09. Říjen 2016
Život Richarda Williamse je jako jeden velký kolotoč. Rád se učí a zkouší nové věci a je to znát i na jeho pracovním životě. Od studia inženýrství, později politologie, se po škole dostal k pozicím v marketingu. Ten ho ovšem po čase přestal bavit a Williams začal hledat novou výzvu. Přestože s ním neměl moc zkušeností, dostal se k salesu, kde se vypracoval nahoru až na pozici CEO největšího amerického slevového portálu Groupon. Přestože do Grouponu přišel v době, kdy se společnosti nedařilo a propouštěla stovky zaměstnanců, podařilo se Williamsovi Groupon odvrátit od krachu a nyní s ním směřuje strmě vzhůru. V současné době tak šéfuje firmě, která působí ve 36 zemích a její roční příjmy jsou přes 3,2 miliardy dolarů. Za svůj úspěch vděčí dodržování několika pravidel. Jaká to jsou?
- Richard Williams, 40 let
- CEO firmy Groupon, největšího slevového portálu na americkém trhu.
- Na univerzitě studoval nejdříve inženýrství, které ho brzy omrzelo, a poté ho vyměnil za politologii.
- Po studiu pracoval několik let na různých marketingových pozicích. Postupně se dopracoval až na vedoucího marketingu ve společnosti Amazon.
- Po odchodu z Amazonu nastoupil do Grouponu v oblasti obchodu. Již po 4 letech se vypracoval až na nejvyšší příčku, na CEO.
- V letošním roce byl zařazen v magazínu Forbes na list Nejvlivnější američtí CEO ve věku 40 a méně.
- V současné době vede společnost, která má roční příjmy přes 3,2 miliardy dolarů a působí ve 36 zemích světa.
- Hodnota Grouponu se odhaduje přes 2 miliardy dolarů.
1. Zaměřte svou aktivitu tam, kde má největší vliv. Růst za každou cenu přenechte jiným
Přestože Groupon původně působil ve 47 různých zemích, pod vedením Richarda Williamse svou činnost omezil na 36 zemí. Ačkoliv se tento fakt může zdát jak krok zpět, podle Williamse je klíčové zaměřit se na místa, kde vaše snahy mají nějaký reálný dopad. „Upřímně a detailně jsme zhodnotili, kde děláme náš business. Zjistili jsme, že investice, které musíme vložit do toho, abychom přivedli technologie, nástroje a marketing do každé z našich více než 40 zemí, se nám nevrací tak, jak bychom chtěli. Věříme, že abychom zanechali větší stopu na trhu, musíme zacílit naši energii a náš kapitál na menší množství zemí.“ Přestože firma Groupon působí po celém světě, tato rada se dá dobře aplikovat i na menší lokální businessy. Nesnažte se za každou cenu ovládnout celý trh. Zaměřte se na svou cílovou skupinu a nesnažte se prodat váš produkt či službu každému. Když zaměříte snahy na správnou cílovku, porostete mnohem rychleji, než když váš zájem bude roztříštěný mezi nesourodé subjekty.
2. Vaši partneři jsou základem vašeho businessu
Přestože na začátku businessu budete obvykle rádi za každého člověka, který s vámi bude chtít nějakým způsobem spolupracovat, dejte si pozor a pečlivě si vybírejte. Podle Williamse je výběr spoluprací klíčový. „Z obchodníků, kteří se nám hlásí a chtějí přes nás nabízet své služby, jich kolem 80 % odmítáme. Spousta velkých firem, jako je například Amazon, se snaží spolupracovat skoro s každým. Ale je důležité si pečlivě vybírat, komu na nabídku spolupráce kývnete. Od toho se odvíjí váš další úspěch.“ Obzvláště pokud zprostředkováváte služby někoho jiného, pečlivě si vybírejte, koho zastupujete. Špatná pověst nebo nedostatečná kvalita služeb či produktů, které váš obchodní partner nabízí, může negativně ovlivnit především vás. Nesnažte se proto za každou cenu mít spousty spoluprací, ale vyberte si takové, které jsou kvalitní a opravdu za to stojí. I díky tomuto přístupu má Groupon v současné době roční příjmy přes 3,2 miliardy dolarů.
3. Vystupte ze své komfortní zóny a zkuste něco nového. Nikdy nevíte, co vás zrovna chytne
Richard Williams je skvělým příkladem člověka, který se nebojí vystoupit ze své komfortní zóny a jde do všeho po hlavě. Obzvláště rád si zkouší nové věci a nemá problém měnit obory svého zaměření. Na vysoké škole začal se studiem inženýrství, které o pár let později vyměnil za studium politologie. Jeho další pozice však měli k politologii hodně daleko, začal se totiž zajímat o marketing a nakonec se dostal až na pozici vedoucího marketingu ve společnosti Amazon. Marketing ho ovšem po 10 letech omrzel a Williams cítil, že je čas přijmout novou výzvu. Nastoupil do Grouponu a nedlouho poté se stal prezidentem pro severní Ameriku, u čehož zažil pořádnou obchodní výzvu. Dosud největší meta jeho života na sebe nenechala dlouho čekat a v roce 2015 se stal CEO společnosti Groupon.
Přestože na většinu pracovních pozic přišel Williams s minimem zkušeností z předchozí práce, nebál se přijmout novou výzvu a jít do toho po hlavě. On sám zdůrazňuje, že není důležité, jak moc máte nastudováno ve škole, ale jak moc jste ochotni učit se dál a sami. Máte vysněnou pozici, jen se na ní necítíte dostatečně kvalifikovaní? Nebojte se toho a začněte na sobě pracovat. Knížky, vzdělávací konference či chození na networkingové akce, kde potkáte ty správné lidi, vás mohou posunout nevídaným způsobem dál. Chce to jen se nebát a pustit se do toho.
Jak si vybíráte své obchodní partnery? Dáváte na svou intuici, doporučení nebo se především zaměřujete na jejich viditelné dosažené úspěchy?
Foto: Meedia.de