22. Září 2015
Bomba pro všechny fanoušky kvalitních seriálů: Netflix konečně v České republice. Po dlouhé době k nám míří další známý zahraniční fenomén a nás zajímalo, jak se na něj případná konkurence připravuje. Mění se strategie jejich prodeje či reklamy, nebo je nechává příchod „internetové televize“ chladnými?
Americká služba Netflix poskytuje streamování videí, seriálů a filmů za poplatek. původně jednoduchá internetová videopůjčovna se během posledních pár let rozrostla v jednu ze zásadních mediálních společností, a tak se logicky naskýtá otázka, zda tomu tak bude i u nás. Má vůbec šanci změnit český trh, který stále dává přednost dabingu před originálním zněním, Youtubu před televizí a pirátským kopiím před kvalitou? To bude pravděpodobně otázkou peněz, které Netflix vloží do reklamy v ČR. Podle vyjádření hlavních hráčů televizní, internetové a mobilní zábavy je totiž kvalitní a dobře financovaná marketingová kampaň to jediné, co může Netflixu přinést v našich končinách úspěch. Proč?
1. Český trh je malý
Samostatné Česko je příliš malý trh a cílovka, která s nadšením očekává Netflix, respektive širokou nabídku amerických show, filmů, originální znění, maximální kvalitu videa (a je ochotná za ni zaplatit!), je ještě menší. Netflixu to bude pravděpodobně jedno, pokud nás nebude brát jako samostatný trh, ale jako součást střední a východní Evropy se společnou centrálou. „Netflix pro český trh nebude znamenat takovou revoluci, jak by se mohlo zdát z množství publicity v médiích. Pravděpodobně si ale svůj okruh uživatelů zaměřených výhradně na originální americkou produkci najde,“ říká David Frodl z tiskového oddělení UPC ČR.
2. Televize je stále masovka
Ačkoli se může zdát, že internet je dnes zdrojem veškeré zábavy, realita je taková, že většina české společnosti stále sleduje klasické televizní vysílání, upřednostňuje český dabing a ti náročnější diváci používají videotéku poskytovatele digitální televize typu UPC či O2. Nejdále to dotáhl Youtube, který využívá předinstalované aplikace na televizích. Všichni ho znali z počítače a je zdarma.
Kvalitní seriály v angličtině i s českým dabingem míří na český trh. Uspějí?
3. Pirátství nevnímáme jako problém
Mnoho lidí zdatných používat internet nehodlalo čekat, až se uráčí do ČR přijít služba s kompletní nabídkou filmů a seriálů v maximální kvalitě a dávno si je začala stahovat sama. Jde o skupinu lidí, kterou půjde horko těžko přesvědčit, aby přešli k placené službě, dokud to pro ně nebude časově, finančně a komfortně výhodnější. Navíc je tu druhá skupina, která ani nevnímá pirátství jako pirátství a přijde jí normální za digitální obsah neplatit. Podle průzkumu společnosti O2 jde až o polovinu našeho národa.
4. Konkurence Netflix dokonce vítá
Revoluci nenasvědčuje ani postoj konkurence (O2, UPC, Prima, Nova atd.), která příchod Netflixu do Česka buď vítá, nebo vůbec neřeší. „Jedná se o dalšího hráče, který bude společně s námi i naší konkurencí vysvětlovat, že kvalitní video obsah skutečně není zadarmo. Z tohoto důvodu vstup Netflixu vítáme a věříme, že pomůže s další edukací českého trhu,“ říká Kateřina Mikšovská z tiskového oddělení O2.
Samotný Netflix, zdá se, konkrétní strategii pro český trh zatím nemá, jak se bude prodávat, lze tedy zatím jen odhadovat. Z odpovědí námi oslovených konkurentů nicméně vyplynulo, že změnu prodejních a marketingových modelů neplánují, vše tedy ukáže čas. A jak to vidíte vy?
Foto: everydayfeminism.com