31. Říjen 2016
Taky vás v amerických filmech z 80. a 90. let fascinovaly otevřené open space kanceláře? Divili jste se, jak můžou obchodníci z Wall Street jenom tak poskakovat z taxíku do taxíku, telefon nalepený na uchu a řešit svůj business za pochodu? Tak věřte, že to nebylo jenom tím, že se doba zrychlila a obchodníci museli víc zabrat. Západní firmy už tehdy pochopily, že každý zaměstnanec potřebuje pro svou práci trošku jiné prostředí a individuální přístup. Vznikají tak možnosti pracovat z domu, rodí se prostorově otevřené kanceláře anebo firmy nabízí chillout zóny k oddechu. A s potěšením oznamujeme, že tento super trend se postupně zabydluje i v ČR!
Nemusíte být „přilepení“ na jednom místě, kde máte kolem sebe všechno. Pohybujete se
Bavíme se zde o generaci Y, o všech těch mladých ambiciózních lidech, kteří nemají problém zaklapnout laptop a jet na druhý konec Prahy za klientem třeba metrem nebo busem, protože se jim zkrátka chce. Zaprvé je neuvěřitelná paráda mít tu možnost se prostě sebrat a řešit byznys v pohybu, zadruhé dnes nikdo nemůže očekávat, že za vámi klient přijede až do kanceláře, protože se nejste schopní odlepit od stolu a vylézt ze svého „bunkru“. A za třetí? Nikdy nevíte, koho tam venku potkáte, co zažijete, jaké potenciální klienty, partnery nebo třeba jen známé získáte.
Filip Muška, Workplace konzultant ze společnosti CBRE, se problematikou kvalitního pracovního prostředí zabývá už nějakou dobu. V čem vidí on výhodu open space office? „Já osobně považuji za největší výhodu otevřenost, transparentnost a prosvětlenost otevřených kanceláří. Klíčová je taky flexibilní pracovní doba, hlavně pro mladší generaci, která bude za pár let tvořit hlavní pracovní sílu. Možná bych to zobecnil na práci odkudkoli. Věřím, že za 15 let bude více práce probíhat mimo kancelář než uvnitř. Pokud se firmy nedokáží přizpůsobit, budou mít podle mě velké problémy najít kvalitní zaměstnance,“ myslí si Filip. A my s ním souhlasíme.
Obchodníci mají daleko více prostoru pracovat odkudkoliv, zázemí však potřebuje každý
Pokud pracujte v sales oboru, potřebujete k práci akorát notebook, telefon, chuť vydělávat super peníze a elán. Důležitou roli začínají hrát i coworkingová centra. Menší firmy a startupy začínají přecházet na model pronájmu jednoho stolu a pár židlí, kde se obchodníci můžou střídat. Takový sdílený prostor však začínají vytvářet i velké společnosti, které mají své obchodníky roztroušené po celém městě či dokonce zemi. Jednou za čas se totiž konají porady nebo různé meetingy, kdy se scházejí všichni, a najednou se není kam složit. Kuchyňky také nejsou nafukovací a ani nejpohodlnější. Kolegové si můžou navíc navzájem sdělovat své zkušenosti s klienty, vyměňovat si informace nebo si pomáhat s ujasněním cílů a vizí. Hlavně – pocit, že se můžete kdykoliv někam vrátit a v případě technických potíží třeba s internetem nezůstanete bez prostředků, je k nezaplacení.
Starší ročníky a struktury můžou na změny pracovního prostředí reagovat negativně
U starších pracovníků to ale může být trošku problematičtější. Jsou zvyklí na relativně klidné pracovní prostředí, všechno mají přesně nalajnované – z kanceláře na schůzku a zpátky do kanceláře. Jednak se tak trochu bojí ze svého pracovního stereotypu vystoupit a obchodníky mladší generace, kteří mimo kancelář pobíhají daleko častěji, mívají za flákače. To ale během krátkého časového období z nikoho „nevyboucháte“, chce to čas a hlavně trpělivý přístup. Musí se taky rozlišovat, kdo z těchto starších ročníků je ochoten více rozevřít křídla a kdo bude zarputile tvrdit, že změny jsou pro blázny. V tom prvním případě se rozhodně vyplatí si dát tu práci, v opačném případě je potřeba zjistit, jak vážná je situace, třeba pomocí pár otázek: Když nová doba přináší nové možnosti a naše firma díky tomu roste a chce růst, jak k našemu růstu přispěješ ty? A taky – co přináší tento růst tobě?
A jak to vidí profesionál? Filip říká: „Ke střetu generací vždy docházelo a docházet bude. Vlastně je to potřeba, protože se jedná o jednu z hnacích sil pokroku a vývoje společnosti. K naprosté harmonii tedy dojít nemůže. Na druhou stranu se situace může zlepšit zavedením sdíleného konceptu, kde si může každý vybrat místo, které mu vyhovuje.“
Problém ale může být v komunikaci. Starší generace možná nejsou ochotné komunikovat na takové úrovni jako ty mladší. Jenomže jak chcete pracovat v příjemném prostředí, když nedokážete říct, co vám vadí? „Můžu doporučit například workshopy v rámci týmu, kde proberete pravidla fungování, vysvětlíte benefity či práva pracovníků na určité pozici, co jaká skupina potřebuje ke své práci nebo co všem lidem schází a co by si přáli v kancelářích vylepšit. Na takových setkáních se o sobě lidé navzájem něco dozvědí a třeba více pochopí. To platí i pro vedení, které díky takovým informacím může posunout firmu mnohem dál,“ vysvětluje Filip.
Dá se ztráta soukromí opravdu vnímat jako negativní stránka open space office?
Upřímně, ne každý je fanda firemního sdružování. Obchodníci mají velkou výhodu, že hodně často jezdí na schůzky a nejsou odkázaní sedět 8 hodin v kanceláři. Někdy se však i takové dny najdou, a pokud třeba s nějakým obchodníkem nevycházíte, horko těžko na sebe budete přes stůl zamilovaně mrkat. V extrémních případech se může stát, že silnější jedinci využívají množství informací, které v open space kancelářích načerpávají, a tyto informace jim slouží k manipulaci s kolegy. Jenomže znáte to – každá mince má dvě strany a to, jak se změnilo seskupení pracovního prostředí a jaké rozšířené možnosti vám nyní zaměstnavatelé nabízejí, je pro vás rozhodně daleko přínosnější.
Je ale rozdíl mezi ztrátou soukromí a ztrátou soukromí – nemůže vám v dnešní době vadit, že pracujete v otevřeném prostoru s lidmi, které dobře znáte, pokud jste na druhou stranu ochotní třeba prostřednictvím sociálních sítí ukazovat ze svého soukromí daleko více – a to třeba úplně cizím lidem. To nejdůležitější je odbourat to negativní právě tím, že se soustředíte na to pozitivní.
Obrovským PRO je zlepšení komunikace uvnitř firmy, což zvyšuje produktivitu práce
A obzvlášť v obchodu si můžeme vyjmenovat hned několik přínosů: Mění se způsob „usazení“ sales týmů, kdy se buduje daleko inspirativnější prostředí pro meetingy a školení, obchodníci načerpávají energii jeden od druhého, předávají si zkušenosti, vzájemně se podporují. Např. v call centrech se lidi hecují, různě se motivují a mají k sobě daleko blíž. Tím, že sharujete prostor, vytváříte přátelštější a vstřícnější prostředí pro všechny. Občas to zaskřípe v každé firmě, v otevřené kanceláři ale problémy vyplují daleko rychleji na povrch – lidé totiž opravdu komunikují. Tím pádem se vše daleko rychleji vyřeší a může se frčet dál!
Taky se daleko líp sdílejí informace. Toto potvrzuje i Filip: „Open space podporuje všechny formy komunikace – a sdílení informací je dnes klíčové. Dále je prostorově efektivní. A i když to může být pro někoho překvapivé, je i akusticky lepší než uzavřené místnosti. Samozřejmě mluvím o kanceláři pro 3 osoby a více. Dvě osoby v jedné uzavřené kanceláři považuji za rozumné maximum z hlediska akustiky…“ Což jako obchodníci, kteří vytáčí stovky hovorů denně, vítáme.
A co je na těchto sdílených pracovištích nejlepší? Obchodníci nemají pocit izolace jako třeba v případě home office, pracovní šum je motivuje k lepším výkonům a dokážou se lépe soustředit. Je tak docela dost možné, že tento trend bude postupně stále narůstat a za pár let se můžeme probudit do doby, kdy už klasické kanceláře nebudou fungovat vůbec. Líbí se vám tato představa?
Pracujete v open space office nebo máte povoleno pracovat odkudkoliv? Pokud ano, vyhovuje vám tento styl práce, nebo byste se někdy rádi zavřeli a zamkli v kanceláři, abyste měli na práci klid?