Exkluzivně ze Seznam.cz: „Potenciál vidíme ve spolupráci s agenturami a rozšiřování dovedností obchodníků“

25. 4. 2017 +

Rozhovory

„Obchodník nemůže být jen ten, kdo otevírá dveře a snaží se vyjednat NEJ podmínky,“ je přesvědčen Manažer Sklik.cz Petr Pechar. Pro vás, obchodníky v médiích, to znamená nutnost se neustále vzdělávat a specializovat v oboru. V Seznamu se chtějí letos zaměřit na školení a předávání know-how svým obchodníkům a také agenturám, kde vidí velký potenciál v rozšiřování spolupráce. České firmy jsou čím dál tím víc ochotné navyšovat budgety na on-line a my jsme zjišťovali, jak toho hodlají využít v Seznamu. Kromě Petra Pechara jsme si povídali také s Martinem Patákem, Manažerem Sklik Partner, a Filipem Hromkem, Manažerem RTB.

seznam cz

Baví tě on-line svět a technologie, dokážeš myslet out of the box a hledat nová neotřelá řešení? Nečekej dlouho a reaguj na novou výzvu.

[leads_ id=”91085″]

 

Přístup „já jsem tady šéf“ se v Seznamu nenosí

V Seznamu jsme se sešli se třemi manažery, a proto nás zajímal jejich přístup. „Na šéfy a podřízené si tady moc nehrajeme. Manažeři v Seznamu jsou hodně zaměření na komunikaci se svými lidmi, baví se nejen o práci, ale i o tom, jak se tady cítí, co je napadá. Bez ohledu na to, zda jde o nováčka nebo o někoho, kdo je ve společnosti už několik let, přistupujeme k lidem komplexně. Všichni potřebují vidět, že jejich pozice je důležitá, že i když nejsou manažeři, dokážou spoustu věcí ovlivnit svým názorem, mají možnost se vyjádřit a díky tomu cítí, že zde nejsou páté kolo u vozu,“ vysvětluje Petr, jehož role je zejména vedení, rozvoj a motivace svých lidí v týmu.

V Seznamu se lidem rovněž dávají příležitosti prezentovat na konferencích, spolupracovat s VŠ, podílet se na případových studiích a opět to nejsou záležitosti pouze managementu. Petr doplňuje: „Zní to jako maličkost, ale když na blogu Skliku vyjde případovka a jste tam podepsán, cítíte se dobře. Ti nejlepší jezdí na tzv. Sklub (motivační program pro obchodníky, kdy ti nejlepší společně vyrazí na zájezd po ČR nebo do zahraničí, pozn. red.). Třeba teď to byl týdenní pobyt na Dolní Moravě.“

Názoru lidí si v Seznamu váží, obzvlášť od nováčků. „Nových zaměstnanců se ptáme na feedback, jak se jim tady líbí, co se jim nelíbí, co by udělali jinak. Nový člověk je ještě neposkvrněný Seznamem, takže takto získáváme cenný pohled zvenku, pracujeme s tím a hodně se nám to osvědčilo,“ dodává Filip.

seznam 2
Petr Pechar, jako Manažer Sklik, má pod palcem oddělení o 50 lidech.

Jak ses do Seznamu dostal?

Jsem tady 9. rokem a jsem takový odchovanec Seznamu. Prošel jsem si v Skliku snad všemi pozicemi, které nabízí, až jsem se posunul na nejvyšší pozici v Skliku a aktuálně zastřešuji 50 členný tým manažerů a jejich konzultantů, kteří pomáhají klientům spravovat a optimalizovat kampaně.

Co plánuješ v roce 2017?

Moje role je hlavně ve vedení lidí, jejich rozvoji a motivaci. Připravujeme školení pro obchodníky a také se chceme zaměřit na agentury a ještě víc obě tyto skupiny edukovat a rozvíjet vzájemnou spolupráci.

Jak využíváš volný čas?

Ve volném čase s přítelkyní rádi jezdíme na chatu v Posázaví, nejsem ale aktivní chatař, který by musel kutit, nabírám tam energii, rád vypadnu z města, projdu se do lesa, čtu si. Baví mě také přednášky Jardy Duška, celkově se mi líbí jeho přístup ke společnosti, k životu, dění. Beru si z toho inspiraci i pro práci s lidmi. Lidi v týmu jsou pro mě velmi důležití.

„Předáváním našeho know-how a znalostí agenturám se logicky budou zvyšovat i jejich investice“

Kluci se shodli na tom, že velký potenciál je momentálně v rozšiřování spolupráce s agenturami. „Klienti často potřebují řešit on-line komplexně a v tom jim pomáhají právě agentury, které často spravují ty největší budgety. Klient má jednoho dodavatele na všechno a je to pro něj jednodušší. Vzájemná spolupráce je proto velmi důležitá, edukujeme je, šíříme k nim novinky a často pomáháme i s trojstrannou schůzkou u klienta,“ vysvětluje přínosy spolupráce s agenturami Petr.

Školení a různé workshopy pořádají i interně, zejména pro obchodníky. „Vnímám, že když jim tento servis dáme, vrátí se nám to v tom, že obchodníci budou na schůzkách ještě erudovanější, zvládnou spoustu odborných dotazů vyřešit i sami. Obchodník nemůže být jen ten, který otevírá dveře a snaží se vyjednat nej podmínky. V on-linu obchod směřuje hodně k odbornosti a konzultantskému přístupu, “ říká Petr.

Martin a jeho tým jsou zaměřeni na vydavatele, zajímavé weby a blogy, kde hledají prostor pro inzerenty: „Naše konzultační činnost se od Petrova týmu liší, oni řeší to, jaký má reklama dopad, jestli má jasné sdělení, které zaujme. Naše role je, aby reklama Sklik byla na webových stránkách vydavatelů efektivně umístěná a přiváděla na stránky inzerentů relevantní uživatele, potažmo zákazníky. I taková – na první pohled – maličkost, zda reklamu Sklik posunete víc doprava či doleva, může ovlivnit to, že bude víc prokliková a vydavatel získá víc peněz, e-shop víc potenciálních zákazníků.“

seznam 3
Martin Paták, Manažer Sklik Partner

Jak ses do Seznamu dostal?

Nastoupil jsem na pozici Key account manažer, po ruce jsem měl jednoho specialistu a dnes řídím tým o 6 lidech. Vzpomínám si, že jsem na pohovor přišel pozdě, protože jsem hrozně dlouho čekal na výtah, naštěstí mi bylo odpuštěno a jsem tady už šestým rokem.

Co plánuješ v roce 2017?

Důležité je pro nás zlepšování a zefektivnění služeb, hledání nových příležitostí, na to v minulosti nebylo tolik prostoru, poslední rok jsem se hodně věnoval náboru nových lidí do týmu. Chci se zaměřit na zpětnou vazbu od velkých klientů, zefektivnit analýzu dat, podívat se na trendy, co funguje tady a co ve světě, pomoct i obchodníkům, aby každý věděl, co má dělat.

Jak využíváš volný čas?

Jsem s rodinou, ženou a dvěma kluky, 6 a 3 let. S tím starším jsme začali jezdit BMX, letos bude mít závodnickou licenci, těším se na tréninky. Kluky nenutím, pokud je to nebude bavit, budeme jezdit jen pro zábavu.

Službou budoucnosti je programatika, proč se u nás přes ni netočí tolik peněz jako na západě?

Filip a jeho tým pracují na rozvíjení služby RTB (real time bidding), neboli programatice. Zjednodušeně se dá říct, že jde o automatizaci procesu přímého nákupu/prodeje reklamního prostoru. Na první pohled jasná volba, pro nás to znělo spíše jako vesmírná řeč. Zatím to takhle vnímají i klienti, jelikož ji využívá jen malé procento z nich, a přes RTB investují cca 20 % svého rozpočtu. „Momentálně se jedná spíše o sofistikovanější klienty, kteří neměří pouze to, kolik lidí jim přijde na stránku, ale doměřují i jiné metriky. Zrovna k nám do týmu hledám někoho na pozici Key account manažer. Úlohou nového člověka bude právě takové klienty hledat a intuitivně vycítit, pro koho jsou tyto služby vhodné.”

Jednou ze zásadních výhod RTB oproti přímému nákupu je konkrétnější cílení – geografické, časové, případně se dá cílit pomocí třetích dat na zájmy uživatelů. „Když to klient nakupuje napřímo, tak kobercově bombarduje uživatele a neřeší, zda to uvidí žena daného věku nebo muž. Zároveň je tato služba mnohem více flexibilní, v reálném čase můžete měnit, jakou část rozpočtu kam chcete investovat a kdy během dne peníze utratit.“

A proč se u nás netočí přes RTB tolik peněz jako na západě? „Začali jsme později a je tam určitě i technologická mezera. Aby mohl inzerent tyto služby využívat, potřebuje mít nějakou technologickou platformu. Dostat se k ní není tolik náročné, v České republice je zatím spíš hlad po specialistech, kteří tomu opravdu rozumí a umí s RTB pracovat. Myslím si, že za pár let se poměr otočí a přes programatiku poteče 80 % on-line mediálních rozpočtů.“

seznam 4
Filip Hromek, RTB manažer

Jak ses do Seznamu dostal?

V agentuře vše šlapalo, jak mělo, a možná i proto jsem věděl, že po 5 letech potřebuji novou výzvu, která mě posune dál. Nabídek chodilo celkem dost, ale žádná mě dostatečně neoslovila. V té době RTB na Seznamu nebylo technologicky zrovna na vrcholu, a když jsem zjistil, že Seznam hledá někoho nového na pozici Manažer RTB, bral jsem to jako výzvu. Kontaktoval jsem proto svého současného manažera, se kterým jsem dříve obchodně jednal, abych se dozvěděl víc. Naše očekávání se potkala a my si plácli.

Co plánuješ v roce 2017?

S týmem chceme technologicky posouvat RTB dál, aby naši klienti mohli využít celý jeho potenciál. Aktuálně také hledáme do týmu Key account manažera, který nám pomůže pečovat o klienty, bude rozumět službě, bude mít chuť se v této oblasti vzdělávat, předávat znalosti dál do našich obchodních týmů a ukáže obchodníkům, pro které klienty Seznamu je RTB vhodné.

Jak využíváš volný čas?

Většinu času trávím cestováním, nejoblíbenější destinace je skoro každá nová, nerad se vracím na stejné místo. Mám rád potápění, takže podle toho ty destinace většinou vybírám. Nejvíc se mi asi líbil Vietnam, který jsem projel celý od severu k jihu asi za 14 dní. Nemám rád dovolené, kde si člověk lehne a nic nedělá, ideálně být každý večer na jiném místě. Nebo aktivně – nějaký sport.

seznam 5
V Seznamu jsme byli začátkem dubna, proto nám nedalo nezeptat se na povedený on-line vtip, který 1. dubna spustily Mapy.cz. Původně o vtip však vůbec nešlo: „Chtěli jsme ulehčit mladým lidem, kteří se v mapě neorientují, práci s mapou. Bohužel to většina lidí brala jako apríl, a tím to celé získalo jiný rozměr,“ vysvětluje Tomáš Mička, produktový manažer Mapy.cz.

V Seznamu je to hodně o spolupráci konzultantů a obchodníků. Obchodníci jsou v každodenním kontaktu s klienty, tím pádem jsou schopni přinést nejlepší feedback z trhu. „My vidíme, že končí kampaň, posuneme to na obchodníka a ten klientovi prodá prodloužení služby. Konzultant nastavuje a vede kampaně tak, aby plnily cíle klienta, které si předtím stanoví spolu s obchodníkem. Ve výsledku se dá říct, že jeden bez druhého nemůžou existovat,“ vysvětluje nám Petr.

U rozhovoru jsme se sešli se třemi chlapy, ale nenechte se zmást, zhruba 40 % všech zaměstnanců firmy tvoří ženy. A jak vypadá ideální nový kolega či kolegyně? „Naše pozice jsou specifické v tom, že kombinují odbornou stránku s obchodním talentem. Zkušenost s on-linem je samozřejmě vítaná, pokud ji však nemá, měl by mít alespoň přehled o dění na trhu a obrovský zájem o technologie a on-line. Měl by myslet ‚out of the box‘, snažit se hledat nová řešení a neměl by být zaběhlý v kolejích.“ Seznam.cz je sice na české poměry velká společnost, ale Filip nás ujistil, že věci podobné korporátu se snaží odbourávat.

[leads_ id=”91085″]

Foto: Robin Rezek, Seznam.cz