Petr Oplatek: „V 50 letech jsem prošel profesním přerodem a dnes spím klidně“

9. 3. 2016 +

Rozhovory

Za dnešním příběhem jsme se překvapivě vydali do call centra, kde byste bývalého manažera zdravotní pojišťovny nečekali. Petr Oplatek nás přivítal v zasedačce moderně vybaveného Bohemia Direct Marketing a velmi rychle si nás získal klidem a harmonií, které z něj přímo vyzařovaly. „V současné fázi svého profesního života jsem naprosto spokojený,“ vysvětlil nám současné rozpoložení v kontrastu k období, kdy vedl 120 lidí ve Středočeském kraji a ani na dovolené si nevydechl. Jak se v 50 letech mění profesní dráha, co vše Petr riskoval a jak se naučil získávat zákazníky po telefonu?

BA_bohemiadirekt2

button Job pro vas

Kariérní úspěch nutně neznamená životní úspěch

Petře, vy sedíte celý den v call centru za telefonem, což není typický obrázek úspěšného člověka vaší generace. Přesto jste naznačil, že jste teprve teď konečně životně naplněný. Jak to?

Právě proto, že jsem si uvědomil, že nějaké kariérní úspěchy mám za sebou, ale kariérní úspěch nutně neznamená životní úspěch. Já jsem přes 20 let působil jako manažer zdravotní pojišťovny, kdy jsem pod sebou měl celý Středočeský kraj, pracoval jsem od rána do večera, o víkendech obrážel promo a charitativní akce, které jsme pořádali, a klid jsem neměl ani na dovolené. Vrcholný management je o obrovské zodpovědnosti a ani zastupující kolegové, i když za to měli adekvátně zaplaceno, na sebe nechtěli to břemeno přijmout. Takže mi ohledně důležitých rozhodnutí volali a psali i na dovolenou.

Chápu, že to je stresové povolání, na druhou stranu jste ale byl navyklý na určitý standard. Co tak zásadního se v člověku musí semlít, že tohle teplé místečko opustí?

Sešlo se víc faktorů. Kromě stresu to byla firemní politika a procesy, které provází a zčásti svazují jakoukoli velkou firmu. Navíc postupně přicházeli mladí lidé bez zkušeností, kteří najednou chtěli všechno dělat strašně revolučně a „jinak“ – a ačkoli jsem zastáncem inovací, bylo frustrující jim neustále vysvětlovat, že v korporaci nejde změna tak rychle a nemohou nastavit nový proces ze dne na den. Já byl vždycky hodně optimistický člověk, už na škole jsem byl klasický „třídní klaun“ a najednou jsem cítil, jak mi život uniká, děti odrůstají… Nechtěl jsem se s tím smířit.

BA_bohemiadirect5

Že je vám 50, neznamená, že jste vyhořelý a nemůžete dané společnosti prospět

Bylo nutné se vydat znovu na trh práce? Nechtěl jste v rámci firmy třeba nějakou méně náročnou pozici? Věková kategorie 50+ si přece jen nese určité stigma. 

To víte, že jsem riskoval. Psal se rok 2012, kvůli dozvukům ekonomické krize se moc nenabíralo a uvědomoval jsem si to, že v padesáti vás nemusí na žádném kvalifikovaném místě chtít, protože dnešní doba upřednostní mládí před zkušeností. Přesto jsem se rozhodl jít příkladem a ukázat, že v tomhle věku nejste „za zenitem“ a naopak máte oproti mladším ročníkům nesporné výhody. Jste zvyklí chodit na směnu včas, neulíváte se, zadaný úkol zodpovědně dotáhnete do konce a tak dále. Firmy si to naštěstí znovu uvědomují, že vyzrálé lidi se zkušenostmi potřebují. Že je vám 50, neznamená, že jste vyhořelý a nemůžete dané společnosti prospět.

Jak tedy vaše hledání probíhalo?

Já měl nespornou výhodu v odstupném z předchozí firmy, nicméně jsem si na úřadě práce nějakou tu chvíli pobyl. Poslal jsem snad 200 životopisů na různé pozice, spousta firem se mi ozvala, ale ve výběrových řízeních jsem neuspěl. Ne, že bych na tu pozici neměl – spíš mám pocit, že se báli, že bych je se svými zkušenostmi mohl na jejich postech ohrozit. Pak přišlo výběrové řízení do Bohemia Direct Marketing a oboustranný dobrý pocit. Mně se líbilo prostředí, komunikace se zákazníkem a produkt, protože jsem obor elektro vystudoval, takže jsem se velmi přirozeně vrátil ke kořenům.

BA_bohemiadirekt

 

Hovor nemusí být vždy prodejní. Neméně důležité je reprezentovat společnost

V čem je prodej po telefonu jiný než klasický prodej, na jaký jste byl zvyklý?

Má současná pozice je náročnější v tom, že ty lidi nevidíte. Když jsem s tím člověkem seděl naproti na pobočce v pojišťovně, viděl jsem ho a dokázal leccos odhadnout. Po telefonu nemáte ten vizuál, musíte tedy pracovat víc hloubkově. Být psycholog a rychle odhadnout, zaujmout. Je to o neustálé práci s hlasem a intonací, kdy dáváte důraz na klíčová slova, na ta, která chcete, aby klient slyšel. Je to hodně kreativní práce, nejedeme klasický call script jako v jiných call centrech, kdy čtete papír od A do Z a listujete mezi námitkami. Možná v začátcích, ale jakmile to dostanete pod kůži, máte volnost projevu.

Aby vás prodej bavil, musíte mít vztah k produktu. Jak se vám prodává Bohemia Energy?

Bohemia Energy má dnes vůbec nejlepší produktovou řadu na českém trhu a je to vlastně největší alternativec v ČR. Mou prací je volat zákazníkům jiných společností a nabízet jim výhodnější podmínky, ceny, tarify. Mou profesní výhodou je, že ten produkt i obor znám, takže dokážu odborně zhodnotit, komu dokážu pomoct a nakolik. Pokud zákazníci vidí, že víte, o čem mluvíte, tak oni vám rádi volají zpátky. Zákazníkovi nikdy nelžu a když nejsem přesvědčen, že mu dokážu ušetřit, rovnou mu to i řeknu. Hovor nemusí být vždy prodejní, v každém případě reprezentujete společnost a dostáváte ji do povědomí. Když naopak vidím potenciál, dokážu se zakousnout – jako esa v rukávu si schovávám různé benefitní programy, které k produktu nabízíme, a dokážu se se zákazníkem bavit i 45 minut.

BA_bohemiadirect3

Řekněte mi, jaké jsou nejčastější námitky, které do telefonu slyšíte?

Že jsou lidé spokojení, nebudou měnit, protože mají už 40 let svého dodavatele, případně že mají nejlepší ceny. Nechtějí se na to podívat, protože nemají rádi změny nebo jim celý proces přijde jako moc práce. Bohužel jsou to i takoví, kteří se zklamali. Ne všechny společnosti fungují seriozně, ne všichni jejich obchodní zástupci a prodejci jsou seriózní, zákazníci se mohli i svou vinou dostat do různých problémů. Ony nabídky po telefonu nejsou vždycky, jak si lidé myslí, špatné. Bohužel, český zákazník si pamatuje hodně dlouho…

BA_bohemiadirect4

Jakmile vypnu počítač, mám i po 12hodinové směně krásně čistou hlavu

Ještě mi Petře řekněte, s kolika lidmi takhle zvládnete mluvit za den? A na jaké peníze si v Bohemia Direct Marketing sáhnete?

Za 8hodinovou směnu to může být tak 150 hovorů, z toho se očekává, že zhruba 20–30 klientů si připraví podklady a vy tak máte 3–4 uzavřené smlouvy. Průměrně si tu vydělám zhruba 24–25 tisíc hrubého měsíčně. Oceňuju zázemí, stravenky, neustálé soutěže – minule jsem třeba takhle vyhrál tablet, naposledy jsme zase s kolegy soutěžili o iPhony. Já říkám, že každý inklinujeme k něčemu, k čemu máme vlohy, a já můžu říct, že jsem se ve své práci znovu našel. Mohu říct, že mě práce baví, často dělám třeba 10–12hodinové směny, protože chci, a stejně tak oceňuju, že jakmile vypnu počítač, mám krásně čistou hlavu místo tisíců mailů a upomínek, které jsme ani ve společnosti 3 asistentek nestíhali vyřizovat. A také dnes po víc jak 20 letech v noci klidně spím a nemluvím ze sna o všelijakých výběrových řízeních. (smích)

Je to práce pro vás? Hledáte novou šanci v jakémkoli věku nebo ještě během školy? Ozvěte se do Bohemia Direct Marketing na pozici Telefonního prodejce nebo Vedoucího týmu.

button Job pro vas

Foto: Igor Bondar