09. Říjen 2023
Založili jste si e-shop a ani se vám nesnilo o tom, že se mu bude tak dobře dařit? Nebo jste to neočekávali tak brzy? Máme pro vás pár tipů, které je třeba udělat s předstihem, ať pak nejste zaskočeni a nešijete vše horkou jehlou.
E-shop si může založit každý
Uplynulo jen minimum času od doby, kdy e-shopů bylo jako šafránu, dnes je situace opačná. Založit si e-shop není nic složitého, ale co dál? Přibližně 90 % e-shopů nepřežije první rok svého provozu. Důvod? Udělali jen to, že web spustili, ale nevytvořili si žádnou marketingovou strategii, neměli stanovený obchodní cíl, neudělali si analýzu konkurence, nepracovali s potencionálními zákazníky. Vsadili možná na krabicové řešení, na kterém spustí webové stránky a otevřou e-shop, ale tím to skončilo. Jak na to jinak?
Sestavte si business plán
Business plán, počeštěně byznys plán, vám odpoví na všechny klíčové otázky. Chcete jen otevřít e-shop, nebo realizujete něco většího, co má šanci opravdu uspět? Víte, do čeho jdete? Co budete prodávat? Za jakou cenu? Máte konkurenci? Jak je silná? V čem je dobrá a v čem naopak zaostává?
Aby byl byznys plán skutečně užitečný, měl by obsahovat:
- Definici toho, co budete prodávat.
- Kdo je vaší cílovou skupinou?
- Proč by si produkt měl vás cíl koupit právě u vás?
- Jaké máte zdroje. A to nejen finanční, ale i lidské a technické.
- Jak vypadá trh? Je zboží dobře dostupné, nebo je skoro raritou na trhu?
- Finanční rozvahu, příjmy, výdaje, v potaz vezměte i kurz eura.
- Stanovení cílů, a to nejen těch finančních, ale i personálních a obchodních.
- Jak cílů chcete dosáhnout, tedy marketingový plán.
Na marketingovém plánu si také dejte záležet
Marketingový plán je dokument, který popíše vaše podnikatelské aktivity a jejich cíle, a to v předem daném časovém úseku. Pro jeho sestavení je třeba analyzovat trh a na základě zjištění sestavit strategii a zkoordinovat jednotlivé činnosti, jejichž cílem má být splnění nějakého jasně daného výsledku. Jsou v něm definované marketingové nástroje, taktiky i postupy, s jejichž pomocí chcete dosáhnout stanoveného cíle.
Víte, že důležitou součástí marketingového plánu je i propagace? K ní se hodí i internetové soutěže, díky kterým dostanete mezi lidi povědomí o značce. Je třeba je ale dělat smysluplně.
Jak se odlišíte od konkurence?
Rozhodli jste se vstoupit do vod, kde je už docela velká konkurence? Může jít jak o množství menších zavedených e-shopů, nebo i pár velkých gigantů, kteří nabízí i to, co nabízíte vy. Zamyslete se nad tím, jak se od nich odlišit a jak získat zákazníky na svoji stranu. Snažte se přesně definovat svoji cílovou skupinu, nabídněte jim něco, co jiní nemají. Co třeba perfektní znalost toho, co potřebují? Nebo nějakou zvláštní odlišnost vašich produktů?
Texty jsou alfa i omega
E-shop jste si založili, pak k produktu, který nabízíte, sepsali pár slov a čekáte, že se strhne lavina zájmu? Zaskočilo vás, že tomu tak není, navíc o vás ani nikdo neví? Pak vězte, že jste se dopustili základní chyby. Nestačí jen tak nějaké texty, potřebuje takové, které zaujmou čtenáře i vyhledávače, obsahují potřebná klíčová slova, přesto jsou srozumitelné a dávají odpověď na otázky, na které zákazník vždy pomyslí. Důležité je také to, jak se prezentujete navenek, jistě přijde vhod i chytlavý slogan, který jen tak nevyženete z hlavy vy, ani zákazníci.
Nepodceňujte personál
Sami všechno nezvládnete, minimálně tedy pokud chcete být opravdu úspěšní. Jasně, ze začátku si jistě nenajmete desítky ani stovky lidí, ale pár odborníků určitě potřebujete. Těžko sami zvládnete marketing i balení zásilek, shánění financí, zabezpečit vše technicky, komunikovat se zákazníky. Kromě personálu také najděte místo, kde budete produkt skladovat a balit, kde budete všichni pracovat. Potřebujete pronájem skladu nebo kanceláří? Poohlédněte se po nich.
Se zákazníkem komunikujte
Zákazník o vás má vědět, má od vás získat všechny potřebné informace, musí vědět, že se na vás může spolehnout. Dnešní doba je k tomu jako stvořená, se zákazníky můžete komunikovat pomocí sociálních sítí i chatů, vsadit můžete i na e-mail marketing jako jeden z nejlevnějších způsobů komerčního oslovení zákazníků. Prostřednictvím elektronické pošty mu jednoduše pošlete reklamní sdělení, které by ho mělo zaujmout. Navážete s ním kontakt a máte vyšší šanci, že když bude spokojený, doporučí vás dále.