18. Leden 2017
Znáte takovou tu klasickou šablonu, jak se správně představit v pár větách? „Dobrý den, jmenuji se XY, jsem obchodní zástupce téhle a téhle firmy, která se už od určitého roku zabývá tímhle a tímhle, takže především vám můžeme pomoci v AAA, BBB, CCC a dneska poptávám lidi, kteří chtějí využít AAA, BBB, CCC nebo kontakty na lidi, kteří by chtěli využít AAA, BBB, CCC, za které pochopitelně nabízím provizi, takže dávám i možnost si přivydělat.“ Nejenže je to jak přes kopírák, ale také prvoplánové a neosobité. Zeptali jsme se zkušeného sales mentora Martina Luňáka, jak na to lépe.
Jak se stát na schůzce zapamatovatelným? Základní pravidla představení:
1. Udělejte to jinak než ostatní
Buďte sví, odlište se – právě odlišení totiž dělá to, že si vás dotyčný zapamatuje. Čím se můžete na schůzce odlišit?
- Předmětem, který donesete. Pokud vlastníte fitko, klidně položte na stůl činku, když jste fotograf, vezměte si dětský fotoaparát, a když děláte reality, můžete si s sebou donést domeček z lega.
- Odlište se tím, o čem budete mluvit. Nedávno jsem na semináři, který jsem moderoval, slyšel: „Dobrý den, zabývám se tím, jak profesionálně lidem lhát.“ Není obvyklé představovat se takto, všichni hned zpozorněli a zajímali se, co daný člověk dělá – ukázalo se, že je kouzelník.
2. Zasáhněte emoce
Náš mozek funguje tak, že si zapamatuje to, co v něm vyvolá určitou emoci. Pokud třeba šijete obleky na míru, asi je popisujete jako „krásné“ nebo „kvalitní“. Mnohem větší zásah na emoce ale bude, když řeknete: „Znáte ten pocit, když se hezky oblečete a lidé se na vás obdivně dívají? Známí vám chválí vkus? Tak právě tento pocit pomáhám svým klientům každé ráno ‚oblékat‘. Chcete se i vy takto cítit?“
3. Předávejte HODNOTU! Vydaná energie se vám mnohonásobně vrátí
Viděl jsem bezpočet lidí prezentovat sami sebe na podnikatelských snídaních, kdy mluvili pouze sami o sobě a své cestě za úspěchem, aniž by posluchačům předali špetku know-how, které mohou ostatní podnikatelé využít.
4. Nevychloubejte se čísly a neházejte letopočty
Každého zajímá, jaká je užitá hodnota vaší služby? Ať už chcete, nebo nechcete, každý, kdo vás nezná, si při prvním setkání s vámi pokládá otázku: „Proč zrovna vy? V čem to děláte jinak? Proč zrovna tenhle finanční poradce, člověk z oblasti zdraví, operátor, fotograf, architekt, makléř – a ne těch 10 jiných, co na ně mám vizitku, anebo ty stovky na internetu?” Pokud na tuto otázku umíte odpovědět sami, máte napůl vyhráno – a to je jedno z nejdůležitějších témat, které řeším se svými klienty. Nemusíte být workoholik, abyste toto dokázal pochopit.
Proč si mám vybrat zrovna vás? Umíte už při představení odpovědět?
Foto: David Mitáš