Personalista je architekt firmy. Proč máte přemýšlet jako šéf?

8. 11. 2016 +

Obchod

Minule jsme naznačili, jak se personalistika za poslední dva roky změnila a jak důležité jsou obchodní dovednosti člověka, který obchodníky přijímá – ať už je to u vás HR specialista, manažer obchodního týmu, nebo šéf společnosti. Sales skills jsou jen jedním dílkem puzzle. Personalista svými rozhodnutími, kde obchodníky hledá, jaké lidi k sobě přitahuje a pro koho se rozhodne, buduje firmu. Proč si přehodit mindset a přemýšlet jako šéf? 

girl-with-pencil

Co si myslíte o firmě, která má nepříjemnou recepční a špatné obchodníky?

„HRista a recepční jsou nejdůležitější lidé ve firmě, ne všechny společnosti si to bohužel uvědomují,“ řekla nám v rozhovoru personalistka na volné noze Martina Koláčková. To se nám potvrdilo, když jsme na jedné z navazujících schůzek zavítali do obrovské mezinárodní firmy. Sídlo na kraji Prahy, moderní prostory, chillout zóna, prosklené zasedačky. Výborný dojem naprosto zničila recepční – kyselý obličej a robotické štěkání úkonů. Každý má špatný den, patří ale studený čumák na recepci? Totéž platí pro výběr back office a zejména obchodníků, kteří běhají po celém městě nebo regionu a roznáší o vaší firmě renomé víc než jakákoliv reklama. Uvědomujete si, jakou moc máte? Vybíráte ty správné lidi? Hledáte je na správných místech? Pomáháte vést firmu správným směrem?

button-oslovte-15000-obchodniku

Chcete, ať vás práce zase baví a má smysl? Přemýšlejte jako šéf v následujících 4 krocích:

A otázka nejdůležitější: Chcete to vůbec? Uvažujete o své práci v intencích „splním úkol a uf, můžu na nový“? Nebo chcete pracovat pro prosperující firmu, na kterou budete hrdí? Tak ji postavte! 4 kroky, které můžete podniknout dnes:

1. Převezměte zodpovědnost a uvažujte jako šéf

Personalisté jsou dříči. Jsou to lidé orientovaní na výsledek, mimořádně efektivní analytici, dobří psychologové, často empatické „mámy“ nebo kárající „otcové“. Zvládají nadlidské množství e-mailů i pohovorů, v jedné věci však pokulhávají.

Nábor berou jako úkol svého oddělení a o lidech, které nabírají, neuvažují jako „podnikatelé“. Právě vy však suplujete roli lídra firmy a můžete přispět k jejímu růstu. Nebo jej zcela zastavit. Čím lepší lidi budete nabírat, tím více firma poroste – a tím lépe se budete mít.

2. Řekněte NE nesmyslným cílům

Nebo alespoň řekněte NEVÍM. Můžete pevně věřit, že cíl 10 obchodníků do konce roku splníte, v duchu ale víte své. Nebude lepší za šéfem přijít a vyložit karty na stůl? Tedy přiznat, že s takovým cílem lze být těžko vnitřně motivovaný, když víte, že i při nejlepší snaze naberete sotva pětinu skutečně kvalitních lidí? Anebo můžete číslo skutečně splnit, ale co to bude za kvalitu? „O realitě lze vyjednávat,“ píše Tim Ferris v bestselleru Čtyřhodinový pracovní týden. A vy se to naučte.

3. Přijďte s konkrétním řešením

Aby vás nadřízený bral skutečně vážně, podpořte své tvrzení akčním plánem, který jste podle své expertízy vypracovali. Pokud máte na starost nábor obchodníků, můžete navrhnout spolupráci s BusinessAnimals.cz, největší komunitou moderních obchodníků. Na portálu, který čtou výlučně obchodníci, budujete employer branding firmy a přitáhnete skutečně relevantní kandidáty.

button-oslovte-15000-obchodniku

Pokud vám šéf na inovace nedá budget, vydejte se po vlastní ose. Facebook, LinkedIn, Instagram. Klidně zapojte juniorního kolegu nebo stážistu, mladé lidi sociální sítě přirozeně baví a divili byste se, kolik z nich si dobrovolně vezme na starost péči o Facebook profil nebo občasné vytvoření blogu. Pravdou je, že jestli vaše firma nebuduje svůj brand, i malá aktivita na webu a sociálních sítích přinese výsledky – a vám lepší vyjednávací pozici pro příští talk!

4. Mějte realistická očekávání

Něco jste změnili a můžete na sebe být hrdí. Jako každý úspěšný člověk se držte v lehkém optimismu, nečekejte však zázraky – a ani je nikomu neslibujte. Každý zběhlý personalista ví, že sehnat jednoho kvalitního obchodníka může trvat i měsíce, loajalita a peníze, které ten správný přinese, však čekání mnohonásobně vyváží. Vydali jste se na cestu k dlouhodobým výsledkům. Vytrvejte.