Radim Krejčí: „Komerční bankovnictví nabírá směr fintech. Budoucnost patří technologiím a byznysově smýšlejícím bankéřům“

2. 9. 2015 +

Rozhovory

Finančnictví je hodně konzervativní obor, zvlášť z hlediska tradičních bankovních domů, a jen tak rychle v něm nové trendy nepučí. Digitalizace jde však rychle dopředu, a tak se i u nás zvedají hlasy po větším pohodlí, transparentnosti a dalších výhodách  v podobě online aplikací pro nejrůznější bankovní úkony. U nás s konceptem transparentního bankovnictví přichází finanční skupina Roklen. Spolu s jejím spoluzakladatelem Radimem Krejčím jsme se pokusili nahlédnout do křišťálové koule a zhodnotit, jaké jsou „nástroje budoucnosti“, na co už jsou dneska Češi ready a co bude ještě oříšek.

Radim Krejčí

Radime, vaše společnost  se označuje slovem fintech. Co si pod tím mám představit?

Fintech je anglický fenomén, který označuje trend vzniku finančně-technologických společností. Ty vyvíjejí a nabízejí produkty investičního i komerčního bankovnictví, jež jsou díky novým technologiím a procesům levnější a kvalitnější a přístupnější mladé generaci. Většina produktů se ovládá výhradně online – jednoduše, intuitivně. Od klasických finančních produktů se liší v rychlosti, flexibilitě, transparentnosti, ale i dostupnosti. Fintech firmy jsou prostě provozně daleko efektivnější než klasické banky, tudíž mohou nabídnout i lepší ceny.

Najděte si práci v obchodu

Banky nemůžou stát u zrodu digitální revoluce. Než by nové produkty schválily, už by musely dělat redesign

Pojďme víc do hloubky. Co konkrétně jsou tyhle „nástroje budoucnosti“?

Jedná se o různé služby, které usnadňují a ztransparentňují správu osobních a firemních financí. V Británii jsme uzavřeli partnerství s velkou společností Currency Cloud, která přebírá byznys od tradičních bank, a podle jejího produktu vyvinuli model Roklen Forex, což jsou devizové směny měn a mezinárodní platby. Podle jiného zahraničního vzoru spouštíme equity crowdfundingovou platformu Fundlift.cz. Díky ní můžete financovat určitou firmu tím, že vložíte částku přímo do kapitálu té firmy a stáváte se částečně vlastníkem či investorem.

Pracujeme také na tzv. online asset managementu, což je správa aktiv, kterou sice dělá každá banka, ale tradiční cestou, kdy musíte všechno řešit zdlouhavě na pobočce, a ještě vás banka segmentuje podle příjmu. My službu zprovozníme online, což ji učiní jednodušší a hlavně dostupnou více méně pro všechny.

Čím to je, že tradiční banky tyto produkty nenabízejí?

On není problém, že by to ty banky neuměly nabídnout, spíše nechtějí. Jednak by si novým produktem kanibalizovaly svůj tradiční výnosný byznys, jednak mají problém na straně nákladů a provozu.  Vzhledem ke složitosti rozhodovacích procesů v bankách by schvalování a vývoj trvaly tak dlouho, že než by to konečně spustily, už by musely řešit redesign.

Kdy to všechno spustíte?

Online platformy začneme spouštět teď v září, první bude Roklen Forex, následovat bude Fundlift a online asset management.

Míra osobního kontaktu se bude snižovat, povolání bankéře však nevymře

Co očekáváte, že udělá spuštění s českým trhem?

Chceme tradiční banky předběhnout. Děláme produkty, které tu nikdo nemá, ale v zahraničí už existují, takže jsme přesvědčení, že digitální revoluce přijde brzy i k nám. Vše se bude obsluhovat přes tablety, mobily, internetovou televizi. Změny budou samozřejmě přicházet jen tak rychle, jak bude přicházet nová generace lidí, kteří umí pracovat s novými mobilními zařízeními a přemýšlí jinak. Na druhou stranu tradiční forma bankovnictví nevymře, jen se trochu přemění. Určité produkty, třeba firemní finance, viz naše Roklen Corporate Finance, budou vždy probíhat spíš na osobní bázi. Stejně tak lidé ve věku padesát plus se budou stále klonit k offline formám. A otázkou je, jestli lidi dostatečně ocení tu otevřenost.

Jak tohle všechno podle vás změní požadavky na osobní bankéře a obchodníky ve finančnictví?

Míra osobního kontaktu se bude snižovat, z mého pohledu tam budou větší nároky na znalosti a vzdělání toho člověka, určitě budou daleko víc byznysově orientování. Osobní bankéři budou proaktivněji přistupovat ke klientům – budoucnost podle mě ukáže, že být moc asertivní a nabízet agresivně produkty není správná cesta. Lepší je být k dispozici, pokud klient potřebuje s čímkoliv poradit.

Jak vás tak poslouchám, vy v digitální budoucnost věříte. Proč byste jinak opouštěl stabilní společnost, kde jste 12 let působil, a s několika kolegy zakládal firmu s tak průlomovými produkty?

Máte pravdu. Ona byla Patria Finance zpočátku malá, flexibilní firma. Postupem času ji však začala fakticky ovládat ČSOB, která s sebou přinesla takový ten tradiční, zkostnatělý styl bankovnictví. Začala regulovat, omezovat produkty, dynamiku, motivaci zaměstnanců… V ten moment vidíte, že banka nemůže růst a že nemáte klientům vlastně co nabízet – že ten velký gigant ji prostě trochu škrtí. To byl ten důvod, proč jsme ještě s pěti kolegy tuto úspěšnou banku opustili a založili Roklen.

Na transparentnost a otevřený trh klienti příliš neslyší. Zbystří při spojení „ušetříte náklady“

Když jste to naťukl, na koho vlastně cílíte? Kdo je vaším typickým klientem?

Naší cílovkou jsou především podnikatelé, malé, střední podniky a korporáty, zároveň si ale už teď chceme „vychovávat“ současnou mladou generaci, studenty, kteří jsou zvyklí dělat vše na tabletu, přes aplikace a nejlépe zábavnou formou. U nich samozřejmě nepředpokládáme, že budou naše produkty využívat v nějaké velké míře teď, ale dá se očekávat, že z těchto lidí za pět deset let budou vedoucí pracovníci firem – tedy naši potenciální klienti.

Tohle všechno musí někdo prodávat a z velké míry dělat digitální osvětu. Jak to v Roklenu máte z hlediska obchodu?

Stávající tým rozšiřujeme o 5–10 obchodníků. Pro tento segment je potřeba být reprezentativní a mít určitou úroveň, protože jednáte s majiteli firem, finančními řediteli, tedy s lidmi na nejvyšších pozicích, kteří mají rozhodovací pravomoc a rozumějí financím. Ti totiž dokážou rozhodovat o tom, jestli přejít k jiné bance a jestli se jim úspory, které nabízíme, vyplatí. Dalším požadavkem na naše obchodníky je vztah k finančnictví a finančním trhům. My je samozřejmě zaškolíme, ale potřebujeme, aby je ten obor bavil a vyznali se v něm.

Zmínil jste, že s vašimi produkty klienti ušetří. Tímto argumentem se dostáváte na schůzky?

Jedním z našich hlavních argumentů je transparentnost. Když ale někomu do telefonu vykládáte o transparentním trhu, jste v hodně abstraktních oblastech, takže ve finále stejně sklouznete k těm cenám. Vždy tam musí být nějaký hmatatelný efekt. Naše sales pitch se točí kolem klíčových slov: jediná online aplikace, jednoduché ovládání, transparentnost. Klientům klidně ukážeme výnos, který na produktu máme –  tohle jim nikdo jiný na trhu neukáže.

V byznyse je to podobné jako v osobním životě. Slabé chvilky prostě překonáte

Kolik si u vás může obchodník vydělat?

Může si vydělat 15 tisíc a po měsíci odejít, nebo 60 tisíc a pořád růst. Pokud každý získá 5 nových firemních zákazníků za měsíc a bude se rozvíjet, stane se brzy hvězdou a jsme schopni jej ocenit mnohem lépe než banka, protože nemáme žádné motivační stropy. Jsme nová dynamická firma, kde by každý zaměstnanec měl uvažovat de facto jako majitel firmy. Rozvíjíme proto funkční plán, kdy zaměstnanci získají určité procento akcií ve firmě. Ne všichni, ale ti nejlepší.

Na závěr mi to nedá. Nová firma s sebou nese spoustu výzev. Jak se motivujete, když vás přepadnou pochybnosti, jestli všechno vyjde?

Když do něčeho jdu, nechci to vzdát, to bych bral i jako osobní prohru. Pokud přijdou slabé chvilky, tak je prostě překonáte, ono je to hodně podobné jako v osobním životě. Když se něco stane, buď to překonáte, nebo se sesypete. Jsou lidi, kteří chtějí mít svoje jisté a prostě si sedět na té pobočce – ale takové my nechceme.