Pickey je mrtvé, ať žije Forendors. Česká platforma pro tvůrce šlape do vývoje a míří hodně vysoko.

25. Říjen 2023

Denisa Hrubešová je podnikatelka, marketingová expertka, tatérka a hlavně spoluzakladatelka monetizační platformy pro tvůrce – Pickey. Ta aktuálně vstoupila do své nové éry, a po dvou letech od založení došlo ke změně jejího názvu na „Forendors“. Nejen o tom, co tomuto kroku předcházelo, jak Denisa hodnotí dosavadní dynamický rozvoj platformy a co plánuje dál, jsme si povídali krátce po oficiálním představení novinek. V otevřeném, velmi osobním rozhovoru jsme se dotkli různých témat od businessu přes rady pro začínající tvůrce až po to, jak si Denisa v náročném tempu udržuje psychickou pohodu a kde bere sílu na všechny svoje aktivity.

Deniso, pojďme si zrekapitulovat poslední 2 turbulentní „Pickeyroky”. Co všechno se stalo, co se (ne)povedlo, na co jsi pyšná a co bys třeba udělala jinak?

To je otázka, na kterou bych mohla odpovídat klidně dýl než ty dva roky (směje se). Co se nepovedlo, bylo jméno Pickey. Ačkoli ho mám ráda a je mi líto, že jsme se s ním museli rozloučit, bylo to potřeba. Jeho nečitelnost, jeho výslovnost, chybovost při snaze ho napsat, a posledním hřebíčkem byla chybějící ochranná známka pro EU, kterou nešlo získat… Bylo toho až moc. Za nás to byl ten největší krok, který jsme museli za firmu dělat. Změna jména, které má něco pro vás důležitého vystihovat, není snadná. Navíc jsem docela náročná. Když tyhle dvě věci zkombinujete, přidáte potřebu neopakovat stejné chyby, tak není divu, že nám výběr nového jména a jeho představení trvalo přes 8 měsíců. Na konci září jsem si konečně oddychla, že je to za námi. Dospěli jsme z pubertálního Pickey do dospělého Forendors, ale hrát si chceme a budeme dál.

Co pro tebe byla v podnikání zatím ta největší zkouška ohněm?

Asi ten již zmiňovaný rebrand. A ne po stránce exekutivy. Bylo to pro mě náročné na psychiku. Já bych řekla, že jsem spíš psychicky stabilnější jedinec, ale tohle mi připravilo hodně bezesných nocí a brouků do hlavy – zvládneme to? Najdeme vůbec jméno, které bude vyjadřovat, kdo jsme a co děláme, a na které bude možné získat ochrannou známku? Co když nenajdeme nic, za co se budeme moct postavit? Co když nás lidi s novým jménem nepřijmou? Co když něco nedomyslíme a ono nás to za chvíli sejme? 

Nedávno jste přibrali investory, kteří vám pomohli s rozvojem. Co všechno tahle spolupráce přinesla? 

Naši noví investoři jsou z vývojářského studia Quanti. Takže úplně krátká odpověď je: Mobilní aplikaci a projektové řízení. Mobilní appka je už venku od konce září a má neskutečné ohlasy! Jsem na ni strašně pyšná. Celý tým Quanti je velkou oporou. Nejsou to pro nás jen investoři, jak si člověk představí, když se ve startupovém prostředí řekne investor. Pro nás to jsou ti nejlepší kamarádi, na které se zároveň můžeme spolehnout. Cítíme, že od jejich vstupu v tom jedeme společně. V jejich týmu je obrovská chuť nám pomáhat. Byla a je vidět u vývoje aplikace, ale obecně od nich cítíme velkou podporu. Vzali si na starosti i projektové řízení a rozvoj nejen aplikace samotné, ale i našeho webu. 

Komunita jako základ úspěchu a noví tvůrci na platformě

Pojďme na ty novinky. Kromě rebrandingu, na co se mohou předplatitelé a tvůrci těšit? Očekáváte nějaká nová velká jména v tvůrčí komunitě?

Naše appka! Ta už nese název Forendors od začátku. A jsme z ní neskutečně nadšení! Naši tvůrci taky. Jediné připomínky jsou „škoda, že to neumí komentáře a soukromé zprávy”, ale to je super, protože na těch makáme, a ještě letos je naše appka umět bude. Můžu říct, že tohle se nám fakt povedlo. Je to první mobilní aplikace u nás na trhu v našem odvětví.
No a pokud jde o nová jména. Můžu říct velké, hlasité a spokojené: Ano! Právě se k nám přidala Ester Geislerová s Honzou Vojtkem s jejich novým podcastem Terapie sdílením! A v říjnu jsme přivítali tvůrce oceňované Hodiny Dějepichu, Terezu Kujovou a Honzu Studničku s jejich novým projektem Stanice Hrůzy. Další jména si zatím necháme pro sebe. 

Rebranding je velký krok, jak jste k němu dospěli? Co tuhle zásadní změnu provázelo a kdo vám s rebrandingem pomohl? 

Je to obří krok! Já ani netušila, jak moc velký krok to je, asi nikdo z nás. Jak už jsem zmiňovala, název Pickey měl spoustu much, a ne úplně znázorňoval to, kým jsme. Díky Michalovi Pastierovi jsme nakonec našli přesně takové jméno, které naši myšlenku vystihuje. Jméno Forendors v sobě totiž ukrývá anglický výraz „to endorse“ = podpořit. Navíc se vyslovuje úplně stejně, jako se píše!

Forendors a komunita. Tohle spojení funguje v obou směrech. Na tvojí platformě tvůrci budují komunity a sami jsou komunitou kolem ní. V čem je pro tebe tahle symbióza důležitá? Co přináší a jak ji vnímáš?

Za mě je to jedinečná symbióza. Prostě to k sobě patří. Kdo je váš první podporovatel? Lidi, co vás znají a mají rádi. Ale tvorba jen pro ně vás neuživí. Tak se musíte rozkročit šířeji. No a to přesně jsou komunity. Spojovat lidi, kteří přemýšlejí podobně jako vy, nebo mají stejný zájem o téma, kde se chtějí učit, to je přece základ! Základ dlouhodobého spojení. No a naši tvůrci jsou velice chytří a inspirativní lidé. Věřím, že právě dlouhodobé vztahy s jejich podporovateli jim dodávají elán a chuť dál tvořit. No a pokud jde o komunitu tvůrců… Znám většinu z nich, protože jsem se značnou částí osobně nastavovala strategie k jejich tvorbě, řešila první krůčky k monetizaci obsahu. Zajímají mě jako lidi i to, jak se jim vede. A i já je podporuji. Třeba tím, že se starám o to, aby byli vidět v médiích (tedy né já osobně, ale dávám tomu čas a pozornost). Podle mě nejde tvořit bez podpory – baví mě tohle prostředí spolu-vytvářet.

Nemůžu se ubránit dojmu, že Forendors má hlubší poslání. Kladete velký důraz nejen na předplatitele, ale především na samotné tvůrce. Poskytujete jim prvotřídní servis a „safespace“. Často jsou to velmi kreativní a nadaní lidé, kteří se díky vám mohou plně soustředit na svou práci, tvořit pro předplatitele a pustit z hlavy „úředničinu”. Co všechno pro ně děláte, a jak komunitu „utužujete”?

Tak to je skvělý postřeh. Díky za něj. Jsem ráda, že je to zvenku vidět. Přesně tahle myšlenka totiž stojí za naším Tvůrcastem (podcastem pro Tvůrce pozn. red.). Dodávat tvůrcům sebevědomí a chuť k tvorbě. Naši práci opravdu vnímám hlavně jako zametání cesty a odstraňování všech překážek na cestách našich tvůrců. I když si světla reflektorů na sebe musí nasvítit sami, snažíme se jim pomáhat, kde můžeme. Hlavně tím servisem, který od nás mají, který už jsi sama popsala. 

Jak daleko jste s prostorem? Myslím tím tvoje zamýšlené multifunkční studio na Letné, které by mělo částečně sloužit i jako podcastové studio k pronájmu nebo místo pro workshopy a setkávání. Otevřete do konce roku, nebo spíš až po novém roce? Jaké máš plány v tomhle směru?

Pro workshopy a setkávání jsme se rozhodli jít jinou cestou, chceme být flexibilní, a proto půjdeme cestou pronájmů jinde. Co se týče podcastového studia, aktuálně řešíme veškeré vybavení a právě operativu okolo bookování prostorů. Moc doufám, že ještě letos jej otevřeme. Plány? Ráda bych pořádala setkávání tvůrců na tematických brunchích. A podcastové studio, to chceme plné podcasterů, kteří mají co říct a chybí jim jen super studio s postprodukcí.

Denisa Hrubešová, spoluzakladatelka Forendors

Forendors jako platforma pro firmy či šikovné obchodníky

V předchozích rozhovorech jsi zmiňovala, že Forendors měla být platforma pro firmy. Naši čtenáři jsou hlavně ze segmentu B2B. Pokud by třeba některý šikovný B2B obchodník chtěl předávat své know how, vydávat newsletter, „školit” a vytvářet pro své sledující třeba mastermind? Co by měl udělat proto, aby byl úspěšný?

No jasně, že tahle příležitost tady je. Forendors lidi vnímají jako místo, kam si chodí pro chytrý a vzdělávací obsah. Takže pokud B2B obsah máte, můžete s klidem tvořit u nás. První, co doporučuju všem, je znát svoji cílovku. Vědět, pro koho tvoříte, a kde své podporovatele budete hledat. Je třeba se totiž nejen starat o obsah, ale i o jeho propagaci. A i k ní sdílíme naše tipy pro tvůrce v našem Tvůrcastu. Naše rady jsou platné, ať už tvoříte B2C nebo B2B obsah. Stačí se podívat na Michelle Losekoot. Je její obsah B2B, nebo B2C? Prostě je to obsah, co je užitečný i pro lidi z byznysu, a nejen pro ně. Tak pokud umíte tvořit podobný obsah, máte vyhráno. V říjnu u nás startuje i obsah a podcast dvou konzultantů Jirky Vicherka a Irči Zatloukalové, kteří tvoří pro lidi z IT firem. Nazvali se prvním B2B podcastem na naší platformě, tak uvidíme, jak se jim bude dařit.

Když jsme u B2B, využívají v současnosti platformu i firmy? Jakým způsobem? Vidíš tam nějaký potenciál, který bys chtěla rozvinout?

Ano! Máme svého prvního klienta, se kterým tuto spolupráci zkoušíme, a za nás jde skvěle. Kdo to je vám bohužel říct nemohu, ale jedná se o in-house distribuci interního podcastu jedné velké firmy. Věříme, že toto řešení je ready a můžeme ho nabídnout i dalším firmám, které chtějí sdílet informace, ať už interně, nebo se svými klienty. Zabezpečeně, pohodlně. 

Chceš s Forendors překročit hranice? Jak bys chtěla v expanzi postupovat?

Už teď máme na platformě tvůrce, kteří nežijí v ČR. Takže úplně první krok už máme za sebou. Doteď jsme měli plnou hlavu rebrandingu a aktuálně hodně makáme na aplikaci. Další krok je naše vlastní podcastové studio pro tvůrce. Až tohle všechno pojede jako na drátkách, můžeme myslet na další trhy. Ale můžu prozradit, že na ně chceme. A nemyslím jen ty sousední. 

Deniso, jsi úspěšná podnikatelka, tatérka a tvůrkyně. Vybudovala jsi platformu Forendors, vlastníš tetovací studio, prošla jsi s kamarádkou Michelle Losekoot Camino do Santiaga, jak se teď aktuálně cítíš? Co ti dělá radost a jak se v tomhle náročném a vysokém tempu dobíjíš? Jaká je tvoje selfcare?

Haha, takhle to zní moc dobře (směje se). Ale mně přijde, že toho dělám docela málo. Takže ta pomyslná hranice, kdy „nebudu moct”, je ještě daleko. Moje selfcare je spánek a okamžité vyhodnocování toho, co mi dělá dobře. O tom píšu třeba svůj newsletter Love Letters. Radost mi dělá můj pes, kterého jsem si pár týdnů zpět nechala dovézt ze Sarajeva. Technicky jsem mu zachránila život, prakticky ho on zachránil mně. Radost mi dělá i to, že jdu každý den cvičit. Radost mi dělá každý tvůrce, kterému záleží na své komunitě a nedělá obsah jen pro peníze. Radost mi dělá můj kolega David Slačálek, který je doslova parťák do deště. Radost mi dělá každý den, kdy můžu něco někam posouvat a nestojím na místě. Radost mi dělá vědět, že na nic nejsem sama, protože kolem sebe mám skvělý tým lidí, kteří mi pomůžou, když jsem ve slepé uličce. 

© 2024 imper.cz