Škola obchodu: 5 kroků, jak si vybudovat odvahu, sebejistotu… prostě koule pro obchod

03. Únor 2016

Obchod je hra, přesvědčování, argumentování, otvírání, odhalování a psychologie. K tomu, abyste byli v těchto disciplínách dobří, je třeba notná dávka jistoty, odvahy a občas drzosti. Proč, jak a nakolik tyto vlastnosti rozvíjet? To probereme v 5 krocích, jak si vypěstovat koule pro obchod.

Škola obchodu

Jedna z důležitých věcí, kterou by si měl každý na začátku své obchodní kariéry uvědomit, aby šetřil do budoucna nervy, je, že jako obchodník nejste podřazeni ani nadřazeni zákazníkovi. Klient je osoba, která je na stejné úrovni jako vy, je třeba vůči ní chovat respekt, slušnost, ale ne podřízenost a strach. Stejně tak se nepovažujte za někoho lepšího, chytřejšího, nadřazeného, protože znáte něco lépe. Na každého platí něco jiného, ale obchod je partnerství, a dobré partnerství vydrží mnoho let, což je v dnešní době nejlepší vizitka úspěchu.

Krok 1: Osobní rozvoj a obchod jsou neoddělitelné věci

Obchod vás přiměje se rozvíjet pouze v případě, pokud se nevzdáte a nepodvolíte neúspěchům (a těch je). Jak jsme zmínili v minulém díle, v našem oboru je třeba změnit myšlení a úhel pohledu na neúspěchy a chyby. Postupem času si nebudete dělat z problémů hlavu, ale naučíte se je řešit, a tento rozvoj vám pomůže i v běžném životě. Rozhodně nepropadejte depresím a nezavírejte se v případě, že se vám nedaří, ale hledejte důvody, proč tomu tak je. Skvělý obchodník nespadl z nebe, vždy se ptá a ověřuje si informace, poněvadž jen tak může zjistit, na čem zapracovat. Nikoho, kdo se chtěl vzdělávat a pracovat na sobě, ještě z žádné firmy nevyhodili, minimálně ne v prvních třech měsících. 🙂 Navíc vám přibývající znalosti budou dodávat na jistotě.

TIP: Skvělé je v začátcích sledovat, kdo je ve vašem okolí úspěšný a proč. Ptejte se takové osoby, tahejte z ní rozumy, ať je to kolega nebo váš nadřízený. Aplikujte tyto zkušenosti ve svém podání a testujte, zda vám fungují. Už jen za pocit, že objevujete něco nového, to stojí. Hledejte své silné stránky, pracujte na nich a zjistěte, jak vám mohou pomoci.

Krok 2: Odvaha vystoupit z komfortní zóny se cení

Ne vždy se v začátcích daří a sebedůvěra ubývá s každým ztraceným obchodem. „Jak znovu získat ztracenou sebedůvěru? Jednou z možností je zkusit alespoň jednou denně udělat něco, z čeho máte mravenčení kolem žaludku. S každým malým úspěchem naše sebevědomí roste, a když se po čase ohlédneme zpátky, zjistíme, že jsme ušli neuvěřitelný kus cesty,“ doporučuje koučka a mediátorka Jaroslava Škopková, která pracuje s lidmi už 15 let. Komfortní zóna je obecně zabiják úspěchu, kdyby bylo na ní, tak si hovíte dny v posteli, na gauči, v hospodě, užíváte si, vyhýbáte se konfliktům a odpovědnosti, nesetkáváte se s lidmi, které neznáte. Čím déle v ní zůstáváte, tím horší je z ní vystoupit. Zná to každý obchodník, který na nějakou dobu vyskočí z procesu.

TIP: Buďte silní a vydržte to! Necouvejte zpátky. Někdo si na „nepohodlí“ zvykne rychle, jiný ho překonává i po 10 letech v oboru. Neustále se tím zocelujete a stáváte víc sami sebou.

Krok 3: Slušná drzost je občas přesně to, co potřebujete!

Sales vyžaduje mít v přiměřeném množství ostré lokty. Pomohou vám ve vnitropodnikových vztazích (nové nápady, hájení svého území) nebo v jednání se zákazníky, aby s vámi nevytřeli podlahu. Ne každý totiž oceňuje, když je s vámi na stejné lodi, a zejména muži vás občas zkusí dostat do podřízené role. Naučte se asertivitě – prosazujte své názory a zájmy, aniž byste ignorovali ty cizí.

Domluvte si konzultaci

TIP: Nesmíte to jen přehánět, zůstávejte schopni kompromisu a chladné hlavy. Pravidla asertivity se tedy naučte, pomůže vám to vážit si sebe sama.

Krok 4: Budujte sebejisté a pozitivní vystupování – lidé rádi k někomu vzhlíží

Důvod, proč je tak důležité budovat svou sebejistotu, je ten, že to na vás bude vidět a uvidí to i zákazník. Lidé jsou různí, ale vždy mají rádi sebejisté a pozitivní vystupování – rádi k někomu chovají respekt a úctu. Rádi k někomu vzhlíží. Pro vás jako začínajícího obchodníka je důležité udělat dojem a budovat kontakty, nejen dojednat úspěšný obchod. Lidem, kteří zanechávají dobrý dojem, se totiž mohou v budoucnu otevřít dveře, o kterých neměli ani tušení. Často zákazníci řeknou ano kvůli vám, nejen produktu. S pozitivním přístupem navíc dokážete mnoho věcí, které by ostatní už dávno vzdali.

TIP: Vytvořte si denní rituály, které vás dostanou do pohody před prací nebo schůzkou a dostatečně odpočívejte. Pro někoho je to ranní káva nebo čtení BusinessAnimals.cz po cestě do práce. Tělo i mysl se dají celkem snadno obelstít, i když budete v největším stresu, tak vás stále dokáže něco rozesmát. Není od věci se čas od času zrelaxovat vtipným videem či textem a odplavit tak napětí.

Krok 5. Opakování a zrcadlo

Ne každý má odvahu na tento krok, ale je pravda, že vám může značně pomoci, pokud se cítíte nejistí. Hlasité opakování prodejních argumentů, nahrávání svého výstupu na video nebo zvukový záznam či obyčejné zrcadlo jsou činnosti, kterými můžete vypilovat svůj výstup. Postupně totiž objevíte, zda děláte nějaké chyby v komunikaci či používáte mnoho parazitních slov. V práci vám též může pomoci kolega nebo váš šéf, zejména ve větších firmách si vaše prodejní skills vyzkouší nanečisto a dají vám zpětnou vazbu.

TIP: Ráno o samotě si stoupněte před zrcadlo, odhoďte stud, a jak to znáte z amerických filmů, pořádně se podpořte, protože vy jste nejlepší a dneska budete válet.

© 2024 imper.cz