„Pocházím z rodiny, která se obchodováním zabývala odjakživa.“ Šéf ANTEE staví na kořenech

17. Srpen 2017

Společnost ANTEE patří mezi silné hráče v online světě a čerpá ze svých bohatých zkušeností. „Mít kvalitní webovky, to je dnes základ úspěchu,“ říká obchodní ředitel Petr Němeček, s nímž jsme si dali schůzku v sídle firmy u Masarykova nádraží v Praze a probrali, jaké to je řídit tým, který je rozesetý po celé České republice, jakým způsobem koučuje nováčky a mnoho dalšího.

hledáme obchodníka
  • Bc. Petr Němeček, DiS.: obchodní ředitel Antee
  • Věk: 32 let
  • Profesní zkušenosti: Naše rodina byla vždy obchodnická. Moji předkové už na počátku 20. století prodávali lokomotivy v Rumunsku. Od 12 let jsem pravidelně chodil pomáhat prodávat do rodinného papírnictví. Logicky jsem si tak osvojil základy komunikace s lidmi. V 17 letech jsem přičichl k multilevlu. Stále mě to ale táhlo k obchodu a zároveň mě lákala oblast IT. Zaujal mě inzerát agentury ANTEE, odpověděl jsem a místo získal. Postupně jsem se vypracoval na obchodníka s nejvyššími obraty. Poslední dva roky dělám obchodního ředitele a učím ostatní obchodníky jejich profesi.

Petře, společnost Antee je na trhu od roku 2000. Čím se firma přesně zabývá?

Vyrábíme a provozujeme weby a vytváříme internetový marketing na míru. Ten je v dnešní době naprosto zásadní proto, aby měly stránky slušnou návštěvnost, a aby díky nim klient prodal. Naší specializací ale nejsou jenom firmy, podstatnou část tvoří i obecní weby.

Velkou přidanou hodnotou je pak osobní přístup. V každém regionu ČR máme obchodníka, takže zákazník vždy jedná s konkrétním člověkem, který v dané oblasti sám žije a zná její pozitiva i problémy.

Kolik obchodníků máte a jakým způsobem řídíte tým, který je po celé ČR?

Řídím celkem 16 lidí. Hodně cestuji, jezdím za nováčky, ale i zkušenějšími kolegy, kterým se z nějakého důvodu přestalo dařit. Funguje to tak, že obchodníka doprovodím na dvě, tři schůzky a pak je vyhodnotím, upozorním na chyby, učím ho best practice postupy.

hledáme obchodníka

S novými obchodníky si také simulujeme obchodní jednání, kdy jim hraju zákazníka a nacvičíme tak, jak reagovat v různých situacích. Pokud s někým potřebuji řešit administrativní věci, použiju většinou Skype. 1x měsíčně máme všichni poradu na pražské centrále.

„Od roku 2000, kdy firma vznikla, máme už přes 4000 zákazníků“

Je váš tým v současnosti kompletní nebo hledáte nové lidi?

Hledáme především obchodníky pro Prahu a Brno. V hlavním městě jsme měli obchodníky, se kterými jsme se v představě neshodovali, rozloučili jsme se. Potřebujeme tu člověka, který pomůže v prodeji produktů novým i stálým zákazníkům. Jedná se především o prodej online marketingu, kampaní, správy FB. V Praze je pořád největší potenciál v rámci celých Čech, těch firem je tu nejvíc. Brno je to stejné v bledě modrém.

Jak hledáte nové kolegy?

Hodně využívám sociální sítě. Před několika měsíci jsme také spustili náborový web, kde se zájemci dozví základní informace, mezi nimi také to, že nejdůležitější je nadšení.

Jaké má u vás obchodník provize a na co ještě lákáte nováčky?

Provize se pohybuje mezi 35 – 50 %, není tedy problém si u nás vydělat 30 – 50 tisíc Kč. Ostřílení obchodníci mají tu výplatu samozřejmě někde jinde. Kromě toho, že jde o dobře ohodnocenou, kreativní a flexibilní práci, je pro uchazeče lákavé i to, že jsme stabilní firma.

Obchodní model je takový, že spravujeme tisíce webů a díky pravidelným poplatkům můžeme dobře plánovat investice, nedochází k výkyvům. Nejsme zranitelní jako agentura, která má tři velké klienty a pokud o jednoho z nich přijde, je to problém.

Naprostá většina – určitě 90 % uchazečů se ale zeptá na kariérní růst. Chtějí mít vizi, chtějí vědět, kam by se u nás mohli posunout za pět let. Zaujme je, že úspěšní obchodník si u nás může časem vytvořit vlastní tým.

Jak konkrétně firmám pomáháte? Asi nejlepší bude uvést příklad z praxe. V roce 2012 jsem začal spolupracovat s pánem, který byl v té době samostatný živnostník. Dnes má jeho firma asi 12 stálých zaměstnanců. Založil si vlastní s.r.o. Měli jsme tu možnost mu pomoci díky optimalizaci webu, který mu každoročně přináší stovky zakázek. A takových příběhů máme desítky.

„Pocházím z rodiny, která se obchodováním zabývala odjakživa“

Popište nám, jak funguje vaše sales „mašina“?

Sales proces začíná dvěma způsoby. Buď obchodníkovi schůzku domluvíme my, nebo si ji domluví on sám. Tento poměr je asi 50:50. Následně na sjednanou schůzku dorazí, zjistí potřeby zákazníka a navrhne optimální řešení.

Po úspěšném uzavření dealu obchodník zadá celou genezi jednání do systému CRM. K řešení se následně přidají grafici, kodéři, programátoři, zkrátka lidé z back office. Obchodník dále funguje jako prostředník mezi realizačním týmem a zákazníkem.

Kolik schůzek měsíčně by měl ideálně obchodník zvládnout?

Nejlépe 2 schůzky denně, za měsíc tedy průměrně 30 schůzek.

„Optimalizace webu na míru přináší firmám spoustu nových příležitostí“

Firma neustále roste a tím pádem je třeba vymýšlet nová inovativní řešení. Jedním z nich je gamifikace kariérního růstu. O co se přesně jedná?

Zatím na gamifikaci pracujeme. Jde o to, že obchodníci dostávají za každou aktivitu a výsledky body, kterými postupují na kariérním stromu výše. Je to vlastně takový způsob motivace. V současné době máme 3 kariérní větve, do kterých jejich snahy mohou ústit.  První z nich je specializace na manažerskou práci, kdy si – jak už jsem zmínil, může obchodník vytvořit svůj vlastní tým 2-3 lidí, který řídí. Druhou kariérní větví je, že se stane expertem na problematiku obecních webů a legislativu a třetí možností, že se zaměří na online marketing, optimalizuje weby a pomáhá tak firmám růst.

Jaké jsou hlavní hodnoty vaší společnosti?

Určitě bych rád upozornil na férovost, ze které vycházejí další důležité hodnoty – úcta, partnerství, odbornost a víra v produkt, kdy prodáváme něco, čemu sami věříme. Polovina mojí rodiny má web od ANTEE (smích).

„Baví mě hrady, Husiti, ale nejlíp si odpočinu u FIFY“

Co děláte ve volném čase, jak relaxujete? Nejvíc si odpočinu, když si zapnu na půl hodinky FIFU (PC hra, pozn. redaktora). Je důležité chvíli na práci nemyslet a úplně vypnout. Dříve jsem hrál fotbal, teď už jen pasivně z gauče (smích). Rád poslouchám muziku, chodím na koncerty, festivaly atd. Co rodina? Máme dvouletou dceru, takže s ní trávím hodně času, rádi chodíme do zoo. Máte nějakého netradičního koníčka? Asi bych zmínil historii – český středověk, období husitství. V létě miluji cestování po hradech. Jsem také skalním fandou kapely Bon Jovi. Máte nějaký recept na spokojený život? Snažím se dodržovat křesťanské desatero.

A poslední otázka: Co vnímáte jako největší benefit v této práci?

Vidím v té práci smysl. Jako největší benefit vnímám volnost, nemusím nikomu nic reportovat, nepracuji na píchačky. Nikdo neřeší, jestli práci udělám v pět ráno nebo deset večer. Baví mě ta svoboda.

Foto: Miroslova Flam

© 2024 imper.cz