6 důvodů, proč být vidět v obchodním světě, i když práci zrovna nehledáte

16. 6. 2015 +

Obchod

Myslíte si, že máte stabilní zaměstnání a jakákoliv aktivita související s hledáním jiného místa je pro vás ztrátou času? Možná děláte chybu. Pečovat o svůj online profil, budovat si síť kontaktů a sledovat, které firmy nabízejí zajímavé obchodní pozice, se vám zcela jistě vyplatí. Pojďte se podívat proč!

Man working on a laptop in a coffee shop
Man working on a laptop in a coffee shop

1. V dnešním světě „kompjůtrů“…

S trochou nadsázky řečeno: kdo dnes není na síti, jako by nebyl. „Být aktivní online by pro člověka, který vítá nové příležitosti, nemělo znamenat jen sledovat a vidět, ale také být viděn,“ říká Jana Šrámková působící na pozici Business Development a HR ve společnosti Storyous. Mít svůj účet na LinkedIn nebo Business Animals považují personalisté za naprostý základ. Doporučují pečovat o svůj účet průběžně, udržovat kontakty s důležitými lidmi z obchodní komunity a být přirozeně aktivní, např. psaním blogu. „Je to snadné i zábavné, dostanete se k mnoha informacím, kontaktům, událostem a především do povědomí lidí, kteří pro vás jsou nebo by mohli být profesně přínosní,“ upřesňuje výhody aktivního přístupu Tereza Pokorná, personalistka se zkušenostmi z agentury CPL Jobs.

2. Budujete osobní značku

„Ano, toho znám, to je skvělý obchodník.“ Kdo by si nepřál, aby se o něm v kuloárech mluvilo v tomto duchu? Budování vlastní obchodní značky vám přinese ovoce v podobě pověsti, která vás bude předcházet: klíčoví lidé v oboru o vás budou vědět, budou znát vaše přednosti, zkušenosti i úspěchy. A budou vás chtít do týmu! Jak na to? „Co je podle mě podstatné, je uvědomit si, čeho chci dosáhnout, mít svoji osobní vizi. Jakmile budu toto vědět, mohu svoji energii přesně směřovat na činnosti, které povedou k cíli, mohu budovat relevantní kontakty a vazby a nebudu mít zbytečně široký záběr a plýtvat energií,“ radí Jana Toningerová, HR manažerka ve společnosti Sanmina. A Jana Šrámková doplňuje: „Ve výsledku nemusí být tak důležité, koho znáte vy, ale kdo zná vás. A online prostředí v tom poskytuje velkou příležitost.“

3. Nestresujete, když náhodou přijde chvíle nové místo hledat

Jak už jsme psali výše: to, že si udržujete přehled o pracovních nabídkách, firmách, které nabírají, že aktualizujete svůj profil na profesních serverech a budujete důležité vazby s dalšími obchodníky, firmami či personalisty, vám dává nespornou výhodu ve chvíli, kdy je třeba hledat si nové místo. Na tuto situaci jste zkrátka připraveni. A pokud nastane, nemusíte se stresovat a panicky „googlit“, jak se píše životopis – a s takovým vědomím se pochopitelně spí klidněji. „Kdo je připraven, není překvapen,“ říká s úsměvem Jana Toningerová a dodává: „Na kandidátech, kteří hledají práci, protože ji už nutně potřebují, je to bohužel většinou vidět. Projevuje se u nich stres a to, že jsou pod tlakem.“

Najděte si práci v obchodu

4. Možná přijde i dream job…

Svojí aktivitou o sobě dáváte vědět a všimnout si vás můžou i headhunteři či personalisté. Nabídka na skvělou práci tak může přijít z čistého nebe, a to jen díky tomu, že jste neseděli s rukama v klíně. Že se tak děje možná častěji, než byste čekali, potvrzuje Veronika Hlaváčová, HR manažerka společnosti Slevomat.cz: „V naší firmě tvoří přímé oslovování kandidátů více než polovinu všech náborových aktivit.“

5. Správný obchodník jde příležitosti naproti

Je to prostě ve vás. Jste od přírody aktivní a budovat si sítě kontaktů, vyhledávat nové příležitosti a udržovat si přehled o tom, co se děje v oboru – to je pro vás zásadní. „Pokud se hlásíte na obchodní pozici a uvádíte, že jste schopni budovat síť klientů, není lepší reklamy, než když je vidět, že jste ve spojení s klíčovými hráči v oboru,“ potvrzuje Tereza Pokorná.

Jana Toningerová pak zdůrazňuje, jak je při vyjednávání o nové pracovní nabídce výhodné mít informace o reálné výši mezd v daném oboru: „Pokud víte, kam až můžete zajít, může vám to výrazně pomoct získat nabídku, o které jste třeba ani nesnili. Naopak vám informace také mohou pomoct zůstat nohama na zemi a nemít nereálná očekávání,“ vysvětluje.

6. Děláte dobré jméno firmě a oboru

Svým vystupováním a aktivitou na síti můžete dělat dobré jméno nejen sobě, ale vlastně i oboru, ve kterém působíte. Ať už jde o reality, finance, startup nebo IT, ke každému segmentu se vážou jisté stereotypy. Vy je aktivitou na sociálních sítích můžete rozbourat a naopak představit svůj obchodní segment v pozitivním světle a tak, jak ho máte rádi. „Spousta aktivních profesionálů považuje za čest a součást své práce dělat osvětu či propagaci oboru, ve kterém pracují,“ říká Pavel Plachý, spolumajitel personální společnosti flow-r, a potvrzuje, že zná spoustu odborníků, kteří svým nadšením strhávají pozornost ke svému oboru i díky blogům.

Foto: jordankranda.com