Ondřej Krátký: „Obchod Liftago aktuálně hlásí stop stav, řidiči se hlásí sami“

28. Duben 2015

Spoluzakladatel úspěšného „taxikářského“ startupu nám do telefonu řekl, že neví, jestli je pro Business Animals dobrý materiál. „Aktuálně žádný sales neděláme,“ vysvětlil důvod. To nás zaujalo – buď to znamená, že se firmě daří a taxikáři se do appky registrují sami, nebo že firma dovyvíjí produkt a je na mrtvém bodě. V každém případě vzbudil Ondra naši zvědavost a vydali jsme se pátrat, co za tím je…

liftago1

  • Ondřej Krátký, 30 let
  • Společnost: Liftago
  • Pozice: Co-Founder, Marketing Chief

Ondro, tys teď byl reprezentovat Liftago na startupovém Wolves Summitu v Polsku. Na Twitteru jsi informoval, že jste v semifinále – jak jste nakonec dopadli?

Z těch 120 startupů, které se soutěže účastnily, jsme se dostali do šestky finalistů. Na konci vybrala porota dva projekty, jeden z toho byl o simulaci operace mozku pro neurochirurgy, takže vítězství bylo zasloužené. Obecně se nám to ale vyplatilo – 2× jsem prezentoval na pódiu, díky čemuž si nás všimli investoři i možní partneři a oslovili nás sami.

Plánujete expanzi do Polska?

Polsko je jeden z našich potenciálních trhů pro expanzi, ale zatím je to ve fázi oťukávání. Nadšeni jsou z nás i investoři v Německu, ale my chceme působit na volném trhu taxíků s flexibilní cenou, takže pro Německo s jednotnou cenou nevidíme takovou hodnotu.

Liftago v Brně „jede“ zhruba stejně jako Uber v Praze

Zatím jste hlavně v Praze. Na jakých číslech aktuálně?

V Praze probíhá 600 000 až milion taxi jízd za měsíc, Liftago aplikaci má staženou asi 70 000 lidí, z toho 13 000 měsíčně se přes Liftago sveze. Tohle číslo roste dvouciferně každý měsíc. Jakmile se zákazníci poprvé svezou, už u nás zůstávají. Co se týče počtu řidičů, máme jich přihlášených přes 2000, z toho 500 aktivních každý měsíc.

Doslechli jsme se, že rozjíždíte Brno. Tak by nás zajímala čísla tam…

Brno má velkou hodnotu s přenosem služby po celé ČR, nejde zdaleka jen o hodnotu tržeb. V Praze koluje vtip, že Liftago v Brně jede asi stejně jako Uber v Praze – takže nic moc. Na druhou stranu zatím proběhlo 1000 jízd bez nějakého marketingu na koncové zákazníky a je tam registrovaná téměř stovka řidičů. Brzo do toho víc šlápneme, chceme testovat další města, zjistit, co kde zafunguje.

Jak se vůbec takové nové město rozjíždí? Jak to bylo v Praze, chodili jste aktivně mezi taxikáře a „zobchodovali“ je?  

Záleží na městě, asi nemůžeme čekat stejný průběh jako v Praze. Ale jestli se ptáš, jak to probíhalo tady, měli jsme na začátku tým nezávislých obchodníků, kteří chodili za řidiči a registrovali je za provizi z budoucích jízd. Naší chybou bylo, že jsme nechali spoustu neprověřených obchodníků propagovat produkt, který tehdy nebyl vůbec připravený. Na stejný efekt by nám stačily jednotky vlastních obchodníků. Hlavním ponaučením byla nutnost kvality obchodníků a jejich 100% zaměření na priority a cíle. I přesvědčovat řidiče na neexistující produkt bylo těžké.

Ale jakmile jednomu řidiči Liftago appka neustále „řve“ dalšími a dalšími zakázkami, ostatní si toho všimnou. Nyní sales vůbec není potřeba.

Takže v této fázi obchod neděláte?

Řidiči se registrují sami. Zkoušeli jsme službu ohnout na další segmenty, například zobchodovat restaurace a bary, které by objednávaly taxi pro zákazníky, ale zjistili jsme, že bychom ztratili focus. To bylo na podzim – došlo nám, že nejde vyvíjet 3 produkty najednou, a stáhli jsme se.

liftago2

Zuby si brousíme na veřejnou dopravu i car sharing

Co je tedy nyní prioritou?

Aktuálně chceme zvládnout trh taxíků, tj. stabilně vyvažovat příliv kvalitních řidičů a zároveň k tomu adekvátní poptávku zákazníků. Spokojené musí být obě strany. Následně můžeme fungující koncept převést na další přepravní služby, například veřejnou dopravu, car sharing. Tím finálním cílem je udělat dopravu po městě natolik dostupnou, že necháte auto doma, nebo si ho vůbec nebudete pořizovat.

Zůstala bych ještě u taxíků, respektive taxikářů. Co je to typově za lidi?

Nejde říct, že by to byl jeden typ. Taxikáře dnes dělá každý, myšleno negativně i pozitivně. Jsou řidiči na fulltime, sezónní nebo ti, co to mají jako přivýdělek, ať už z nutnosti, nebo když třeba rozjíždějí vlastní podnikání. Spousta z těch nejlepších profesionálních řidičů na své práci oceňuje to, že denně přijdou do kontaktu s hodně lidmi a příběhy.

No, já jen, že panuje představa, že to jsou lidé spíš nižšího vzdělání.  

To už mi hodněkrát vyvrátili. Potkal jsem řidiče, který měl vystudovanou DAMU, matfyzáka, rockového bubeníka, osobního strážce Brada Pitta, vysokoškolského profesora, otce na „mateřské“ i řidiče s rodinnou firmou na výrobu dřevařských nástrojů. Je to různé.

Kolik si taxikář průměrně vydělá? A uživí se takový řidič jen přes Liftago?

Průměrný řidič potřebuje denně 8–15 zakázek, aby si vydělal na své náklady, z toho průměrná zakázka vydá za 200 Kč. My si bereme 13 % z každé zrealizované zakázky, u dispečinku pro srovnání platí řidiči měsíčně většinou fixní paušál. Chci ale dodat, že to nejsou „naši“ řidiči, ale řidiči-živnostníci, takže většinou používají jak Liftago, tak dispečink.

My jsme tu od toho, abychom vytížili ty podle zákazníků nejlepší řidiče. Pouze část řidičů zjišťuje, že se uživí jen přes Liftago. Nedávno jsme mezi nimi dělali průzkum a zjistili, že díky nám vzrostla vytíženost každého řidiče zhruba o 7 %. A klesly jim prázdné kilometry. Dnes tak Praze šetříme přes 2 tuny CO2 měsíčně.

Pracovní momentka s CEO Liftago Jurajem Atlasem a Robertem Vojáčkem zodpovědným za růst firmy
Pracovní momentka s CEO Liftago Jurajem Atlasem a Robertem Vojáčkem, zodpovědným za růst firmy

Velcí dispečeři jdou proti nám, ale i negativní reklama je reklama!

Dispečeři vás asi nemají zrovna v lásce…

Část dispečerů nás toleruje. Největší 2 dispečinky jsou v takové pozici, že jakmile jsou v ohrožení, tak se snaží řidičům spolupráci s námi znemožnit. Tím nám dělají ještě lepší reklamu. Pokud jste živnostník a nemáte dost klientů, prostě sháníte další z různých zdrojů, to je přirozené.

Rozumím. 🙂 Zajímala by mě další úskalí tohoto oboru.

To je pokaždé něco. Je důležité získávat zpětnou vazbu od klientů, ale i starat se o to, aby byl řidič spokojený, když se stane nějaká chyba.  Češi jsou známí snahou každý systém obcházet, my ale řidičům dáváme dobrou šanci si vydělat víc, takže kdyby se chovali nevhodně, šanci znovu nedostanou.

Průšvihy? Spíš vtipné situace. Třeba když si objednáš taxík pro milenku a usneš

Aha, a co jste řešili naposledy? Nějaké průšvihy?

Měli jsme technologickou chybu, velký rozdíl v ceně v aplikaci a na taxametru. Řidič v tom byl nevinně, ale zákazník mu to dal sežrat. Nebo je potíž, když řidiči musí dojíždět do míst, která jsou známá taxipodvodníky, kteří propichují gumy a dělají jiné sabotáže. Jinak to jsou spíš úsměvné historky. Jeden zákazník si objednal taxík v 5 ráno pro milenku, ale oba na to zapomněli a usnuli.

A co ten řidič?

Dojel tam a usnul taky. 🙂 V 7 ráno se všichni probudili, slečna odjela, vyřešeno.

Co ty a řízení? Máš auto?

Hele, já proti automobilovému průmyslu nic nemám (směje se). Normálně řídím, auto jsem měl, ale v Praze ho už nepotřebuju. Auto nebo motorku si spíš půjčím na víkend, než abych si je pořizoval.

Nejezdím zadarmo. V taxíku platím jako běžný zákazník

Jak se přemisťuješ po Praze?

MHD a taxíky. Hodně taxíky.

A říkáš někdy při jízdě taxikářům: „Já jsem Ondra z Liftago?“

Platím jako normální zákazník. Pár řidičů mě jménem zná, ale není to, že bych se představoval a bavil se s nimi.

Co ty a cestování?

Cestuji strašně rád, snažím se odjet na pár dní, ale většinou v té destinaci stejně pracuju. Naposledy jsem byl v Hannoveru, Berlíně, pak v tom Polsku. Poslední delší výlety byly San Francisco a Tchaj-wan.

Když to tak poslouchám, stíháš vůbec osobní život?

Můj osobní život je hodně provázaný s tím, co dělám. Mám hodně kamarádů v byznysu, takže ta čára mezi prací a mým životem se kreslí hůř než dřív. Celkově bych řekl, že dělám něco, co mě extrémně motivuje a nabíjí, takže před prací nemusím tolik „utíkat“ k relaxu.

 

© 2024 imper.cz