Radek Štencl: Z moře do mezinárodního obchodu. Jak vypadá den prodejce pracovních oděvů v Sofii?

30. Březen 2017

Firma Canis Safety prodává pracovní oděvy a obuv, osobní ochranné pracovní pomůcky a volnočasové oděvy i zahraničním distributorům. Radek Štencl působí jako obchodník pro trhy na východě Evropy – Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Balkán, Pobaltské státy, Ukrajina, Rusko a Ázerbajdžán. Radek se zrovna nacházel v Sofii, proto jsme si společně povídali o jeho práci a novinkách v oboru po Skypu. Jsou zahraniční klienti náročnější a je nabídka pracovních oděvů ovlivněna fashion trendy?

WP_20170316_08_27_18_Pro

Vyzkoušejte leady
  • Radek Štencl, 38 let, pracuje pro Canis Safety 3,5 roku na pozici obchodního zástupce pro zahraniční klienty.
  • Po vysoké škole chtěl pracovat na moři. 5 let pracoval na plošinách v Severním moři, kde jeho pracovní doba byla 3 týdny na moři a 3 týdny volno.
  • Po zkušenostech ve firmách Hyundai a Viadrus, kde byla práce stereotyp, začal pracovat v Canis Safety.
  • V 18 hodin se poznáváme s Radkem Štenclem pomocí Skypu. Radek je zrovna pracovně v Sofii, kde řeší obchod se svým klientem. „Zrovna dnes jsme bourali s taxíkem. Naštěstí to odnesl jenom nárazník,“ vtipkuje Radek. Rozdíl mezi zahraničním a tuzemským klientem není nijak velký. „Vždy se snažím o našich partnerech dozvědět něco navíc, zajímám se o soukromý život lidí, se kterými jednám, o jejich rodiny a koníčky. Komunikace s nimi je potom vřelejší, což pomáhá samotnému obchodu. Komunikaci považuji za velice důležitou a nejlepší vztahy mám dlouhodobě s těmi, které znám osobně. Často mám na cestách možnost okusit místní gastronomii, což dokážu jako milovník dobré kuchyně náležitě ocenit.“
  • Zahraniční klienty získávají nejvíce na největší distributorské výstavě v Německu, kde se každé 2 roky prezentují. „Klienti se sami ozývají i přes e-mail. Naše společnost vykazuje zdravý růst a každý rok se nám daří nacházet na zahraničních trzích nové prodejní příležitosti. Za poslední 4 roky se náš obchod na zahraničních trzích přibližně zdvojnásobil. Ještě nedávno jsme byli neviditelní na Západě, již však máme první vlaštovky – Francie, Irsko, Německo – na kterých jsem se podílel do začátku letošního roku, kdy trhy dostala na starosti nová posila našeho prodejního týmu.“
  • Kromě salesu ho baví běh, Krav Maga, hra na kytaru, avšak většina volného času patří rodině.
  • Největší motivací v obchodu jsou pro něho možnost improvizace, různorodost práce, flexibilita a přátelský kolektiv, a v neposlední řadě finanční ohodnocení, které je nastaveno férově.

[leads_ id=“91192″]

 

6.00 „Jako noční pták mám ráno problém vstávat. Vstávání probíhá na 3ד

„Den pro mě začíná v šest, kdy se snažím dostat do kanceláře. Někdy, když se mi nechce vstávat, tak i v sedm. Naštěstí máme pružnou pracovní dobu, tak to vůbec nevadí. Celý den pak trávím u počítače nebo na telefonu. Vždy je potřeba vyřešit e-mailovou komunikaci, kde jsou objednávky z předešlého dne. Nejvytíženější dny jsou od září do listopadu, kdy máme sezónu. V zahraničí jsem pár dní v měsíci, kdy se potkám s klientem, probereme vše, co bychom chtěli změnit, ujasníme si plány do budoucna, vyřešíme problémy a někdy jdeme společně na oběd nebo večeři. Po schůzce si jdu prohlédnout město nebo pracuji na hotelu a řeším objednávky na dálku.“

10.00 Radka jsme zastihli v Sofii. „Je jedno, zda máme české nebo zahraniční klienty. Podmínky jsou pro všechny stejné“

„Klienti mají různé požadavky. S každým klientem si nastavujeme spolupráci a vzájemně se musíme poznat a nastavit si pravidla. Občas se stává, že musíme oděvy přizpůsobit fashion trendům. Staré vaťáky už prostě nefrčí, pracovní boty musí vypadat jako skate boty nebo upravíme střih, aby se nám např. vešel mobil do kapsy. Sledujeme, které produkty se už nekupují a nahrazujeme je v produktovém katalogu.“

WP_20170316_08_11_12_Pro
„Naším hlavním prodejním artiklem jsou dlouhodobě naše montérky, pracovní boty, některé druhy rukavic a softshellové volnočasové oděvy včetně dětských. Všeobecně se dá říci, že trendem v celé Evropě je posun k módním pracovním věcem.“

13.00 „Vždy se snažím navázat osobní vztah. Restaurace je k tomu vždy příhodné místo. Takto strávený čas se vyplatí – jsme velká firma, takže nejsme nejlevnější na trhu, avšak kvalita našich výrobků a přidaná hodnota v podobě dobré komunikace a rychlého řešení problémů jsou důvodem, proč se k nám naši zákazníci vracejí“

„Menší firmy z pole konkurence na trhu mají zcela jistě nižší náklady, které se promítají do cen výrobků. Klientům se však snažíme vyjít maximálně vstříc, proto nám záleží na přátelském vztahu a lepším přístupu, který bereme jako přidanou hodnotu pro naše klienty. Máme zkušenost, že cena od konkurence ne vždy musí vést k odchodu našeho partnera ke konkurenci. S největšími klienty máme nejlepší vztahy. Obchodní vztah nemůže být pouze o businessu.“

hledáme obchodníka
WP_20170316_08_15_09_Pro
„Produkty s vyšší cenou musí být hlavně moderní, módní, prostě in. U takového produktu sází náš zákazník na originalitu a to, že nikdo jiný takový produkt na trhu nenabízí.“

16.00 „Obchodní schůzku s partnery vedu vždy v angličtině“

„Obchodní jednání jsou vedena v angličtině. Díky tomu, že jsem žil asi 8 let ve Skotsku a na moři pracoval ve výhradně anglicky hovořícím kolektivu, nemám problém se domluvit. Po zkušenostech na moři nepotřebuji žádný certifikát. Umím mluvit i myslet v anglickém jazyce. Jazyk považuji za hlavní nástroj domluvy. Obchod se sice dá uzavřít i rukama nohama, v našem oboru by to však vypadalo značně neprofesionálně. A určitě je třeba si uvědomit, že i když jste excelentní speaker, stane se vám velice často, že obchod prostě neklapne. Tak to v obchodě funguje.“

Přečtěte si také: Lukáš Drozd: „Ze skladníka úspěšným obchodníkem i proto, že jsem si na chodbě nadrzo odchytil šéfa“

21.00 Zpět na hotelu. „Vyřizuji objednávky a utvrzuji se, že problémy je potřeba řešit, řešit a zase řešit.“ I to je Radkova rada pro nové obchodníky

„Noví obchodníci v Canis Safety si vždy projdou základní školením, které je dosti obsáhlé vzhledem k velikosti našeho výrobního programu. Nejlepší je hození do vody. Je důležité, abychom se navzájem poznali a pokud nastane problém, tak se s ním poprat. Podporu nováčci mají od nás kolegů. Pokud si s něčím neví rady, stačí se na kohokoliv z nás obrátit. Největší motivací ve firmě je kreativní prostředí v příjemném prostředí s možností seberealizace. Navíc máme dost volnou ruku na zahraničním trhu. Je na nás, jak si to uděláme. Zatím to funguje.“

„Momentálně řeším zákazníka v Černé Hoře a rozšíření spolupráce na jednotlivých trzích. Jsme už ve spoustě zemí celé Evropy, avšak stále máme rezervy v expanzi do západních zemí. Problém je, že mentalita koncových zákazníků je patriotská a upřednostňují výrobky lokálních výrobců. Máme však již první indicie o tom, že se tento trend mění. Nyní mám desítky aktivních zákazníků a další pravděpodobně brzy přibudou.“

WP_20170316_08_12_03_Pro
„Pokud se nic významného nepřihodí a naše společnost bude schopna reagovat na konkurenci a změny na trhu jako doteď, můžeme se těšit na světlou budoucnost a já jsem rád, že mohu být její součástí.“

Umíte si představit pracovat v kolektivu přátelských lidí, kteří neustále posouvají firmu dál? Nebojíte se komunikovat s velkými firmami? Canis Safety hledá do svého týmu obchodníky, kteří mají chuť získávat nové zákazníky, umí reprezentativně vystupovat a chtějí se posouvat dál.

[leads_ id=“91192″]

 

Foto: Archiv Radka Štancla

© 2024 imper.cz