Nelpěte na CV. Jsou lepší cesty, jak obchodníka před pohovorem lépe poznat [VIDEO]

18. 10. 2016 +

Obchod

Obchodník se umí prodat tisíci způsoby, málokdy však na papíře. Na obchodní komunitě BusinessAnimals.cz máme kromě lidí, kteří už svou práci mají, také ty, kteří se aktivně rozhlížejí po nové příležitosti. Zjistili jsme ale, že přes klasický životopis a motivační dopis je blíže nepoznáme – CV se neobtěžují přidat do přílohy, pokud ano, tak je odfláklé nebo nicneříkající. A kolikrát jej ani nemají. Kvalitního obchodníka poznáte podle toho, že CHCE. A to z CV nevyčtete. Jaké další možnosti máte? Na to jsme se ptali Jakuba Jágla, který má za sebou přes 380 schůzek s personalisty a manažery, kterým pomáhá s náborem obchodních pozic. 

button baa konzultace

Proč na CV nelpět?

Papír snese všechno. Obchodník ví, že se musí přes CV nějakým způsobem prodat, spousta z nich je ale daleko přesvědčivější v telefonátu nebo na osobní schůzce. Aby vypadali pro danou pozici adekvátněji nebo nevzbuzovali nechtěné otázky (na které nemohou HRistovi odpovědět dřív než na pohovoru), mohou mít tendence upravovat fakta, promazávat firmy, které za poslední dva roky vystřídali, aby nevypadali jako CV turisté atd. V konečném důsledku tak máte v ruce papír, který o kandidátovi nic nevypovídá a hlavně neukazuje jeho vnitřní motivaci a potenciál v rámci firmy růst.

3 cesty, jak si vyfiltrovat kandidáty, aniž byste potřebovali CV:

  1.  LinkedIn. Profesní profil na sociální síti řekne o obchodníkovi mnohem víc než CV. Kromě interaktivní profesní historie zde daleko lépe poznáte, kdo danému člověku věří, jak se s ním spolupracuje, jakou má kolem sebe síť kontaktů.
  2.  Facebook a Instagram. Kde působil dříve, v jaké společnosti se pohybuje, jak tráví volný čas, to všechno o kandidátovi vypoví spoustu věcí a vám dám lepší obrázek, zda do firmy zapadne.
  3. Telefonát. Ti nejlepší personalisté si vždy najdou čas na krátký telefonát. Stačí minuta a dvě tři dobře cílené otázky a člověka odhadnete mnohem lépe než ze sebelepší PPT prezentace.

Proč si dát tu práci?

Spousta obchodníků se přihlásí do více firem a čeká, kdo se zaháčkuje. Chápeme, že nemáte zájem lustrovat každého z těchto „CV turistů“, letmý pohled na sociální sítě vám nicméně napoví, s kým máte tu čest. Další cestou je přitáhnout skutečně relevantní kandidáty, kteří chtějí pracovat právě pro vaši firmu. Potom, projevíte-li o takového kandidáta zájem, je to i pro něj signál, že si jej jako firma ceníte. Hodně to řekne o vás a vaší firemní kultuře. Takový  proces „namlouvání“ může vést k dlouhodobému vztahu zaměstnavatel-obchodník.

Nemáte čas projíždět LinkedIn a Facebook všech kandidátů a hledáte moderní nástroj, který vám ulehčí nábor obchodníků? Získejte odpovědi v rámci bezplatné konzultace s Jakubem Jáglem!