08. Listopad 2017
Dokážete si představit mouku z rozemletých cvrčků? První má reakce byla „fůj, to jíst nebudu.“ Pak jsem ale postupně změnila názor, když jsem přišla na schůzku se dvěma nadšenci do zdravého stravování, kteří jako hlavní ingredienci používají hmyz. Došlo mi, že to vlastně není špatný nápad. Navíc tihle týpci nejsou jen „fanatickými“ vyznavači své pravdy. Mají k tomu jasné argumenty. Jaké to je podnikat s hmyzem, jak na produkt reagují lidé a proč zvolili právě cvrčky?

Vaším cílem je naučit lidi nebát se jíst hmyz. Proč jste vybrali právě cvrčky?
Radek: Cvrčky jsme zvolili proto, že patří mezi nejméně děsivý druh hmyzu. Nabízeli se ještě larvy much, červi, šváby, ale cvrček je taková ta pohádková postava. Lidé se jich nebojí a nemají k nim takový odpor.
K výrobě cvrččí mouky musí být potřeba obrovské množství cvrčků. Kde je vlastně pěstujete a jak funguje celý proces?
Radek: Chceme vyrábět produkty z nejkvalitnější cvrččí mouky, kterou u nás v ČR nejde sehnat v certifikované kvalitě pro lidskou potřebu. Dodavatele jsme se rozhodli hledat v Thajsku, kde se věnují pěstování hmyzu už po desetiletí. Mají s tím velké zkušenosti, a navíc je to místo, kde je pro pěstování cvrčků ideální podnebí. S naším dodavatelem máme partnerské vztahy, ze kterých nyní vznikl i náš společný projekt – nová cvrččí farma v Thajsku, která by měla být jedna z největších na světě.
Jen pro zajímavost na první výrobu jsme dovezli 6,5 milionu cvrčků. V naší energy tyčince je 55 cvrčků a v proteinové dokonce 132
Ovlivní mouka ze cvrčků nějak chuť tyčinky?
D: Tato mouka je téměř bez chuti. Takže člověk nepozná, že je tam něco jiného, než je běžně zvyklý. Chuť našich tyčinek je tak hlavně z oříšků, ovoce, a čokolády. Cvrččí mouku tam přidáváme z toho důvodu, abychom produktu dodali kvalitní protein – zrovna takový, jaký znáte například od Myprotein!

Jak vlastně vznikl nápad založit SENS?
Radek: V roce 2013 Organizace spojených národů zveřejnila knihu Jedlý hmyz, ve které byly popsány všechny výzkumy ohledně konzumace hmyzu. V knize byla položena otázka, kterou si klademe i my. Proč se tu nikde nejí hmyz? Vědci se konzumaci hmyzu věnují několik desetiletí a snažili se to také propagovat. Nám se to líbilo. Věděli jsme, že tento produkt v Evropě žádná firma není schopna vysvětlit a prodat, proto jsme založili SENS, abychom propagovali jedení hmyzu.
Od koho z vás přišel impuls začít se věnovat zrovna výrobě mouky ze cvrčků a oslovit toho druhého jako parťáka?
D: S Radkem se už známe dlouho. Dříve jsem spolupracovali na jiném projektu. Od té doby víme, že nám to spolu funguje a skvěle se doplňujeme. Impuls přišel ode mě. Když se objevila myšlenka, hned jsem věděl, za kým mám jít. Sám bych to nezvládl. Tak jsem oslovil Radka. Začali jsme na tom pracovat společně.
Proč tedy firmy neměly s tímto byznysem úspěch, když jim vědci dali zelenou? Na čem ztroskotaly?
Radek: Ono tohle téma hodně zůstávalo u fanoušků a vědců, kteří se věnovali celému hmyzu, my ale vidíme budoucnost právě v hmyzí mouce (například cvrččí mouka). Dlouho se tím zabývali lidé, kteří v tom neviděli žádný byznysový potenciál. My si myslíme, že běžní lidé nikdy nebudou jíst hmyz jako chipsy před televizí. A my se právě nesnažíme přesvědčit lidi, aby jedli celé brouky, nic jim nezakazujeme, nenutíme je k ničemu. Jen jim nabízíme určitou alternativu pokrmů, které jsou vyrobeny z té cvrččí mouky. Snažíme se poukázat na nutriční výhody, udržitelnost, určitý morální aspekt vůči jezení hmyzu. Tento produkt má úspěch v Americe, v Evropě je to ještě v plenkách. Snažíme se udělat tady v tomto ohledu revoluci a naučit Evropany jíst hmyz.

Do jaké míry jste řešili marketing, aby byl produkt s úspěchem uveden na trh?
R: Fungujeme jako každá moderní firma, komunikujeme na různých kanálech – sociální sítě, budujeme online komunitu, začali jsme produkty prodávat přes internet a často se objevujeme v tištěných médiích. Máme zajímavý příběh a hlavně produkt, který lidi osloví. Je důležité využít různých dostupných prostředků, abychom mohli tuto myšlenku šířit dál. Snažíme se otevřít diskuzi, že se dají cvrčci jíst. Teď máme v plánu dostat naše produkty také do kamenných prodejen a k tomu potřebujeme obchodního zástupce, který nám s tím pomůže.

Zajímavé je, že mezi našimi fanoušky jsou i vegani a vegetariáni. Je to velká výzva o tom mluvit a vysvětlit lidem ty důvody, proč by měli cvrččí mouku ochutnat, jak jim může pomoci změnit stravování

Tyčinka obsahuje vysoké množství vlákniny a bílkoviny, což jsou dvě základní složky, které dokážou zasytit člověka
Na jak dlouho tyčinka člověka zasytí?
R: Většina tyčinek funguje jako cukrová bomba, kdy je člověk po hodině hladový a chce se mu spát. Naše tyčinky fungují více jako vyvážené jídlo, je to ideální svačina.
D: Výhodou je, že člověk nemusí mít výčitky, že si dal sladkou svačinu. Udělá něco pro své zdraví, ukojí chuť po sladkém.

Dokáže tato mouka nahradit maso?
R: Určitě. Často vegetariáni a vegani řeší svůj příjem bílkovin. Říká se, že živočišná bílkovina je lépe stravitelná. V rostlinných produktech často chybí nějaké minerály, např. vit. B12, všechny tyto věci se dají získat ze cvrččí mouky. Je to vhodné i pro malé děti.
D: Jediné, na co člověk musí dávat pozor, je, zda není alergický na korýše. To je silný alergen, který mají i cvrčci z důvodu chitinové schránky.
Máme tady ambiciózní lidi, kteří chtějí změnit svět. Všichni jsou připraveni dávat této myšlence maximum. Chtějí růst s firmou, neustále se zlepšovat a posouvat dopředu

Koho tedy do svých řad hledáte, jaký by měl obchodník být a co od něho očekáváte?
R: Určitě by to měl být člověk s kladným přístupem ke zdravé výživě, být ochotný přijmout výzvu, produkt, který je unikátní a nikdo jiný jej ještě nenabízel. Předpokládáme určitou praxi v salesu, alespoň 2 roky, perfektní angličtinu (bude hodně komunikovat se zahraničními partnery) a pak také ambici vystavět obchodní distribuční síť po celé Evropě. Měl by to být zkrátka ambasador hmyzu, který nám pomůže dostat se z onlinu do offlinu. 🙂 Potřebujeme ambiciózního člověka, který je schopný se toho chytnout, má prodej zažitý a chce pokročit na další level.
D: Ještě bych chtěl doplnit, že s tou výzvou přichází také možnost růstu. Obchodník se může velice rychle posunout na pozici seniora či manažera. Vést tým lidí. Ale nejprve je potřeba projít si tím procesem, získat praxi a potřebné znalosti.
Pro obchodníka to bude velká výzva – hmyz jako jídlo u nás nikdo jiný nenabízí. Navíc je to práce, která má obrovský potenciál a obchodník si může vytvořit vlastní tým
Dostane od vás kontakty, nebo se bude muset sám snažit?
D: Příprava adekvátních leadů a kontaktů je práce obchodníka, máme support tým, který mu může pomoct. Podpora bude, ale bude to především na něm. Je potřeba, aby oslovoval fitness centra, obchody se speciálními potravinami, online rozvoz nákupů domů. Lze spolupracovat i s velkými řetězci a lékárnami. Ten rozsah bude hodně široký.

S jakými překážkami se bude muset obchodník poprat?
D: Zde je právě hodně důležité, aby uměl produkt dostatečně představit, vyjmenovat všechna pozitiva a reagovat na námitky. Lidé se k tomu staví nejprve odmítavě, ale jakmile si vyslechnou argumenty, většinou jsou ochotní to vyzkoušet. Je opravdu potřeba být trpělivý a nenechat se poslat do háje.
R: Je to kontroverzní téma. Obchodník nemůže čekat, že ho všude přijmou s otevřenou náručí. Z naší zkušenosti na to většina lidí nakonec kývne. Spousta lidí hned pochopí, o co nám v naší vizi jde a snaží se nám pomoct, jak to jen jde.
Foto: Marek Rebroš