Hodnoty moderního obchodníka 21. století

27. 12. 2016 +

Obchod

Sales se mění a kdo chce kráčet s dobou, musí se přizpůsobovat – náročnějším klientům, rychlosti, sociálním sítím, trendům, anglicismům – a připravit se na další věci, o kterých ještě nevíme, že budou IN. Přizpůsobit se ovšem neznamená vyhrát. Tyto hacky obchod pouze ulehčují. I „lehce“ získaný lead z kampaně na Facebooku musíte zobchodovat. A obchodničina jako taková je pořád stejná dřina, jaká byla. Kdo chce výsledky, musí budovat dlouhodobé vztahy. To platilo, platí a bude platit napříč všemi generacemi, ať už jste generace X nebo Y. Jaké hodnoty ctí úspěšný obchodník nového milénia?

pexels-photo-192586

1. Vaše reputace je jediným skutečně důležitým měřítkem

Je vaším cílem za každou cenu prodat, nebo získat spokojené zákazníky? Dnes můžete jednodušeji než kdy dřív expandovat do světa a získat třeba miliardu zákazníků. Sociální sítě a online marketing vše urychlují. Kvalita nicméně stále vítězí nad kvantitou. Dřív možná bylo možné leccos zamést pod koberec, v dnešní době se zákazníci věci dozví dřív, než si to stihnete uvědomit. Prodat šmejd davům a zmizet se nevyplácí. Lhát se nevyplácí, to vám může potvrdit i nedávný fail KFC s dopravou jídla domů „zdarma“. Ve hře je totiž vaše pověst a status obchodníka.

button registrace obchodnika transparent2. Pravý obchodník dělá sales přes vztahy

Kvalitní produkt a servis je rovněž prvním krokem k vybudování dlouhodobých pevných vztahů, které pořád zůstávají podstatou salesu. Vztahy, zvlášť pokud se přelijí i do lidské roviny, jsou navíc tím, co mnohé obchodníky na salesu nejvíc baví.

Svět se sice stává stále víc virtuálním, s klienty se nevidíte tak často, mnoho toho vyřešíte po telefonu, přes e-mail, Skype nebo Whatsapp, neznamená to ale, že se na budování vztahu můžete vykašlat. Právě naopak, v době Facebooku, Snapchatu, Instagramu a dalších „socek“ jsou vztahy mnohem důležitější, chcete přeci působit lidsky a důvěryhodně, aby si na vás vzpomněli, když budou mít potřebu vaší služby. Robotovi, co postuje 3× denně, nezavolají.

3. Appka za vás obchod neuzavře

Hodně věcí se zjednodušuje a s nimi i obchod. Cold call pomalu umírá, obchodníci začínají sbírat leady a myslí si, jak to vyhráli. Je bláhové si myslet, že nějaká appka to odmaká za vás. Každý lead je potřeba zobchodovat. Zákazníka jste pravděpodobně zaujali a něco málo o produktu už ví. Ani to však není pravidlo, mohla ho totiž přivést pouze zvědavost, nebo ebook zdarma, který mu za kontakt nabízíte. Nepočítejte proto s tím, že každý lead proměníte na zákazníka.

Přečtěte si také: Moderní technologie akcelerují business, jen když je umíte používat

4. Nedělejte ze salesu one man show

Na kvalitě služeb si dnes zakládá mnoho obchodníků, ti, co se chtějí odlišit, ještě víc. Vsadili na osobní brand. Je potřeba být vidět, publikovat kvalitní obsah, komunikovat s komunitou a udržovat vztahy. Dávejte však pozor, ať vám to vše neproroste přes hlavu. Vaše osobnost je důležitá, bez platících zákazníků vám i ten nejlepší brand bude na nic. Poslouchejte své klienty a publikujte taky obsah, který je skutečně zajímá.

5. Pokora není hřích, ani krok zpátky

Dnešní obchodníci jsou mnohem dravější, často jim však chybí pokora. Tuhle větu slýcháváme z úst manažerů a vedoucích obchodních oddělení poměrně často. Osobně neznáme případ, kdyby se někdo za měsíc či půl roku vyšvihl na vedoucí post jen tak, protože o to požádal. Pořád platí, že úspěch si musíte vydřít. Ambiciózních obchodníků je na trhu hodně – těch, co „make it happen“ o poznání méně. Vyčnívejte z řady užvaněných floutků, začněte makat a ukažte, co za talent se ve vás skrývá. Věřte, že o novou pozici nebudete muset prosit.

6. Soustřeďte se prosím – na klienta

Všechno zlé je k něčemu dobré a i moderní technologie, kromě efektivity salesu, přinášejí menší rizika. Berou hodně pozornosti, a tak se často stává, že na schůzce věnujete pozornost spíše telefonu než klientovi. Víte, jaký obrázek si o vás klient udělá? Nulový respekt a neúcta. A s takovými lidmi nemá zapotřebí spolupracovat. Vy navíc s nosem zabořeným do Snapchatu neuslyšíte námitky a argumenty, a tak není divu, že vám obchod znovu nevyjde.

Přečtěte si také: Gentlemanské minimum: 12 pravidel mobilní etikety

Jak vnímáte změny, které se v salesu dějí, vy? Které z tradičních hodnot se ze salesu vytrácí nejvíc?