02. Duben 2015
Navoláváte? Sháníte nové klienty? A víte, že náklady na získání nového zákazníka jsou zdaleka vyšší než na udržení stávajícího? Obchodník a školitel Pavel Fara radí, jak si stávající klientelu udržet:
Nový zákazník znamená nový zisk. Ale stávající zákazník je zisk jistý!
Většina obchodníků věnuje více času své profesi obchodníka než profesi přítele. Prostě tak trochu podvádí své dříve vymodlené zákazníky v rámci nových obchodnických avantýr. Je to na první pohled logické; v nově uzavřených obchodech na nás číhá vidina zisku. Péčí o stálé klienty přece tolik nevyděláme.
Jenže vydělat bychom mohli. Jak? Tím, že se k nám spokojení zákazníci budou rádi vracet. A budou nakupovat. A budou vám dělat reklamu, za kterou jste nemuseli zaplatit horoucí částku jako za billboard u silnice. Metoda „jedna paní povídala“ je a bude stále účinná, ať se nacházíte kdekoli. Často stačí jeden e-mail s milým přáním k narozeninám.
Uvědomte si, co pro vás stálí zákazníci představovali tehdy, když jste s nimi byli v kontaktu poprvé
Zpátky k jádru pudla. Není to škoda? Vezměte si, kolik úsilí věnujete novým obchodům na úkor budování vztahu s těmi, kteří vás kdysi třeba vytáhli z bryndy. Nebo pro vás znamenali velký pokrok v kariéře. Času nemá nikdo nazbyt, ale digitální věk má jednu nespornou výhodu – dokáže čas ušetřit a podstatně zjednodušit život. Díky internetu zvládnete péči o zákazníka zautomatizovat a přesto sklízet stejně sladké ovoce, jako kdybyste klientovi věnovali celý den. Internet přímo vybízí k péči o zákazníky, protože je máte na dosah. O stálého zákazníka můžete pečovat dvěma způsoby.
1. Emoční péče: Ukažte zákazníkovi váš zájem
Stejně jako ženě nosíte květiny nebo svému muži připravíte jeho oblíbený rostbíf, můžete takto nenápadně hýčkat i zákazníka.
- Volejte zákazníkovi, když má narozeniny. Popřejte mu všechno nejlepší do nového roku nebo mu vzkažte krásné svátky vánoční.
- V živém světě pozvěte opravdu důležité klienty na oběd.
2. Odborná péče: Ukažte se jako expert
Je dobré občas svým zákazníkům dodat šťavnaté informace ze své dílny. Jste přeci odborníci, ne?
- Sdělte klientovi nějaké informace navíc o produktu, který u vás pořídil. Například jak se o produkt dále starat.
- Dejte mu vědět, když se na trhu objeví něco nového, co by ho (dle toho, co u vás koupil) mohlo zajímat.
Oba druhy péče jsou nesmírně důležité a poslouží jako velmi silný stavební kámen pro budování vašeho vztahu se zákazníkem. S ním pak ani největší vichřice v podobě krize nezatřese!
Autorem článku je Pavel Fara, obchodník, školitel obchodních dovedností, zakladatel Obchodnické akademie s videokurzy pro obchodníky a webu a mailátoru Digitální obchodník.
Foto: bespokesuits.us