Jak se starat o stávající zákazníky podle Pavla Fary

2. 4. 2015 +

Jak na to?

Navoláváte? Sháníte nové klienty? A víte, že náklady na získání nového zákazníka jsou zdaleka vyšší než na udržení stávajícího? Obchodník a školitel Pavel Fara radí, jak si stávající klientelu udržet:

zakaznici

Nový zákazník znamená nový zisk. Ale stávající zákazník je zisk jistý!

Většina obchodníků věnuje více času své profesi obchodníka než profesi přítele. Prostě tak trochu podvádí své dříve vymodlené zákazníky v rámci nových obchodnických avantýr. Je to na první pohled logické; v nově uzavřených obchodech na nás číhá vidina zisku. Péčí o stálé klienty přece tolik nevyděláme.

Jenže vydělat bychom mohli. Jak? Tím, že se k nám spokojení zákazníci budou rádi vracet. A budou nakupovat. A budou vám dělat reklamu, za kterou jste nemuseli zaplatit horoucí částku jako za billboard u silnice. Metoda „jedna paní povídala“ je a bude stále účinná, ať se nacházíte kdekoli. Často stačí jeden e-mail s milým přáním k narozeninám.

Uvědomte si, co pro vás stálí zákazníci představovali tehdy, když jste s nimi byli v kontaktu poprvé

Zpátky k jádru pudla. Není to škoda? Vezměte si, kolik úsilí věnujete novým obchodům na úkor budování vztahu s těmi, kteří vás kdysi třeba vytáhli z bryndy. Nebo pro vás znamenali velký pokrok v kariéře. Času nemá nikdo nazbyt, ale digitální věk má jednu nespornou výhodu – dokáže čas ušetřit a podstatně zjednodušit život. Díky internetu zvládnete péči o zákazníka zautomatizovat a přesto sklízet stejně sladké ovoce, jako kdybyste klientovi věnovali celý den. Internet přímo vybízí k péči o zákazníky, protože je  máte na dosah. O stálého zákazníka můžete pečovat dvěma způsoby.

1. Emoční péče: Ukažte zákazníkovi váš zájem

Stejně jako ženě nosíte květiny nebo svému muži připravíte jeho oblíbený rostbíf, můžete takto nenápadně hýčkat i zákazníka.

  • Volejte zákazníkovi, když má narozeniny. Popřejte mu všechno nejlepší do nového roku nebo mu vzkažte krásné svátky vánoční.
  • V živém světě pozvěte opravdu důležité klienty na oběd.

2. Odborná péče: Ukažte se jako expert

Je dobré občas svým zákazníkům dodat šťavnaté informace ze své dílny. Jste přeci odborníci, ne?

  • Sdělte klientovi nějaké informace navíc o produktu, který u vás pořídil. Například jak se o produkt dále starat.
  • Dejte mu vědět, když se na trhu objeví něco nového, co by ho (dle toho, co u vás koupil) mohlo zajímat.

Oba druhy péče jsou nesmírně důležité a poslouží jako velmi silný stavební kámen pro budování vašeho vztahu se zákazníkem. S ním pak ani největší vichřice v podobě krize nezatřese!

Autorem článku je Pavel Fara, obchodník, školitel obchodních dovedností, zakladatel Obchodnické akademie s videokurzy pro obchodníky a webu a mailátoru Digitální obchodník

Foto: bespokesuits.us