08. Listopad 2016
Minule jsme naznačili, jak se personalistika za poslední dva roky změnila a jak důležité jsou obchodní dovednosti člověka, který obchodníky přijímá – ať už je to u vás HR specialista, manažer obchodního týmu, nebo šéf společnosti. Sales skills jsou jen jedním dílkem puzzle. Personalista svými rozhodnutími, kde obchodníky hledá, jaké lidi k sobě přitahuje a pro koho se rozhodne, buduje firmu. Proč si přehodit mindset a přemýšlet jako šéf?
Co si myslíte o firmě, která má nepříjemnou recepční a špatné obchodníky?
„HRista a recepční jsou nejdůležitější lidé ve firmě, ne všechny společnosti si to bohužel uvědomují,“ řekla nám v rozhovoru personalistka na volné noze Martina Koláčková. To se nám potvrdilo, když jsme na jedné z navazujících schůzek zavítali do obrovské mezinárodní firmy. Sídlo na kraji Prahy, moderní prostory, chillout zóna, prosklené zasedačky. Výborný dojem naprosto zničila recepční – kyselý obličej a robotické štěkání úkonů. Každý má špatný den, patří ale studený čumák na recepci? Totéž platí pro výběr back office a zejména obchodníků, kteří běhají po celém městě nebo regionu a roznáší o vaší firmě renomé víc než jakákoliv reklama. Uvědomujete si, jakou moc máte? Vybíráte ty správné lidi? Hledáte je na správných místech? Pomáháte vést firmu správným směrem?
Chcete, ať vás práce zase baví a má smysl? Přemýšlejte jako šéf v následujících 4 krocích:
A otázka nejdůležitější: Chcete to vůbec? Uvažujete o své práci v intencích „splním úkol a uf, můžu na nový“? Nebo chcete pracovat pro prosperující firmu, na kterou budete hrdí? Tak ji postavte! 4 kroky, které můžete podniknout dnes:
1. Převezměte zodpovědnost a uvažujte jako šéf
Personalisté jsou dříči. Jsou to lidé orientovaní na výsledek, mimořádně efektivní analytici, dobří psychologové, často empatické „mámy“ nebo kárající „otcové“. Zvládají nadlidské množství e-mailů i pohovorů, v jedné věci však pokulhávají.
Nábor berou jako úkol svého oddělení a o lidech, které nabírají, neuvažují jako „podnikatelé“. Právě vy však suplujete roli lídra firmy a můžete přispět k jejímu růstu. Nebo jej zcela zastavit. Čím lepší lidi budete nabírat, tím více firma poroste – a tím lépe se budete mít.
2. Řekněte NE nesmyslným cílům
Nebo alespoň řekněte NEVÍM. Můžete pevně věřit, že cíl 10 obchodníků do konce roku splníte, v duchu ale víte své. Nebude lepší za šéfem přijít a vyložit karty na stůl? Tedy přiznat, že s takovým cílem lze být těžko vnitřně motivovaný, když víte, že i při nejlepší snaze naberete sotva pětinu skutečně kvalitních lidí? Anebo můžete číslo skutečně splnit, ale co to bude za kvalitu? „O realitě lze vyjednávat,“ píše Tim Ferris v bestselleru Čtyřhodinový pracovní týden. A vy se to naučte.
3. Přijďte s konkrétním řešením
Aby vás nadřízený bral skutečně vážně, podpořte své tvrzení akčním plánem, který jste podle své expertízy vypracovali. Pokud máte na starost nábor obchodníků, můžete navrhnout spolupráci s BusinessAnimals.cz, největší komunitou moderních obchodníků. Na portálu, který čtou výlučně obchodníci, budujete employer branding firmy a přitáhnete skutečně relevantní kandidáty.
Pokud vám šéf na inovace nedá budget, vydejte se po vlastní ose. Facebook, LinkedIn, Instagram. Klidně zapojte juniorního kolegu nebo stážistu, mladé lidi sociální sítě přirozeně baví a divili byste se, kolik z nich si dobrovolně vezme na starost péči o Facebook profil nebo občasné vytvoření blogu. Pravdou je, že jestli vaše firma nebuduje svůj brand, i malá aktivita na webu a sociálních sítích přinese výsledky – a vám lepší vyjednávací pozici pro příští talk!
4. Mějte realistická očekávání
Něco jste změnili a můžete na sebe být hrdí. Jako každý úspěšný člověk se držte v lehkém optimismu, nečekejte však zázraky – a ani je nikomu neslibujte. Každý zběhlý personalista ví, že sehnat jednoho kvalitního obchodníka může trvat i měsíce, loajalita a peníze, které ten správný přinese, však čekání mnohonásobně vyváží. Vydali jste se na cestu k dlouhodobým výsledkům. Vytrvejte.