Jak sehnat motivovaného obchodníka? Mluvte s ním při náboru na rovinu

16. 11. 2016 +

Jak na to?

Doba obecných a nicneříkajících inzerátů je pryč, dneska je trh práce přesycen a firmy hledají způsoby, jak pracovníky přitáhnout – marketingem, HR marketingem, budováním brandu. Spousta z vás, kteří rekrutujete obchodní pozice, si to uvědomuje a zavádí nové cesty, jak se ke schopným lidem dostat. Nejmodernější způsoby, komunitní weby, sociální sítě nebo videa jsou však k ničemu, pokud budete obchodníky stále lákat na prázdná klišé, benefity a úhledně skrývat, co je na dané práci těžké a proč vlastně obchodníka sháníte.

hands-people-woman-meeting

1. Do inzerátu pište i to negativní

Každý job má své plusy a mínusy. Lidé to ví a počítají s tím. Všechny ty jedničky na trhu, nejlepší produkty a rychlé úspěchy dneska kandidáti jen přejedou pohledem a klikají dál. Přiznejte v inzerátu barvu a stejně se s obchodníkem bavte i na pohovoru. „Pokud nepotřebujete příliš volného času, nezlomí vás tlak konkurence a nemáte následujících 5 let co dělat, pojďte k nám,“ řekl nám v žertu šéf obchodu ve firmě technického zaměření a tím vznikl nápad sesbírat materiál na tento článek. Obchodníka, se kterým tímto způsobem mluvil, totiž do oboru rekrutoval. „Když totiž do náboru dáte určitou energii, přitáhne lidi s podobnou energií,“ je přesvědčena Martina Koláčková, personalistka na volné noze s 10letou praxí v oboru.

button-oslovte-15000-obchodniku

2. Přiznejte barvu – proč vlastně obchodníka sháníte

Obchodníci přinášejí do firmy peníze. A ty potřebuje každá firma, proto se v inzerátu na obchodníka nemusíte tvářit, že je všechno naprosto sluníčkové a obchodníka vlastně nepotřebujete. Naopak v něm vzbuďte pocit urgence, že zrovna on má být tím, kdo nelehkou výzvu zvládne. „Měl jsem veškerou expertízu a zavedený tým, když se ale objevil projekt, který vstupoval na trh s velkou vizí, ale očividně bojoval o přežití, bral jsem to jako svou povinnost zúročit, co umím,“ prozradil mladý manažer v oblasti e-commerce.

3. Představte výzvy

  • Obchodník u vás dělá 60-100 hovorů denně? Vyjíždí denně na 10 schůzek? Není důvod tuhle skutečnost zamlčovat, pokud tedy nechcete neustále vydávat zbytečné peníze a energii na zaškolování lidí, kteří u vás vydrží týden dva a s prací seknou, protože čekali klidný flek a sem tam schůzku u kafe. „Obchod je u nás dril a skvěle buduje charakter. Ne každý ale zvládne takové tempo a častý feedback, pokud ale chcete investovat do své budoucnosti a mít sales základ do života, musíte tenhle začátek absolvovat,“ Roman Šimůnek z TNT věří, že těžkosti mladé kluky motivují, a proto se mu daří do týmu rekrutovat vnitřně zapálené jedince.
  • Jste naopak obor, kde přinést nový business trvá půl roku? „Naši obchodníci jednají se státní správou a tam i nejkratší jednání kvůli papírování trvá 2-3 měsíce. Na druhou stranu je to obor s velkou úspěšností, jakmile starostovi pomůžete s řešením největší bolístky ohledně osvětlení ve městě, máte dveře otevřené pro další projekty,“ řekl nám šéf firmy s veřejným osvětlením.
  • Nemáte čas ani prostor obchodníka vodit za ručičku? Jste technický obor, džungle, která není pro každého? „Hledáme primárně lidi, kteří si sami stanovují cíle a jdou si za nimi. Obchodník musí mít obrovské ambice. Dáváme obrovskou volnost, protože si uvědomujeme, že jakmile je začnete svazovat předpisy, tak z něho uděláte papouška, roznašeče letáků nebo vám odejde. Absolutně otevřená cenotvorba, sami si nastavují cenové podmínky,“ jmenuje podmínky CEO Tenaoil Daniel Mikulka. S obchodníky mluví na rovinu a také proto se mu povedlo během 10 měsíců od vstupu na český trh vybudovat etablovaný tým obchodníků po všech regionech.

button-oslovte-15000-obchodniku

V BusinessAnimals.cz pomáháme firmám mluvit k obchodníkům řečí, které rozumí a která je láká. Domluvte si s námi konzultaci zdarma a oslovte zejména mladou generaci obchodníků způsobem, na který slyší.