„Nepřestávejte se učit,“ říká Václav Krba – CEO společnosti ViVa marketing

08. Březen 2023

Sešli jsme se v krásných půdních prostorech v jedné z nejznámějších ulic v Českých Budějovicích, v Krajinské ulici. Přesně zde sídlí ViVa marketing a zde ViVa marketéři plánují mise do stratosféry. Sedím tu s jedním z majitelů, naproti mně sedí Václav Krba.

Václave, jak se vám povedlo vybudovat patnáctičlenný tým marketérů v rekordním čase dvou a půl let? 

Myslím, že za současného stavu trhu jaký zažíváme jde hlavně a především o schopnost přizpůsobit se, přežívat už prostě nestačí. Kdo zaspí, stojí opodál. Sledujeme nejnovější trendy, účastníme se e-commerce veletrhů a nepřestáváme se učit nové věci a postupy, to je ten důvod proč kvalitně rosteme.

Rostete jak v počtu marketérů, tak v počtu klientů?

Ano, aktuálně máme okolo 100 klientů a tým patnácti elitních marketérů.

Spousta firem vaší velikosti má problém s nabíráním správných lidí do týmu. Je to něco, co aktivně řešíte?

Některé marketéry, kteří zde pracují, jsme si cíleně vytipovali a přetáhli z jiných agentur. V ostatních jsme viděli velký potenciál a věřili jsme, že si je dokážeme vyškolit podle obrazu svého. Na týmu se musí neustále pracovat. Neustále se vzděláváme, vzděláváme naše klienty a společně rosteme. Problém bych v tom neviděl. Na trhu je spoustu kvalitních lidí, kterým máme, troufám si říci, co nabídnout.

Foto: ViVa Marketing, zleva Václav Krba, Viktor Neubauer

A co klienti? Jak ti si k vám najdou cestu?

Bylo by naivní si myslet, že online marketingová společnost získává svoje zákazníky jinak než online reklamou. Konverzní reklamu, kterou píšeme pro naše klienty, aktivně praktikujeme i u sebe. Tedy víc jak 60 % našich zákazníků pramení z reklamy na internetu. Zbylých 40 % si k nám najde cestu z doporučení anebo o nás mají povědomí z jiných kanálů, či nás delší dobu sledují. Aktivně spolupracujeme s Jihočeskou hospodářskou komorou a školíme na jejich půdě podnikatele, máme polepená auta a také za sebou máme pár přednášek z vysokoškolského prostředí, konkrétně na Fakultě managementu VŠE.

Co vše dnes dokážete nabídnout vašim klientům?

Našim klientům nejčastěji spravujeme to, čemu se říká PPC reklama. To vše na platformách Facebooku, Instagramu, Googlu, Seznamu, LinkedInu a dalších. 

Vždy je důležité správně vybrat vhodný kanál. Ne vše lze prodávat na všech kanálech. Na sociálních sítích se dobře prodávají věci a služby, které jsou krásné na pohled. Ve vyhledávacích sítích pak prodáváme věci a služby, po kterých je poptávka přirozeně. Je to trochu klišé, ale základem je používat selský rozum, poté se řídit výsledky analýz a výzkumů. Když se to nevyhledává na Googlu, tak to pravděpodobně na Googlu ve vyhledávací síti neprodáme 😊.

Dále pro naše klienty stavíme weby na open-source platformě WordPress a stavíme e-shopy v různých krabicových řešení. Nejčastěji používáme k tvorbě e-shopů Shoptet, jehož jsme i partnery. Optimalizujeme stránky pro vyhledávače, což se můžete slýchat pod pojmem “SEO”. S některými klienty jdeme hlouběji, i když se prozatím profilujeme jako výkonnostní agentura, tvoříme klientům brand manuály, případně celou marketingovou strategii. Výstupem takové práce je profesionální grafika a videomateriál do většiny reklamních formátů. 

To vypadá, že se na vás klienti mohou obrátit v lecčem. Je něco, co ve vašem repertoáru zatím není a rádi byste to tam měli?

Rád bych tady u nás na ViVě měl vývojové oddělení. Stavba webových a mobilních aplikací je určitě něco, co bych rád klientům v budoucnu nabídnul, ale prozatím je to vzdálená budoucnost. Máme už naplánovaných řadu dílčích kroků nutných k realizaci tohoto přání, tak kdo ví, nerad bych předbíhal nebo něco prozrazoval 😊. 

Foto: ViVa Marketing, Viktor Neubauer

Je něco, co se dnes v reklamě nevyplácí?

Cokoli děláte a vydělává to peníze dává smysl. Jak se říká: „Když to vypadá hloupě a funguje to, tak to hloupé není“. Takže jestli se něco skutečně nevyplácí je držet se zpátky. Důležitá je konzistence a vytrvalost, to určitě spoustě podnikatelům chybí. Obrací se na nás spousty podnikatelů, kteří vyzkoušeli měsíc u jiné agentury, ihned byli nespokojení a agenturu vyměnili. To podle mě není správná cesta.

Tu a tam zkoušíme i bizarnější reklamy na nás a pak se nás klienti ptají, jestli jsme se úplně nezbláznili. My jsme v trochu jiné pozici a jsme reklamní agentura, od nás se očekává, že budeme balancovat tak trochu na hraně.

Nepřešlapujete někdy tuto pomyslnou „hranu“?

Určitě ne, když se podíváme, jaké reklamy dělají Briti nebo v USA, tak my jsme z tohoto pohledu tu naši hranu ještě ani neviděli. Obecně si myslím, že se dnes inzerenti v reklamě drží až zbytečně moc zpátky. Když si uvědomíte, jaké zapamatovatelné a super reklamy se dělaly v 90. letech, tak dnes jsme jako markeťáci opravdu vyměkli 😊.

Co byste vzkázal ostatní marketérům i mimo vaši firmu?

Vzkázal bych: Nepřestávejte se učit! Svět online marketingu je opravdu turbulentní prostředí a co platí dnes, nemusí platit zítra. Pohybuji se v tomto prostředí šestým rokem a ten svět se tak zásadně změnil, že se tomu nechce ani věřit

© 2024 imper.cz