Mají reklamní předměty ještě smysl? Trendy pro 2015

26. 3. 2015 +

Aktuálně

Přijdou výrobci reklamních předmětů v roce 2015 na český trh s něčím novým? Je ještě dnes možné překvapit? A mají vůbec reklamní předměty zásadní efekt v komunikaci s klienty? Odpovědi jsme hledali společně s výrobci a zadavateli.

predmety

Nenávratně pryč je doba, kdy vrcholným propagačním předmětem firmy byla propiska. Katalogy dodavatelů mívají dnes tisícové položky a nechat si potisknout logem vaší firmy už můžete opravdu kdeco. Je tedy možné ještě přijít s něčím převratným?

Trendem jsou selfie tyče a tailor made produkty

Marketingový ředitel firmy iNETPrint.cz Pavel Durdil upřímně říká: „Naše nedávná účast na PSI v Düsseldorfu nás přesvědčila, že ve standardní produkci reklamních předmětů se opravdu nic nového již několik let v podstatě neobjevuje. Jsou tu sice powerbanky, tyče pro selfie a podobné gadgety, je tu nástup eko materiálů a zdrojů energie, ale nic skutečně převratného a nového tento rok nepřineseme.“

Bude tak na marketérech, aby popustili uzdu svojí fantazie a skutečně originální předmět zvolili sami s ohledem na svoji cílovou skupinu. Výrobci reklamních produktů jsou dnes připraveni spolupracovat se svými zákazníky na vzniku dárkového předmětu od návrhu až po finální realizaci, jde o tzv. tailor made čili zakázkovou výrobu.

A jaký nejoriginálnější dárek firmy brandovaly?  Marketingový ředitel iMi Partners Martin Kyjovský uvádí: „Asi se nedá vybrat jediná věc, která by byla nejoriginálnější. Ale zajímavé je třeba brandování živých rostlin nebo čerstvého ovoce.“ A Pavel Durdil z iNETPrint přidává: „Poměrně nevšední pro nás byla zakázka dámských kalhotek s potiskem pro jednu velmi populární hudební skupinu.“

Trendy stranou, mají dnes reklamní předměty ještě smysl? Nejsou už klienti přesyceni?

Pavel Šíma, account manager RobertNemec.com

Lidi jsou přesyceni nejen dárkovými předměty, ale vším. Informacemi, reklamou, sděleními všeho druhu. Pro marketéry je stále obtížnější je zaujmout. Generické reklamní předměty už proto nefungují. Aby si ho člověk ponechal a ještě si k němu vytvořil nějaký vztah, musí být předmět buď opravdu užitečný – třeba precizní švýcarský nůž –, nebo personalizovaný. V Institutu politického marketingu dáváme potenciálním klientům naši knihu o volebních kampaních. Klienti vnímají, že to není „nějaká blbá tužka“, ale předmět, o kterém každý ví, jakou má hodnotu, že stojí pár stokorun. A když si ji přečtou, dostanou dojem, že svému oboru rozumíme, a jsou ochotnější nechat nás řešit jejich problém.

 

Antonín Svoboda, Bess M&M

Dát někomu dárek posouvá a bude posouvat vztah dárce–obdarovaný, nebo chceme-li prodejce–zákazník, vždy na vyšší, lepší úroveň. Jsem přesvědčen o tom, že především v dnešní konkurenční době je pro každou firmu životně důležité mít vztahy se svými zákazníky na úrovni co nejvyšší.

 

Martin Kyjovský, marketingový ředitel iMi Partners

Nejenom, že si to nemyslím, z rozsáhlých průzkumů mezinárodních organizací v z oboru 3dimenzionální reklamy dokonce vyplývá, že například náklady na jeden reklamní účinek (CPI) u reklamních předmětů jsou asi třikrát nižší než spot v televizi. Současně se můžeme dozvědět třeba, že 77% obdarovaných oceňuje účelnost a praktičnost dárku.

 

Pavel Durdil, marketingový ředitel iNETPrint.cz

Troufám si tvrdit, že v té záplavě inzerce ve všech médiích a současně rostoucí imunitě příjemců, jsou reklamní předměty možná jedinou formou propagace, která skutečně funguje. Musí být ale dobře a kreativně vymyšlené, aby zákazníky zaujaly. Musí mít pro ně takovou užitnou hodnotu, aby je používali dlouhodobě a každodenně. A samozřejmě musí souviset se značkou a s produkty, které propagují.

 

Petr Nachtman, majitel Printek

Myslím, že jsou stále  efektivní. Nemyslím ty levné, tutové, často špatně fungující předměty. Zájem se přesunuje k designově zajímavým, funkčním, praktickým předmětům, které obdarovanému poskytnou i nějakou službu či užitnou hodnotu. Nové digitální technologie navíc umožňují individuální tisk už odmalých nákladů (třeba i od jednoho kusu). Navíc, nejde jen o reklamu, ale i o  dárek, opatřený třeba jen decentním logem. Téměř každý rád dostane něco navíc, zdarma.

 

Martina Fuksová, manažerka oborových služeb Seznam.cz

Když máte s klientem dobrý vztah a dáváte reklamní předmět s cílem potěšit, pak až tak moc nezáleží na velikosti či ceně. A pokud se současně trefíte do vkusu obdarovaného, pak to vztah ještě utuží, dárky totiž dostává rád každý 🙂 Určitě bych se však vyhnula už na první pohled nekvalitním věcem, ve smyslu lepší něco než nic. Platí to však i obráceně – ani sebelepší neosobní dárek nenahradí dobré služby.

Text: Pavlína Skřivánková

Foto: fashionismo.com.br