Okurková sezóna: Mýtus, nebo business v létě vážně není?

20. 7. 2016 +

Obchod

Už když jsme si mysleli, že se moderní obchodníci nenechají svázat starými klišé a konvencemi, začali jsme slýchat ten největší mýtus ever. „O prázdninách žádný business není.“ Vážně? To si říkáte obchodníci? Pojďme se tedy na tu okurkovou sezónu z pohledu salesáka pořádně podívat.

okurky

Okurková sezóna je letos minimální, protože:

Pamatujete loňské léto? Týdny veder málem znemožňovaly běžný provoz, letos je ale počasí přívětivější a nic nenasvědčuje tomu, že by se business zpomaloval. Firmy potřebují zboží, které od vás nakupují, neustále. Tečka. V létě to může být jen snížené menší pracovní morálkou (vaší, nebo jejich) a dovolenými. S tím se dá však velmi dobře pracovat.

1. Lidé mají víc času i nálady se s vámi potkat

Na situaci, před kterou v létě stojíte, se můžete dívat dvěma způsoby. Buď se budete vymlouvat, že všechny kontaktní osoby, které rozhodují o zakázkách, se střídají na dovolených, takže se spolupráce schvaluje v rámci týdnů, nebo zaujmete proaktivní přístup. Ne každý obchodník si uvědomuje, že právě letní měsíce jsou ideální k tomu vylákat klienta na schůzku. Pracovní tempo v horkých letních dnech polevuje a klient uvítá možnost opustit rutinu kanceláře a jít si s vámi sednout někam na zahrádku. Lidé mají obecně víc času a chuti se potkávat, jsou lépe naladěni, otevřenější – využijte toho.

Přečtěte si také: 13 slunných zahrádek v Praze, které musíte letos zažít

2. Dovolené odteď vidíte jako příležitosti vybudovat osobnější vztah

Jasně, dovolené klientů vás právem štvou, prodlužují jednání a případné schvalování spolupráce. Ale berte je pozitivně. Často fungují jako skvělý icebreaker, můžete díky nim navázat lidštější aspekt vztahu, přidat si klienta na sociálních sítích s tím, že budete sledovat jeho cesty na Instagramu atp. Buďte hraví, maximálně ho rozesmějete, což se neztratí!

„Co naopak musím udělat já před vlastní dovolenou, aby vztah co nejméně utrpěl, je informovat zákazníky, kdy jsem na dovolené, kdo mě zastupuje a jak mě mohou kontaktovat v krizové situaci. Zastupujícího kolegu pak dobře instruuji o situaci, očekávaných událostech a jejich řešení,“ prozradil nám Josef Fidler, personální ředitel Makro Cash & Carry.

3. V mnohých oborech je léto špička

Nezapomeňte, že léto je pro spoustu segmentů hlavní sezóna. Například obory, které souvisí s turismem, jako gastronomie, hotelnictví, doprava či slevové portály s nabídkami dovolených a nejrůznějších výhodných pobytů, si na okurkovou sezónu ani vzpomenou. „Na léto máme nejvytíženější kapacitu a šikovný obchodník, který dokáže využít poptávku klientů na maximum, má u nás dveře otevřené,“ dozvěděli jsme se v minulých pár týdnech hned od několika firem z oblasti online marketingu, realit a bankovnictví.

TIP: Chcete kariérně růst a jste otevření nové příležitosti? Na BusinessAnimals.cz jich máme přes 150. Mrkněte se.

A i kdyby váš obor nepatřil mezi ty, které v létě ožívají, správný obchodník se nedá odradit a právě v létě ukáže, co v něm je. „Okurková sezóna? Tu neřeším,“ řekl nám v rozhovoru Michal Podal pracující v oblasti právního pojištění, „jen za červenec jsem uzavřel 41 smluv.“

Moderní obchodník nepoužívá výmluvy, že business v některých obdobích nejede, ví totiž, že vše je o práci sám se sebou, budování silných osobních vazeb a neustálém vzdělávání. To vám přinášíme v BusinessAnimals.cz denně a máte šanci být vidět v obchodní komunitě. Vytvořte si profil a buďte vidět ve světě salesu!

button registrace