Silné vs. slabé stránky: Které rozvíjet a jak je nejlépe využít k úspěchu?

23. 5. 2016 +

Obchod

Existuje mnoho způsobů, jak osobnostně růst, a je taky nekonečné množství lekcí, kterými nás život může vyučovat. Ovšem tady pozor, protože ne vždycky to znamená, že rosteme. Tou podmínkou, která znamená rozdíl mezi těmi obchodníky, kteří toho už hodně zažili, a těmi, kteří se ze zkušeností poučili a vyrostli, je schopnost zhodnotit prožitou zkušenost.

03B62688

1. Naučte se sami v hlavě promítnout „zpomalený záznam“ schůzky

Na začátku kariéry jsem pracoval v Londýně ve firmě, která zajišťovala služební cestování velkým korporátním klientům. Měl jsem nad sebou tři manažerky. Dračice. Denně jsem měl z call centra domluvené nejméně tři i čtyři schůzky. Někdy nebyly úspěšné a já jsem si vždycky cestou ze schůzky do kanceláře připravoval obhajobu, proč se mi deal nepodařil. Stal se z toho po nějakém čase takový rituál, u kterého jsem si přehrával celou schůzku a procházel chyby, které jsem udělal. Tuto techniku doporučuji, já jsem jí říkal „zpomalený záznam“. Používám ji dodnes, pomáhá mi udržet si odstup a nadhled a jako silně proaktivní člověk si díky tomu snadno připravuji skript na každé jednání nebo telefonát.

Zjistil jsem, že někdy jsem příliš tlačil na pilu, jindy jsem naopak promeškal nákupní signály a nebo jsem špatně naslouchal a nenabídl to nejvhodnější, někdy jsem nebyl perfektně připraven. Uvědomil jsem si své slabiny a také jasně viděl, že jsem úspěšný zejména díky svým silným stránkám. Když znáte své silné a slabé stránky (a dnes existuje několik přesných metod, jak je změřit), dostáváte do rukou poměrně silnou zbraň, ale teprve až v okamžiku, kdy zhodnotíte vliv silných a slabých stránek na váš výkon, ji můžete úspěšně použít. Doporučuji v tomto případě nedat jen na vlastní domněnky.

2. Silné kultivujte, slabé selektivně ignorujte

Tady se často dostáváme do rozporu s tradiční školou, kde do nás hustili, abychom se zlepšili ve všem, co nám nejde. Abychom slabé posilovali na úkor silného. Já tenhle socialismus moc neuznávám. Nevím, jestli jste někoho takového potkali, kdo se zlepšil a byl ve všem nejlepší, ale já ne. Já jsem jen potkal hodně lidí ve všem dobrých, ale v ničem skvělých. Některá populární díla rozvoje osobnosti zase tvrdí, že posilovat máme silné stránky a slabé se o sebe postarají samy. Správně tušíte, že pravda je někde uprostřed.

Silné stránky zpravidla nepotřebujeme posilovat, ale můžeme se jich naučit efektivněji využívat, podporovat jejich další růst, můžeme je rozvíjet a kultivovat. Pokud je pro svou práci umíme využít, je to brzy vidět na výsledcích.

U slabých stránek je to složitější, tady si potřebujeme ujasnit, jestli je pro nás každá konkrétní slabá stránka skutečným hendikepem. Musíme vědět, jestli tuto schopnost, dovednost nebo vlastnost potřebujeme k tomu, co děláme. Pokud ne, tak se můžeme soustředit na něco jiného, protože zlepšení některých slabých stránek nás může zbytečně vyčerpávat a výsledek je nejistý.

3. Přijímejte jen smysluplné výzvy

Nejčastěji se v praxi setkávám se situací, kdy poměrně úspěšný obchodník postoupí ve struktuře směrem nahoru a stává se manažerem. V této chvíli by už měl mezi jeho silné stránky patřit leadership. Měl by správně a adekvátně uplatňovat všechny styly vedení svých lidí – delegativní, direktivní, konzultativní a konsensuální, za všech okolností. Být lídrem. Ale být dobrým a úspěšným obchodníkem se ani náhodou nerovná tomu být dobrým lídrem. Někdy to vypadá, že se to skoro vylučuje. Často se setkávám s úžasnými obchodníky, kteří se ale třeba rok trápí v pozici lídra. Většinou je to právě proto, že mezi jejich silné stránky nepatří adekvátní a správná volba stylu vedení, buď jsou neúměrně direktivní, nebo příliš delegují a ztrácejí kontrolu apod.

Pomocí efektivních nástrojů pak třeba konkrétně s tímhle umíme v mentoringu udělat hodně velký posun, ale jsou i slabé stránky, které nás mohou zbytečně děsit, a to jen proto, že si nedáme práci s tím, abychom zhodnotili jejich vliv na náš výkon. Slabá stránka, kterou se rozhodneme zlepšit, by měla být pro nás přijatelnou a smysluplnou výzvou.

Autorem článku je obchodní mentor zlepšující výkony manažerů a hostující BusinessAnimals.cz blogger Milan Pavelka, MBA (samnasebe.cz).