27. Březen 2024
Česká republika je v oblasti e-commerce silným hráčem. E-shopy umí čelit globálním i lokálním výzvám ekonomického prostředí. Dle asociace pro elektronickou komerci (APEK) dosáhly celkové obraty v roce 2023 185 miliard korun. V roce 2024 se předpokládá růst o několik procent. E-shopaři budou muset být neustále o krok napřed – inovovat, adaptovat se na měnící tržní podmínky. Pokud patříte mezi ně, měli byste si položit otázku, zda jste na tento růst připraveni. Pomoci vám může i dobrý informační systém ERP.
Jaké problémy vás mohou překvapit při růstu e-shopu
S růstem přicházejí i nové výzvy a problémy, které mohou ohrozit stabilitu a konkurenceschopnost. Porozumění těmto problémům je klíčové pro e-shopy, které chtějí udržet svou konkurenceschopnost a růst v dynamickém prostředí online obchodu. Zde jsou některé z nich:
1. Sklad, ve kterém se nemůžete vyznat
Rychlý růst e-shopu může vést k tomu, že budete ztrácet přehled o stavu vašich zásob. Skladníci stráví více času hledáním produktů než přípravou zboží k výdaji či příjmu. Řešením skladových problémů může být investice do optimalizace skladových procesů, automatizace skladových operací a použití pokročilých technologií pro sledování zásob a řízení inventáře.
2. Nedostatek kapacity a zdrojů
Růst e-shopu může překročit kapacitu, kterou má e-shop k dispozici. Může se jednat o skladové prostory, ale i lidské zdroje. To může vést ke zpožděním v dodávkách, špatné zákaznické zkušenosti a ztrátě obchodní příležitosti.
3. Zvýšený tlak na zákaznickou podporu
Nedostatečná integrace s CRM systémy může vést ke špatné komunikaci se zákazníky nejen v době před či po nákupu, ale i v jeho průběhu. Dnes je již standardem informovat zákazníka o stavu jeho objednávky od přípravy, vyskladnění či odeslání. Očekávají také rychlé vyřešení reklamace či vrácení zboží.
4. Manažerská rozhodnutí nepodložená daty
Pokud se e-shopy zatím rozhodovaly podle pocitu, je správná chvíle začít vycházet z reálných dat. Data mohou ukázat, jaké produkty jsou nejprodávanější, jaké trendy momentálně ovlivňují trh nebo jaké náklady je potřeba začít optimalizovat. Více o optimalizaci nákladů můžete zjistit zde.
Jak může pomoci dobrý ERP systém?
ERP systémy pomáhají e-shopům lépe řídit firemní procesy od evidenci zásob po komunikaci zákaznické podpory. E-shopové platformy napojené na ERP systémy mohou být napřed díky možnosti:
- automatizace objednávek,
- sledování prodejů a analýzy dat v reálném čase,
- snadnému sledování zásob a správu skladových záznamů,
- integrace se systémy třetích stran jako je CRM,
- efektivnější práci s fakturací,
- zobrazení aktuálních informací o cenách a dostupnosti produktů.
Silným řešením pro e-shopy je Money ERP. Integrace s e-shopovou platformou zde probíhá skrze modul E-shop konektor, který slouží k automatické výměně dat. Kromě toho lze konektor doplnit o funkce na míru jako jsou vlastní katalogové položky, rozlišení přepravních kategorií, napojení ERP systému na přepravce a další.
„Během vývoje e-shopu jsme přicházeli na další a další požadavky na jeho komunikaci s Money ERP. Probrali jsme je s naším konzultantem ze Seyforu, který nám doporučil přechod z verze S4 na verzi S5, která úpravy systému na míru umožňuje,“ říká Martin Hejník, programátor a obchodní zástupce z Mavexu.
Větší e-shopy, kteří potřebují pokročilejší skladový systém, mohou sáhnout po systému Vario, který nabízí WMS systém. Jedná se o inventarizační systém, který popisuje a spravuje různé vztahy mezi inventářem (zboží, sortiment, šarže atd.) a jejich fyzickým umístěním (místo skladu, zásobník, skladovací jednotka, nakládací pomůcka atd.).