Obchodní velikáni – Adam Opel o autech: „Z téhle smradlavé krabice nebude nikdy víc než jen hračka pro milionáře“

12. 11. 2014 +

Inspirace

Adam Opel, německý podnikatel a zakladatel společnosti Opel. I když se automobily začaly vyrábět ve společnosti Opel až po jeho smrti, byl to právě on, kdo založil rodinnou společnost a dovedl ji ke zdárnému fungování. Spletl se však v mínění o prodeji automobilů, když těsně před svou smrtí prohlásil: „Z této zapáchající krabice nebude nikdy víc, než jenom hračka pro milionáře, kteří nevědí jak svoje peníze utratit!“

opel

Zámečník? Rozhodně ne!

Adam Opel je májovým dítkem, které prý mají vždy dán do vínku lepší osud. Co je na tom pravdy, posuďte sami. Adam přišel na svět 9. května 1837 v Rüsselsheimu do rodiny zámečníka. Stejně jako jeho dva bratři se vyučil v otcově dílně, zámečnické práce však nebyly nic pro něj.

Na zkušené v Paříži

Ve svých 20 letech se vydal do světa na zkušenou. Jeho kroky vedly do Paříže, města, které ho neuvěřitelně fascinovalo. Dokonale rozvinutý průmysl byl něčím, čemu Opel propadl. Zaměřil se na šicí stroje a získal řadu zkušeností u různých výrobců. V roce 1862 se pln nadšení a vědomostí vrátil do Německa a ihned se pustil do výroby svého vlastního šicího stroje.

opel stroj

Založení firmy díky tchánově výhře

Výroba vlastního šicího stroje se Opelovi povedla a ihned si založil vlastní firmu. Potřeboval však dostatek financí na provoz. Pomoc přišla od tchána. V roce 1868 si Adam vzal dceru hostinského z Dornholzhausen, Sophii Scheller. Její otec vyhrál v loterii 100 tisíc dolarů a svou výhru rozdělil mezi svých deset dětí. Sophie tak mohla podporovat chod manželovy firmy. Společně rozšířili provoz a zakoupili první parní stroj.

opel noviny

Plníme přání zákazníků

Opelovi se podařilo rychle zvýšit produktivitu a ekonomický úspěch firmy. Za úspěchem stálo především to, že vyšel vstříc individuálním požadavkům zákazníků a vyráběl pro ně speciální šicí stroje na míru, které vyvážel do celé Evropy. Díky tomu zaměstnávala v roce 1869 společnost Opel 40 zaměstnanců. O 15 let později vzrostl počet zaměstnanců na 300 a roční kapacita v té době byla 18 000 šicích strojů. O chod společnosti, zpracování mezd a personální záležitosti se starala Adamova manželka Sophie.

Vlastní zdravotní pojištění

Adam Opel propagoval moderní způsob myšlení podnikatelů. Za své zaměstnance měl sociální zodpovědnost, a i to bylo důvodem, proč v roce 1872 založil vlastní firemní zdravotní pojištění.

opel tovarna

Inspiraci hledej v dětech

I když se Opelovi dařilo, stále přemýšlel, jak by se dalo podnikání rozšířit. Inspiraci mu přinesli jeho synové, kterých mu manželka Sophie porodila pět. Chlapci byli nadšení novým produktem – kolem. A i když Opelova první jízda na velocipedu v roce 1884 skončila v příkopě, rozhodl se následovat přání svých synů a začal vyrábět bicykly. V roce 1886 tak spustil první velociped továrnu Opel.

Nejlepší reklama? Vlastní úspěchy

Adamovi synové byli zapáleni nejen pro samotnou výrobu, ale i dobové nadšení pro cykloturistiku. Účastnili se řady cyklistických závodů a jak jinak než na kolech svého otce. A dařilo se jim. Jen Fritz se umístil 180× na prvním místě. A to byla ta nejlepší reklama pro rodinnou společnost Opel. Výroba kol dokonce předčila výrobu šicích strojů, jichž se v té době vyrábělo kolem 20 tisíc ročně.

opel kolo

Rozmanitost a proaktivita

Díky úspěchům v závodech i ve výrobě mohla společnost Opel neustále zlepšovat svoje produkty, inovovat je a vyrábět různé modely s nejrůznějšími rozmanitostmi. Na konci 19. století i po další desetiletí se tak společnost Opel stala největším světovým výrobcem kol.

opel brand

Konec jedné éry

8. září 1895 podlehl Adam Opel následkům tyfu. Společnost zdědila jeho manželka Sophie se syny Carlem a Wilhelmem. Společně převzali zodpovědnost za více jak tisícovku zaměstnanců a chod podniku, který byl největším zaměstnavatelem v regionu. I na společnost Opel však dolehla průmyslová krize, a tak, aby se vyhnula propouštění zaměstnanců, přišla s nápadem nového výrobku – automobilem. V té době byl automobilový průmysl v Německu ještě zcela v plenkách a společnost Opel se stala prvním sériovým výrobcem, když v roce 1901 představila 30 vozů.

„Zapáchající krabice“ tak nebyla jen dominantou a hračkou milionářů, naopak, začala se šířit i do střední vrstvy. V roce 1912, kdy firma Opel slavila své 50. výročí, zaměstnávala čtyři tisíce lidí. Výroba společnosti přetrvává úspěšně dodnes, jen ne v rámci rodinné firmy, ale jako součást korporace s americkou společností General Motors. A Adam Opel by se asi divil, co „zapáchajících krabic“ s jeho logem jezdí po světě…

Text: Lucie Formanová

Foto: www.opel.de