Pavel Popluhar: „Mám sen, aby děti chodily do školy rády.“

01. Srpen 2022

Vzdělání. Téma, které se týká každého z nás. Téma dalšího rozhovoru z dílny Business Animals. Štěpánovým hostem byl Pavel Popluhar ze společnosti Edhance. Věříme, že pro Vás bude obohacením, tak jako pro nás.

Potřebuje české vzdělání změnu?

„Já mám sen, aby děti chodily do školy rády,“ říká Pavel Popluhar. Považuje za důležité, aby byla škola pro děti zdrojem zajímavých podnětů, aby je výuka bavila a vracely se domů nadšené s tím, co daný den prožily. „Máme nové technologie, ale neumíme je zatím ve vzdělávání správně používat. To je věc, kterou se snažíme změnit,“ přibližuje Pavel Popluhar činnost společnosti Edhance. Asi každý cítíme, že by školní svět neměl být vzdálený tomu běžnému, a právě to přiblížení výuky a reality je výzvou dnešní společnosti.

Mladí lidé, když odejdou ze školy, tak často vůbec nejsou připraveni na tu samotnou práci a nový zaměstnavatel si je musí zaškolit a vše naučit. To není ideální stav a bylo by dobré, aby se to do budoucna změnilo. Pavel Popluhar považuje samozřejmě za klíčové, aby se děti naučily ve škole číst, psát a cizí jazyky. Zároveň však dle něj v dnešním vzdělávání chybí prostor pro diskuzi nad současnými problémy a otázkami, které pak na mladé lidi čekají v běžném životě.

Jak jdou dohromady technologie a vzdělávání?

Dnešní doba rychle postupuje a digitální technologie, kterými jsme obklopeni, se začínají prosazovat i do škol. Ve třídách jsme vyměnili staré zelené tabule za nové interaktivní bílé. Ale nemáme dostatek obsahů, které by nám pomohly plně využít jejich potenciál. Často to pak končí tím, že učitel místo křídy vezme fix a píše na novou digitální tabuli. Pavel Popluhar upozorňuje na další paradox: „To, že do škol zavedeme novou formu, neznamená úspěch. Není to jen o technice, ale o obsahu vzdělávání“.

Jak chce Edhance změnit výuku?

„V Edhance vytváříme digitální učebnice. Máme vytvořenou platformu, kterou je možné využít na interaktivních tabulích, mobilech, tabletech, či počítačích. V interaktivní prezentaci najde učitel výklad látky, různé typy procvičovacích metod a další techniky“.

Pavel Popluhar zároveň upozorňuje na důležitost vyváženosti. Prostor musí dostat i děti: „Myslíme si, že by to mělo být o debatě, o diskuzi, o tom nebát se udělat chybu“. Učitelé tedy naleznou v materiálech od Edhance i podněty pro diskuze a práce ve skupinách. Pavel Popluhar by si také přál, aby škola byla pro děti prostorem, kde mohou objevit své silné stránky a rozvíjet je. Pro to podle něj zatím ve školách není dostatek prostoru.

Zaujal vás přístup Pavla Popluhara ke vzdělávání? Poslechněte si celý rozhovor.

© 2022 imper.cz