Nejlepší datař musí mít zápal, říkají odborníci na akci Primetime for Business Data

28. Září 2022

Odbornou konferenci o tom, jak dnes data pro byznys získat, zpracovat, využít a třeba i prodat,  pořádala společnost Blue Events. Opět po roce přivedla dohromady největší české datové kapacity. Akce proběhla 22. září tradičně v Národní technické knihovně pod taktovkou moderátora Daniela Stacha z České televize, letos ale s novým názvem Primetime for Business Data. 

Odborníkem na data se může stát i operní zpěvák nebo recepční, hlavně když má vášeň pro vhled do dat. Ve firmách, kde je neustále nedostatek těchto odborníků, se takoví lidé rekrutují i z jiných oddělení. Často se to projevuje i tím, že někde ve firmě vznikne paralelní „šedá business intelligence“ nezávisle na datovém oddělení. Tedy že si někdo spojí různá data tak říkajíc „na koleni“ v zájmu najít v nich to, co potřebuje pro svůj byznys. Takové iniciativy doporučují odborníci netlumit, ale vyškolit a využít nadšené začínající „dataře“ k podpoře datové analytiky v jednotlivých odděleních. 

Patřičné nadšení pro data ukázal ve své prezentaci Petr Paščenko, hlavní datový odborník společnosti Profinit. Jeho vášní jsou geodata, snažil se je využít také v covidové krizi pro identifikaci vhodných testovacích laboratoří pro Delta variantu. Na konferenci ukázal ostré rozdělení České republiky dle výsledků voleb a jak jej využít třeba při obohacování dat žadatelů o hypotéky, či při otevírání nových poboček. Martin HošekImperu promluvil o praktických aspektech obchodu a důležitosti synergie využívaných aplikací pro nejefektivnější akvizici.

Velký ohlas sklidil také Vojtěch Malina ze společnosti CleverFarm, ostatně jeho tématem byla dnes ze všech stran skloňovaná úspora nákladů, kterou nejde provést efektivně bez dat. Řešení CleverFarm jsou odpovědí na to, že například 50 % vody na venkovní zavlažování je proplýtváno v důsledku přemokření. Ve městech totiž stále zavlažujeme trávníky i před tím, než má pršet. Podobně je to s hnojivy, kdy se vyplatí heterogenní přístup, tedy rozdělit pozemky do více „výkonnostních“ zón. Ukázkou toho, jak uspořit, jsou pražské Riegrovy sady, kde se s pomocí půdních senzorů závlaha upravuje s cílem zvýšit odolnost porostu. „Díky analýze zde ušetřili 50 procent vody oproti rigidní závlaze a kvalita trávníku se zlepšila. Navíc se vzhledem  řízení závlahy na dálku i snížily personální náklady ,“ uvedl Malina. 

Ondřej Tomas z CleverMaps zase prozradil, jak se jim podařilo v San Franciscu snížit pomocí analýzy dat nehodovost, protože odhalili příčinu ve faktoru vlhkosti vzduchu. „Jde o příběh, který z dat vytvořím. Záměru analýzy zároveň musí odpovídat kvalita datasetu,“ říká Tomas a zmínil rostoucí význam datových tržišť, ale i výhody „Dataset Search“ na Googlu. Využití a monetizaci dat celkově nyní podle Tomase vedou banky a automobily, dříve aktivnější retail nyní zaostává. „Firem, které chtějí pokročilou analytiku, je dost, často přitom ale neumí ani základní funkce datové analýzy,“ dodal Kryštof Kadlec ze Sophia Solutions.

Google skloňoval také Michal CharvátKindredu ve svém vystoupení určeném hlavně analytikům v publiku, kteří tak mohli vidět výhody a nevýhody dvou klíčových nástrojů vizualizace dat – zavedeného Tableau a relativního nováčka Google Looker. Pokud mají vaše reporty plnit roli „jediného zdroje pravdy“ v rámci organizace, pak se podle Charváta velmi vyplatí funkce Lookeru v podobě definic všech položek na jednom místě. Jen to vyžaduje u větších firem jednoho dedikovaného pracovníka navíc, zatímco Tableau se obvykle naučíte obsluhovat rychleji a zvládne to datový analytik během své práce. 

Na téma čištění dat se zaměřil Ivan Dovica ze společnosti Dateio. Pokud dnes jsou banky lídry v oblasti práce s daty, ještě do nedávna neměli svá vlastní platební data v pořádku. Nejprve bylo nutné k platebním údajům ručně přiřazovat obchodníky správně. Následně vyvinulo Dateio vlastní nástroj, který to dovede již téměř zcela automaticky a klient tak vidí i v bankovní aplikaci, kde reálně utratil. Taková čistá data se dají použít nejen pro card linked marketing, tedy věrnostní nabídky v aplikacích bank, ale také např. pro rozhodnutí, kde se vyplatí provozovat bankomaty. „Není pravda, že z každých dat se dá něco vytěžit, hodně záleží na jejich kvalitě“, dodává Dovica. 

Kvalitní data mohou zároveň získat potenciál, který nikdo předem nezamýšlel. Jan Haken z Dell Technologies ukázal, jak se v USA používá biometrika (původně vyvinutá pro kasina) k analýze stád krav a odlišení jednotlivých kusů podle kvality jejich masa. Co nejprve vznikalo jako bezpečnostní systém, získalo byznysový potenciál, např. se začala měřit výnosnost krav, či se ukázala problematická místa pastvin, kterým se krávy vyhýbají. 

V závěrečné diskuzi se řešilo například, co to dnes znamená být datově řízená firma. „Pár nadšenců ještě nedělá data driven firmu. Za mě je to poslední stupeň vyspělosti firmy, kde data jsou základním prvkem budování firmy a když je problém, první reflex je začít daty,“ říká Radovan Parrák, šéf dat v Alza. Přiznal zároveň, že ani Alza do této fáze ještě nedospěla. Jeho kolega Radovan Jirka z firmy BizzTreat zase vidí firemní kulturu jako klíč k lepšímu řízení na základě dat. Pokud vládne strach z chyby, pak se daleko neposunete a lidem ve firmě bude nakonec stále vyhovovat Excel, který jednou do týdne vlepí do PowerPointu. Karel Macek z Generali Česká pojišťovna se zase podělil o svoji dobrou zkušenost s interními stážemi a hackatony, díky nimž se daří budovat komunitu datařů napříč odděleními. Kritizoval také „technologický turismus“, kdy hlavní motivací pro vývoj AI projektu je to, že manažer získá prémie a osobní kredit, firmě to ale nic nepřinese. 

Diskutující se shodli na rostoucí hodnotě dat, která mají podle Radka HájkaKofoly větší hodnotu než celý majetek firmy. „Data jsou asset, uvědomte si to a chovejte se k nim jako k bankovním účtům, je to kritická informační výhoda,“ dodal Pavel Bulowski z Meiro

„Data jsou jen data a nejdůležitější je stejně člověk, který v nich umí hledat příběhy. Obzvláště v této extrémně proměnlivé době, je třeba si k datům přidat i data získaná na základě předchozí osobní zkušenosti.“ shrnul moderátor Daniel Stach. 

Primetime for Business Data je platformou pro všechny, kteří se zajímají o to, jak se orientovat ve víru dat a využít jejich potenciál pro rozhodování, a to napříč celou firmou. Minulé ročníky jasně ukázaly, že ačkoliv je práce s daty nezbytnou součástí fungování firem, jejich potenciál často není zdaleka využit. V publiku budou hlavně marketingoví, obchodní i finanční ředitelé a manažeři, a to napříč odvětvími. 

© 2025 imper.cz