku vytvářet.

G2G (Government to Government) Stát státu 

Další část E-governmentu, protože stejně jako mezi sebou komunikuje občan se státem, tak potřebují spolu komunikovat i jednotlivé části státu, či mimo stát, např. kraje s obcemi, nebo ministerstva s evropskými institucemi.

D2D (Door to Door) Podomní prodej 

VAmerice velmi zavedený a běžný způsob prodeje, u nás je vnímám většinou negativně a v některých městech a regionech, například na Kladensku, dokonce zakázán. Za zmínku stojí například prodejci vysavačů nebo elektřiny.

E-commerce (elektronické obchodování) 

Sem spadá veškerý internetový obchod, e-shopy, služby, online marketing a internetové finanční transakce.

E-business (elektronické podnikání) 

Je vše, co se týká podnikání, které umožňují nové technologie a internet. Spadá pod něj i E-commerce, ale i aplikace pro správu (CRM), intranety, extranety a jiné nety.

E-government (elektronická státní správa) 

Se zabývá vším, co usnadňuje komunikaci mezi občanem a státem, nebo státními institucemi formou moderních technologií (datové schránky, elektronické podpisy, elektronická daňová přiznání atd).

4P (Product, Price, Place, Promotion) 

Základní marketingový mix z pohledu firmy, jde zejména o produkt, cenu, místo a propagaci, někdy je považován za zastaralý, přesto se bez něj do marketingu nepouštějte. Často se setkáte se jeho rozšířením o další slova, např. People (lidé), Processes (procesy).

4C (Customer solution, Cost, Convenience, Communication) 

Marketingový mix z pohledu zákazníka, tedy řešení jeho potřeb, náklady, dostupnost produktu a komunikaci prodejce. Doporučujeme si ho udělat dříve než 4P.

USP (Unique Selling Proposition) 

Unikátní prodejní vlastnost, to je to, co odděluje zrno od plev, respektive v čem je váš produkt, služba, nápad výjimečný oproti ostatnía proč by si ho klient měl koupit. 

Cross-selling (Prodej jiného produktu z vlastní stáje) 

Jakmile si zákazník u vás něco koupil a je spokojen, tak si může koupit i něco jiného z vaší široké nabídky. Dobré oblečení může doplnit dobrým parfémem.

Up-selling (Prodej dražšího produktu) 

Zákazník si chce koupit nové BMW řady 3, ale vždyť v BMW řady 5 bude mít v top byznysu lepší image. Up-selling neznamená podojit zákazníka o lepší peníze, ale prodat mu lepší a užitečnější produkt. Zjistěte si jeho potřeby.

SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threaths) 

Analýza vašich silných a slabých stránek, stejně jako příležitostí a nebezpečí. Pomůže vám ujasnit si nejen vaše obchodní cíle a schopnosti, proto ji doporučujeme před každým těžším rozhodnutím.

WOM (Word Of Mouth) 

Osobní doporučení se cení zlatem, protože není lepší reklamy, než doporučení vašeho zákazníka jinému zákazníkovi, obzvlášť pokud vám znatelně zvýší příjmy.

V příštím díle půjdeme více do hloubky a podíváme se na zoubek pojmům jako ROI, WACC, či KPI. Zůstaňte s námi a nepřepínejte záložky, v mezičase se podívejte například na obchodní pozice.

Foto: thenextweb.com