22. Říjen 2016
Budeme se opakovat, ale teplé leady jsou budoucnost. Místo pracného shánění kontaktů si někteří obchodníci už teď zvolili cestu vytváření hodnotného obsahu a budování osobního brandu, což jim za nějakou dobu přinese výsledky v tom, že lidé se sami začnou dožadovat schůzky. Pokud s teplými leady ještě nepracujete, nebo jste v začátcích a nemáte jméno vybudované natolik, že všechny velké ryby samé skáčou do vašeho rybníčku, nabízíme pár rychlých tipů, jak se dopracovat ke kontaktu zajímavého klienta, kterého už dlouho máte v merku.
Jako první vás určitě napadne LinkedIn. Jasně, je to easy cesta, jak navázat obchodní vztahy, není však zaručená. Někteří lidé se ani během několika let nenaučili se svým profilem pracovat, tudíž na zprávy zásadně neodpovídají. Někdo jej vnímá stejně jako e-mail nebo má tak zahlcenou schránku, že na zprávy od cizích lidí jednoduše nestíhá reagovat. Nebuďte tak překvapení, když nedostanete hned v ten samý den odpověď, někdy nepřijde ani za rok. LinkedIn rozhodně neodsuzujeme, tohle je však většinou první krok, který ne vždy zafunguje a je škoda to poté nechat plavat. Nebuďte proto líní a inspirujte se dalšími tipy.
Víte, jak silnou máte vybudovanou síť kontaktů?
Hodně obchodníků si to pořád neuvědomuje, což je obrovská škoda. Možná neznáte majitele dané firmy, ale znáte jeho kámoše, se kterým chodí pravidelně na golf či páteční drink. Česká republika je pořád malá země – a tady se opravdu zná každý s každým. Dnes už telefonní číslo není ultra střežená komodita, jak tomu bylo před deseti lety. Dnes naopak všichni vsázíme na networking, takže věříme, že vaši společní přátelé nebudou mít problém vás vzájemně propojit. A vy dělejte to samé, propojujte své přátele navzájem. Tímto způsobem máte zaručené, že když to budete potřebovat vy, vždy se najde někdo, kdo pomůže vám.
Když nemáte kontakty vy, má je vaše rodina či známý
Neznáte napřímo nikoho, kdo se s daným člověkem zná? To neznamená, že se v okruhu vašich blízkých nenajde. Zkuste napsat jednoduchý dotaz na Facebook – znáte někoho ve firmě XY? A čekejte, jakou to spustí lavinu. Vezměte si, že oslovíte třeba 100 lidí, to znamená desítky různých firem a tito lidé osloví stovky dalších. Nejlepší na tom je, že málokdo se vás zeptá, proč se ptáte. Rovnou se vám ozvou ti relevantní, případně vám do komentáře napíšou jména lidí, kterým se můžete ozvat. Celé vám to zabere maximálně 5 minut a do toho počítáme už i čas, kdy budete odepisovat na zprávy.
Facebook už dávno není jen o přátelství
Jsme rádi, že čím dál tím víc obchodníků začíná vnímat i obchodní stránku osobního profilu. Dát lidem vědět, co děláte, mít názor na aktuální dění v oboru, budování sítě kontaktů atd. Skvělé, nebojte se však zajít ještě dál. Neumíte na někoho sehnat kontakt? Najděte si jej na Facebooku a napište mu zprávu. Je to pro vás už příliš a vnímáte to jako zasahování do soukromí? Pokud někdo má otevřený profil a vy si jej bez problému dohledáte, určitě vás nebude soudit, maximálně vám neodepíše. Využijte toho, že zatím tenhle způsob až tak moc lidí nevyužívá a může to být právě ta maličkost, která vás odliší od ostatních. A při troše štěstí můžete mít do několika minut telefonní číslo či rovnou termín schůzky. Nevymýšlíme si, Pavlovi Bulowskému Facebook v tomto skvělé funguje.
Další byznysově podceňována sociální síť – Instagram
Co je na Instagramu skvělé je skutečnost, že tady můžete směle objekt svého zájmu sledovat. Věřte, že on nebo ona budou ještě radši. Zvýšíte jim počet followerů, což se na Instagramů počítá. Nešetřete likes na fotkách, občas přidejte i nějaký komentář a poté se odvažte daného člověka oslovit. Pochvalte fotky i lifestyle, kterým žije, a rovnou napište, proč si myslíte, že vzájemná spolupráce by mohla dávat smysl pro oba. Že to nepůjde? Naše šéfka obsahu Pavla Lokajová přes Instagram nedávno domluvila rozhovor se CEO STRV, Davidem Semerádem a zakladatelkou appky Tibba, které si už brzo budete moci přečíst na BusinessAnimals.cz.
Nebo si jej odchyťte rovnou life
Nejraději byste se s daným člověkem potkali hned face to face? Taková ta návštěva bez pozvání – právě jsem šel kolem – už také docela vypadla z módy. Jednak ji už všichni prokoukli a asistentky či slečny na recepci na ni budou mít určitě připraveno spoustu argumentů, také se může se stát, že i když si na vás pán ředitel čas udělá, bude ho málo a jeho postoj k vám nebude zrovna pozitivní. Zkuste místo toho vyhledat akce, kde bude v nejbližších týdnech tento člověk vystupovat, případně jiný manažer. Na takových akcích jsou lidé mnohem víc otevření novým příležitostem a networkingu a po svém talku jsou k dispozici diskutovat. Poslechnete si přednášku, nezapomeňte z ní něco vytáhnout a pochválit, a pak začít se svou sales pitch.
Jakým nejvíc crazy způsobem se vám povedlo ke klientovi dostat? Podělte se v komentářích.
[poll id=“14″]