„Češi pochopili smysl střednědobých pronájmů,“ říká CEO Flatio. Našli díru na trhu a expandují podobně jako Airbnb

25. Září 2017

Flatio.cz je jediné místo, kde si jednoduše pronajmete vybavený byt přímo od majitele na několik měsíců až rok. Šikovná parta z Brna našla díru na trhu – střednědobé pronájmy, které nenabízí ani Airbnb a už vůbec ne klasický realitní trh. Že se vám to zdá zvláštní, chtít byt na půl roku? Doba se mění a i my Češi se více stěhujeme za studiem či prací. Nehledě na množství relokovaných pracovníků ze zahraničí. „Auta si pronajímáme, telefony měníme každý rok, proč si nezkusit v mladém věku víc hezkých obydlí,“ přemýšlí nahlas CEO Radim Rezek a trh mu dává zapravdu. Stoupající poptávku hlásí Berlín, Vídeň a Budapešť, další štací Flatio je zbytek světa. Think big!

Vyzkoušejte leady
  • Radim Rezek, 28 let, CEO, Flatio
  • Flatio je platforma  nabízející plně vybavené byty podle lokality a ceny, které si můžete pronajmout na 1-12 měsíců. Platforma vás spojí přímo s majitelem a veškeré technikálie vyřídíte online. Žádné chození na prohlídky, byt si projdete virtuálně a pokud se vám po nastěhování něco nelíbí, máte možnost do dvou dnů bezplatně změnit lokál.
  • Kromě Prahy, Brna a dalších českých měst se rozrůstá v Bratislavě, Berlíně, Vídni a každý měsíc expanduje do dalších lokalit.
  • Čím si Radim takový úspěch vysvětluje? „Primárně tím, že projekt vznikl na základě reálné zkušenosti s pronajímáním, kterou jsme zažili jako studentská realitka. Střednědobé pronájmy vznikly jako vedlejší produkt a nakonec se přetavily v náš hlavní byznys, o který si poptávka na trhu řekla sama.“
  • Je prý lídr, který na své lidi nekřičí. Naopak oplývá nápady, nadšením a energií.
  • Koho hledá do týmu? „Obchodníky-agenty, kteří budou oslovovat široké spektrum klientů. V jeden den jednáte se startupem v Karlíně, s majitelem celé ulice bytů a zakončíte to člověkem, který má k pronájmu loft a díky vám si vyzkouší, jak zajímavý profit střednědobé pronájmy přinášejí.“

„Že se naše byty zdají dražší? Odpadá provize, kauce, zařizování – stěhujete se ihned do vybaveného. Bydlíte stylově a ušetříte.“

Radime, proč potřebujeme střednědobé pronájmy?

Potřeba střednědobých pronájmů vyplynula z touhy mít v dnešní době uchopitelný domov a jistoty, aniž bychom se uvazovali na roky dopředu, platili kauce, provize. Střednědobý pronájem poskytne vybavené bydlení, do kterého nemusíte už dále investovat, máte veškeré smlouvy a jistoty a nemusíte se stresovat, jak to bude složité, až se budete chtít přestěhovat.

To mi řekni, jak je možné, že na to nepřišlo Airbnb a neleze vám do zelí?

Protože Airbnb objevilo díru na trhu v podobě krátkodobých pronájmů. To se obrovsky chytlo, je to natolik velké, že se jim nevyplatí dělat nic dalšího. Ke core byznysu přidali ještě zážitky, ale nevyplatí se jim škálovat službu směrem ke střednědobým pronájmům.

Vyzkoušejte leady
Před schůzkou s Radimem jsem si udělala rešerši a projela několik bytů v Praze. „Zdá se to dražší než dlouhodobé nájmy,“ hlásila jsem Radimovi. „Měsíční nájem reflektuje, že neplatíš kauci, provizi realitce ani nemusíš nic dokupovat. Byty jsou plně zařízené. V konečném důsledku je to cenově mnohem výhodnější bydlení,“ vypočítal mi CEO Flatio.

„Majitele zajímá solventní nájemník a profit.”

Jsou na to Češi připraveni?

Značný segment populace je připravený už nějakou dobu a doteď fungoval na bázi domluv s majiteli, kteří byli ochotní podepsat smlouvu třeba na rok. Není to, že by přišlo Flatio a „vymyslelo“ trh střednědobých pronájmů. Tím, že jsme se zaměřili jen na tento segment, k němu poutáme pozornost a dáváme vědět lidem, kteří podobný typ služby potřebovali, že jsme tady. Nehledě na to, Česko si zvyklo fungovat přes online platformy, když nakupuje jídlo, zážitky, cestuje, volá taxi. Jsme také vynalézaví ve způsobech, jak neplatit realitce.

Jak to probíhá z hlediska majitelů bytů, které oslovujete. Nechtějí mít svatý klid a ne řešit neustále nové nájemníky?

Majitele zajímá primárně profit. Člověk, který se rozhodne jít cestou krátkodobého ubytování, kde je profit potenciálně největší, je unavený, jak si musí co pár dní psát s novými zájemci, předávat klíče, poslouchat stížnosti od sousedů, že turisti dělají nepořádek. Chce mít klid. S námi má dobrý poměr cena/výkon, byt pronajme přes web na tři měsíce člověku, který relokoval do Prahy, je to slušný a klidný nájemník, majitel ušetří 90 % času a vydělá si 50 % profitu, který vyděláváme na krátkodobých pronájmech. Ta kombinace je vítězná, protože je to pořád o dost výhodnější než dlouhodobé pronájmy.

A kde je tím pádem ta výzva pro obchodníka?

Jde o to jim vysvětlit, aby změnili způsob, jakým fungují. Ukázat firmám, že bydlení pro své zaměstnance mohou najít na Flatio a nové potenciální majitele seznamovat s výhodami platformy. V případě, že se majitel specializuje na krátkodobé pronájmy, znamená pro něj Flatio méně starostí a solventnější nájemníky, u dlouhodobých pronájmů poskytujeme alternativu, pokud v bytě nikoho nemá a nechce jej mít prázdný.

Jaké argumenty k tomu používáte?

Většinou stačí zaměřit konverzaci na ekonomicky přirozené chování majitele, jehož prvotní motivací je maximalizovat zisk, ten je tady oproti dlouhodobým pronájmům vyšší – zhruba ve výši dvou nájmů ročně navíc. Zájemce si vše prohlédne do detailů ve virtuální realitě, nemusí tedy absolvovat žádnou prohlídku, aby pronajal.

Vývoj business modelu Flatio od 2009 do 2017:

  • „Myšlenka vznikla z vlastní potřeby, kdy jsme ještě jako studenti v Brně pronajímali asi 200 bytů. Založili jsme portál s vizí, že změníme bydlení pro studenty.“
  • „Zaměřili jsme se na dlouhodobé pronájmy studentů a každý semestr zažívali ty samé potíže. Neskutečné množství prohlídek, úpravy smluv ve Wordu, kdy vám vždycky něco uniklo, podpisy smluv, evidence plateb. Když se z pár bytů stalo do roka 50 a do dalšího roku 200, měli jsme v tom slušný chaos.“
  • „Investovali jsme do vývoje platformy, která nám práci ulehčí. Platforma, kde se setká majitel i pronajímatel, mohou spolu komunikovat a nemusí se scházet. Byty zobrazujeme, natáčíme ve virtuální realitě a budujeme hodnocení bytu od předchozích nájemníků. Všechny dokumenty mají ke stažení a vše maximálně ulehčujeme. Platí se hned. Pracujeme s garancemi a zárukami, aby byly obě strany chráněné a spokojené.
  • Na dlouhodobé pronájmy se takový systém nechytl, průměrná doba pronájmu se pohybovala kolem 2,5 měsíce. To nás nasměřovalo. Definovali jsme, že roční potenciál střednědobých pronájmů v Evropě je asi 3,5 miliard Eur, jen v Praze 3,3 miliardy korun. Rozhodli jsme se proto zaměřit na střednědobé, což se ukázalo jako klíčový krok.“
Jaké to je vést globální start-up z Brna? „Je to mazec. Je to super,“ směje se Radim. Oceňuje možnost, že si mohl projekt osahat jako studentskou iniciativu a že rostl a dál poroste společně s ním. Jeho nadšení je nakažlivé, nedá mi to nezeptat se, zda je něco, co ho frustruje. „Když vidím potenciál trhu, nejraději bych měl vše hned zítra. Některé věci, které vyvíjíme, se z mého pohledu táhnou, ať už kvůli cashflow nebo kapacitám IT. To je ale normální.“

„Lidi víc cestují, mění zaměstnání, potřebují smlouvy na kratší dobu. Majitelé jim dnes v tomto nevychází vstříc, u nás je to maximálně jednoduché.“

Jak se do práce obchodníka promítne fakt, že buduje nový, neexistující trh? Jak na vás reagují tradiční realitky?

Pravda, že třeba v Plzni zatím nejsme a teprve začínáme spolupracovat s lokálními agenty. Doposud jsme se zaměřovali hlavně na Prahu, Brno a metropole kolem Česka. Podobně edukovalo trh Airbnb, když zavádělo novinku v podobě krátkodobých pronájmů. Zaměřilo se  na huby typu San Francisco. Teď si slibujeme, že budeme dělat osvětu nejen v metropolích, ale půjdeme i do menších, středních měst, i tady je zajímavý trh.

Na stránkách sleduji, že co měsíc, to otevření nového města. Co je reálné dosáhnout do konce 2017?

Aktuální stav je takový, že působíme v Česku, Německu, Rakousku a na Slovensku. Velkou radost mi dělá Berlín, který je zatím nejzajímavějším zahraničním městem, které jsme otevřeli – pár týdnů po spuštění máme 100 bytů a velmi slibné výsledky co do počtu majitelů, rezervací i vydělaných peněz. Co nejdříve tento rok připojíme Polsko a Maďarsko a budeme pro ty trhy, stejně jako pro Česko, hledat agenty – obchodníky zapálené pro naši myšlenku.

Jak buduje firemní kulturu? „Kanceláře máme v centru Brna na Dominikánském náměstí. Atmosféra je pohodová, mám rád legraci. Nesnáším aroganci. Jsme mladá parta, ale velmi ambiciózní. Zakládáme si na plnění úkolů. Každý měsíc chceme vidět znatelné výsledky. Motivuje nás potenciál trhu a také to, že brzy budeme moct v rámci firmy přes Flatio vyjet třeba měsíc pracovat z Berlína nebo odkudkoli na světě.“

„Když vidím potenciál trhu, nejraději bych měl vše hotové do zítra.“

Na jakou zemi si brousíš zuby dál?

Láká mě LA, NYC, Cape Town a věřím, že se tam dostaneme. Jsou to zajímavé destinace pro digitální nomády. Nebo třeba Tokyo, chtěl bych tam jet, ubytovat se přes Flatio a nemuset stresovat, že nerozumím jazyku. Protože na Flatio jsou smlouvy i aplikace pro nájemníky a majitele vícejazyčné.

Co future of living, jak myslíte, že budeme žít v roce 2030?

Jako společnost přirozeně reagujeme na změny způsobené technikou, víc cestujeme, měníme zaměstnání, stáváme se flexibilnějšími. Nechceme se uvazovat na roky, z hlediska bydlení potřebujeme smlouvy na kratší dobu. Tomuhle trendu stoprocentně věřím. Trh bude růst.

Foto: Marek Rebroš

© 2024 imper.cz