11. Duben 2017
V BusinessAnimals.cz jsme velcí příznivci přirozenosti v obchodu – jakmile objevíte sám sebe, svůj styl, začne vám obchodování dávat obrovský smysl a naplnění. Jenže jak být osobitý, když vám každý diktuje, co máte říkat, čemu se máte vyhnout, a podstrkuje skripty? Paradoxně jsme se inspirovali v knize Nejlepší přesvědčovací taktiky – název je z našeho pohledu zavádějící, neboť to, co jsme se v ní dočetli, jsou způsoby, jak objevit vlastní osobitou sílu v obchodu. Zajímá vás, jakými 4 metodami si dopomůžete k úspěchu.
1. Opakujte to, dokud to nebude pravda
Známé fake it till you make it. „Většina lidí si nerada připouští, že jejich názory se odvíjí od toho, co si myslí ostatní a od toho, jak často daný výrok slyší. Pokud chcete, aby si určitý člověk zapamatoval určitou věc, opakujte mu ji tak často, jak jen to bude možné,” píše Henrik Fexeus v knize Nejlepší přesvědčovací taktiky.
80 % dealů se uzavře po 5.–8. follow-upu, většina obchodníků to však vzdá hned po prvním, když slyší negativní odpověď. Opakujte klientovi, proč jste pro něj správný partner.
2. Přiznejte druhým něco, co vás učiní lidským
Určitě se vám někdy stalo, že jste potkali někoho tak autentického, lidského, až vás naprosto odzbrojil. Řekl vám o sobě něco, díky čemu jste si k němu hned připadali blíže. Zbořil bariéru, za kterou se všichni občas nepřirozeně schováváme. Tím, že připustil slabou stránku nebo potenciální riziko, věříte mu najednou o to víc, zejména pokud se jedná o věc, na kterou byste sami nepřišli.
Otevřete se lidem. Druhého člověka si nezískáte tím, že se budete stavět do nějaké role, masky. Že se budete vydávat za experta, ač jste v branži rok i s cestou. Když ale řeknete „podívejte se, jsem v téhle branži, protože mě fascinuje, neuvěřitelně rychle rostu, učím se od svých mentorů a dokážu vám pomoct tady s tímhle”, jste osobití a důvěryhodní. To prohlásil nedávno Simon Synek v Ask Gary Vee show.
3. Otočte význam spojky ALE
Sebevědomí je i o slovech, kterými mluvíte k sobě a druhým. Třeba takové ALE je zabiják, kterému se můžete tak krásně vyhnout. „Klientovi se to líbilo, ale…” Podvědomě dáváte najevo, že pro šéfa moc dobrou zprávu nemáte. Přitom stačí otočit sdělení do pozitivna. „Zdá se mi, že mohl být nadšenější, ale s výsledkem schůzky jsem spokojený.”
4. Mluvte tak, abyste přitáhli úspěch – ne ho odehnali!
U slov zůstaneme. Ač si toho na vědomé úrovni nevšimneme, slovy si utvrzujeme vlastní doměnky – příběh, který jsme si napsali v hlavě, a který může být taky pořádně scestný.
Budete-li si ode dneška dokola opakovat, že nemáte dobrý měsíc, opravdu odejdete na konci dubna s prázdnou. Slova, která říkáte, ovlivňují, jak se cítíte a chováte. Kdo vstává s myšlenkou, že v následujících 2 týdnech neuzavře jediný deal, přestane také dělat aktivity, které mu dříve k výsledkům vedly.
Vyhněte se například následujícím:
- Pokusit se. Toto slovo naznačuje, ač mírně, že si nedáváte velkou šanci na úspěch. Toto slovo se používá v situaci, kdy máme sice ambice něco udělat, ale nemůžeme zaručit konkrétní výsledek. A dost možná do aktivity nechceme dát ani 50 %, natož všechno! Raději řekněte: „Udělám to podle mých nejlepších schopností.” A prostě to udělejte!
- Možná, snad, asi. Tato slova neznamenají ani ano, ani ne. Nejsou ani negativní, ani pozitivní. V podstatě nic neřeší. Jsou zbytečná a berou vám energii. Raději se za svá rozhodnutí postavte!
- Kdybych, měl jsem, mohl jsem. Často se používají jako omluvné věty. Kdybych to tak udělal líp, měl jsem na to přijít dřív. Odkazují do minulosti nebo na něco, co se vůbec nestalo. Všechny důležité věci, které máte právě teď šanci ovlivnit, se odehrávají v přítomnosti!