22. Srpen 2016
Určitě se vám mnohokrát stalo, že jste kvůli přejíždění a cestování na schůzky ztratili klidně i několik hodin, které jste bezpečně mohli věnovat rozvoji vaší klientely. Nebo další dost důležité položce – osobnímu rozvoji, zdraví a celkové motivaci. Možná jste se nad tím nikdy nezamysleli, ale i půlhodinka čekání na klienta nemusí být nutně ztraceným časem. Takových půlhodinek máme totiž v obyčejném osmihodinovém pracovním dni několik a i za třicet minut lze vytvořit něco podstatného. Jak tedy efektivně využít těchto časových prodlev mezi schůzkami a „vytřískat“ z pracovního dne co nejvíce?
1. E-maily a telefonáty nemusíte plánovat v tichu kanceláře
„Za těch 30 minut nic nestihnu, tak radši nebudu ani nic vymýšlet a začínat“ je oblíbeným myšlenkovým pochodem většiny z nás. Jenomže to není tak úplně pravda. Třeba takový telefonát klientovi si můžete vyřídit právě ve chvilce mezi dalšími schůzkami. Představte si, že takové telefonáty vyřídíte třeba dva nebo tři a hned se vám na další meeting půjde s lepší náladou. Telefonujte ale pouze v případě, že se nacházíte na nějakém klidnějším místě, v méně frekventované kavárně, parku nebo se zavřete někde na toaletách, proč ne. Klient totiž asi moc neocení, když se mu z vlaku budete omlouvat, že ho neslyšíte, protože tam nemáte signál, ale teď zrovna nemáte do čeho „píchnout“. Na druhou stranu takový e-mail můžete dnes poslat v podstatě odkudkoliv a kdykoliv.
Co můžete vyřešit, když se na schůzku dopravujete autem?
- telefonáty s kolegy nebo lidmi v týmu (s kýmkoliv a kdykoliv)
- telefonáty s některými klienty, o kterých víte, že to zvládnou
- poslouchání inspirativních talků
Co můžete vyřešit, když se na schůzku dopravujete vlakem nebo MHD?
- to samé, co při jízdě autem, ale zároveň si můžete číst, dívat se na videa, zapisovat si poznámky k minulé i další schůzce, zkoušet nové appky, vyřídit korespondenci anebo jen pozorovat ubíhající krajinu
TIP: Zkuste navolávat schůzky a vyřizovat telefonáty po úspěšné schůzce, kdy si připadáte neporazitelní. Jakmile se vám podaří uzavřít obchod, vyplaví se vám tolik endorfinů, že budete schopní je poslat i přes telefon.
2. Vzdělávejte se a osobnostně rozvíjejte třeba v tramvaji
Zní to sice jako věta vystřižená z motivačních knih, ale pokud máte splněny skoro všechny úkoly, které můžete v menších denních mezerách vyřešit, získáte čas na vzdělávání a osobní rozvoj. Ten je totiž stejně důležitý jako spokojený klient. Usaďte se do oblíbené kavárny a v mezičase čekání na klienty otevřete notebook, nasaďte sluchátka a inspirujte se radami těch úspěšnějších. Nebo vytáhněte z tašky oblíbenou knížku, zapište si úkoly do diáře a taky se můžete učit anglicky, japonsky nebo třeba finsky. A pokud se vám zrovna nechce nic vkládat do hlavy, vytáhněte zápisník a nechte jen tak plynout myšlenky. Když je dáte na papír, nebudete muset všechno nosit v hlavě a později se vám to bude stoprocentně hodit.
TIP BusinessAnimals.cz: 8 YouTube kanálů, které chcete jako obchodník sledovat
3. Co takhle se trošku protáhnout, projít, osvěžit nebo se prostě jen tak zastavit?
V těžkých dnech se asi nestihnete přemístit někam do fitka, kde necháte vyplavit endorfiny štěstí. Můžete se ale třeba venku projít, místo MHD zvolit rychlou chůzi, zajít si na nějaký osvěžující „rychlokoktejl“ nebo dobít baterky dobrou kávou. Opláchněte si obličej, sundejte boty a projděte se třeba bosí po trávě (pokud máte možnost). Nebo se prostě jen zastavte. Sedněte si na lavičku, pozorujte okolí a nemyslete vůbec na nic. Stačí i 5 minut. Snažte se vytěsnit pořvávající myšlenky z hlavy – nepůjde to hned, ale dá se to naučit. Váš mozek vám za to poděkuje uvolněním, které zaručeně pocítíte. Posléze se vám osvědčí novými nápady.
4. Online schůzky a porady můžou být daleko příjemnější
Na schůzky si většinou vybíráte oblíbenou kavárnu, kde na sebe lidé nehulákají a jejíž kapacita není 300 osob. Víte proč? Potřebujete, aby se tam klient cítil dobře, abyste se tam VY cítili SKVĚLE a aby si klient vždycky toto příjemné prostředí spojil s vámi. Jenomže ne vždy je možnost se s klientem sejít osobně a ne vždy na vás má klient tolik času. Musíme proto improvizovat a stále častěji se setkáváme s pojmem „online schůzky“. Moderní technologie jsou hlavně pro mladé lidi zemí již probádanou, a tak si můžete domluvit schůzku třeba přes Skype nebo hangout. Vlastně ani nemusíte nutně sedět někde na židli, můžete třeba pochodovat na další schůzku. Záleží na domluvě a taky na klientovi. To už ale z předchozí komunikace bezpečně poznáte. Je jasné, že padesátníkovi, který je zvyklý vše řešit po e-mailu nebo v teple kanceláře, nenabídnete schůzku přes hangout.
TIP: Co je ale v tomto případě trefa do černého, jsou online porady. Potřebujete něco vyřešit jen s pár lidmi z týmu a víte, že máte mezi schůzkami trochu času? Domluvte si poradu online, uvidíte, že určitě vyřešíte něco podstatného.