Perfektně padnoucí outfit je základ

10. Srpen 2022

Dobře vypadat, znamená cítit se pohodlně a zároveň úspěšně působit na své okolí. Pánové z ateliéru MANEMO pro vás mají několik tipů, jak si poradit s každodenní otázkou – „co na sebe?“.

Jak se obléct na schůzku s klientem

Pokud ráno nechcete zdlouhavě přemýšlet o tom, co si na sebe oblečete, sestavte si takzvaný “smart šatník”. Dnes se v businessu nosí v drtivé převaze “smart casual”, a proto je dobré mít k dispozici snadno kombinovatelné kusy separátních sak a kalhot, doplněné převážně o bílé a světle modré košile.

Zamyslete se i nad tím, jak neodbýt sekci volnočasového oblečení, tedy casual. Cílem je, abyste se v takovém outfitu cítili uvolněně a zároveň stále působili reprezentativně na své okolí. V centru Prahy se může poměrně snadno stát, že vás zahlédne klient mimo pracovní dobu a začne si na vás vytvářet názor, specificky podle toho, co zrovna máte na sobě. Kromě klasických trik, volnočasových košil, chino, jeans a podobně, je zajímavé zaměnit separátní sako například za bundu ušitou na míru – shacket, případně bluzon.

Poslední sekcí je pak klasický formal. Pokud to není styl, ve kterém se vyloženě vyžíváte, budou vám stačit tři obleky. Jeden echt formální tmavý na business večeře nebo plesy a dva denní světlejší obleky. Z nich by měl být ten první stále formální a sloužit především pro schůzky s VIP klienty a pro příležitosti jako jsou svatby. Druhý pak může být více do smart casual, což znamená akce jako networking nebo celofiremní meeting.

Na košili záleží víc než kdy dřív

Často se stává, že sako chcete v kanceláři odložit, nebo je venku takové teplo, že se ráno rozhodnete vyrazit pouze v košili. Proč ne. Košile už dávno neslouží jen jako část “spodního oděvu” a v rámci smart casual je tak naprosto legitimní. Zároveň je ale potřeba si uvědomit, že pokud vyrazíte pouze v ní, slouží jako kus oblečení, který za vás při pracovních schůzkách bude mluvit. Je tedy dobré mít na paměti, že by košile měla mít perfektní fit. Zde mám pro vás tři rady/doporučení:

  1. pokud ráno vyrazíte jen v košili, neberte si k ní kravatu – ta patří k saku nebo k vestě;
  2. zapomeňte na kontrastní knoflíčky, barevné légy, obšití dírek apod. Dnešním a zároveň nadčasovým směrem stylu je čistá a jednoduchá elegance, založená na fitu, ne na kontrastech àla Michal David;
  3. pořiďte si balík košil na míru, tato investice se vám opět vrátí.

Kravata – ano nebo ne?

V dnešní době se už ve většině zaměstnání kravaty v podstatě nenosí. My bychom ji však úplně nezatracovali. Berme ji spíše jako výhodu. Jedná se o prvek, který vám může přidat na osobitosti. Kousek, kterým vystoupíte z řady všech “nekravaťáků”. A jak ji správně nosit? Základním pravidlem je, aby kravata měla vždy tmavší barvu a vzor jiné velikosti než samotná košile. Tedy, máte-li na košili jemný proužek a sáhnete po kravatě s pruhem, měl by být silnější a výraznější. Účelem je, aby tyto dva kusy nikdy nesplývaly.

Skvěle padnoucí oblek můžete jednoduše pokazit nevhodnou obuví

Není nic horšího, než když si k perfektně ušitému obleku na míru pořídíte levné lepené boty z klasického velkoobchodního řetězce. Je to jako byste si na nové sportovní coupé v cabriu nasadili kovová kola. Každý si bude ťukat na čelo. Sami to časem pocítíte a nebudete se cítit komfortně a sebejistě. Nehledě na tuto naši myšlenku existují u bot dvě metody nákupu. Buď si koupíte lepený pár obuvi za pár stovek až tisíc a každé dva roky kupujete nové, nebo zainvestujete větší částku do reprezentativní šité rámové obuvi. Ta vám při dodržování několika pravidel vydrží klidně deset a více let. Nehledě na to, že při občasné rekonstrukci bude bota pořád vypadat jako nová a díky použití kvalitní kůže bude pouze “stárnout do krásy”.

Oblečení jako investice, která se vrátí

Je vám asi jasné, že pokud chcete být úspěšný obchodník, musíte umět investovat. Ta první, velice důležitá, by měla jít do vás. Zde se bavíme především o vzdělávání se v oblastech jako je řeč těla, získávání obchodnických dovedností a v neposlední řadě o šatníku.

Každý, kdo se v businessu nějakou dobu pohybuje, velice snadno prokoukne hodnotu obleku a bot, co máte na sobě a z toho si pak udělá úsudek o vašich schopnostech. Proto se na oblecích a separátních sacích nevyplatí šetřit. Zároveň levný oblek z konfekce, který má celé jádro lepené, vám vydrží do druhého čištění, kdežto šitý oblek z kvalitní MTM (made to measure) produkce vám bude sloužit roky a v případě změny postavy ho lze i přešít.

Tím se dostáváme k otázce šití na míru.

Made to measure, neboli měřenka, je nejvíce používaná technologie u nás v ČR. Nezapomeňte si ale udělat research. Není totiž MTM jako MTM. Rozdíl v poměru cena a kvalita, kterou za ni dostanete, je obrovský.

Dáno je to především tím, že po revoluci začali v krejčovském oboru podnikat lidé z marketingu a ekonomických škol, kteří měli s „made to measure“ nulovou zkušenost. Kvůli tomu získala metoda MTM negativní konotace, které bohužel přetrvávají dodnes. Někde za vidinou úspory 5-10 tisíc neušetříte vůbec nic, protože zaplatíte 18 tisíc za nepadnoucí oblek a dost možná díky špatné zkušenosti úplně zanevřete na služby tohoto typu. Jako správný obchodník, byste měl vždy investovat tak, aby se vám vaše investice vrátila a znásobila.

Připravte se tedy, že kvalita už něco stojí. My v MANEMO nechceme dělat kompromisy, stále se posouváme kupředu a řešíme, jak z MTM dostat maximum, abychom vytvořili opravdu padnoucí střih. Chceme odvádět tu nejlepší práci… stejně jako vy.

Autor: Jiří Friedrich, MANEMO.

© 2022 imper.cz