#girlboss: Nejčastější chyby začínajících obchodnic

27. 11. 2016 +

Inspirace

Každý mistr byl kdysi začátečníkem – heslo, které platí pro obchod stejně jako pro jiné oblasti našeho snažení. Pokud v salesu a na pozici obchodnice právě začínáte, znamená to, že máte kuráž! Což je skvělé, ale musíte mít víc než to… Zkušenosti přijdou časem, ale to neznamená, že se během jejich získávání nevyhnete jistým přešlapům a chybám. Můžete se ale vyhnout těm nejčastějším, které většina začínajících obchodnic dělá!

pexels-photo-179909Nepřipravenost

Vydala byste se do džungle v lodičkách a bez vody? Nejspíš ne. Proč? Protože alespoň trochu tušíte, co na vás čeká, a víte, jak se připravit. V salesu je to stejné.

Obchodní schůzky mají jistý postup. Vyžadují od vás určitou dávku improvizace, ale především přípravu. Nečekaná odchylka od tohoto postupu nám rozhodí rytmus, stáváme se mnohem méně vnímavé a náchylnější k chybným závěrům. Věnujte proto přípravě maximální pozornost. Nespoléhejte na náhodu, štěstí a slitování zákazníka. Buďte připravenější než je třeba!

1. Sepište seznam otázek, které mohou klienta zajímat – a připravte si na ně odpověď.

2. Co všechno budete v průběhu schůzky potřebovat? Vizitku? Papír a tužku? Telefon? Vzorky? Propagační materiály? Přihlášku či objednávku? Deštník, protože má pršet? Nachystejte si to.

button registrace obchodnika transparent

Nedůvěra v sebe sama, pozici obchodnice nebo produkt

Nedůvěra a nejistota není to samé! Nejisté jsme v situacích, kdy nemáme jistotu – tedy nevíme, zda dosáhneme 100 % toho, co očekáváme nebo potřebujeme. Nejistota není nutně špatná, mnohdy nás v podobě zdravého stresu vybudí podat lepší výsledek. Nedůvěra znamená, že nevěříme, necítíme a nevidíme užitek či přínos, odmítáme. Nedůvěra je obchodní zabiják.

Pokud vám vadí přemýšlet o sobě jako o obchodnici, nebudete uzavírat obchody. Vaše vnitřní přesvědčení se promítá do vnějšího chování – nebudete tedy důvěryhodná, profesionální, přesvědčivá a už vůbec ne sebevědomá. Máte pocit, že vy sama byste se odmítla a neměla zájem o produkt? Tyto myšlenky jsou pro vás toxické a vždy budou ovlivňovat váš výkon i vztahy se zákazníky.

Musíte nejprve věřit sama sobě, poté své pozici a nakonec produktu.

1. Zeptejte se sama sebe, proč se cítíte nejistá. Najděte zdroj svých negativních emocí a začněte s ním pracovat.

2. Sepište všechny pochybnosti, které o produktu máte. Pokud máte zkušenější a úspěšnou kolegyni (kolegu), které můžete věřit, poproste ji, aby s vámi seznam postupně prošla. Zeptejte se jí, jak by na pochybnosti argumentovala, jak by s nimi pracovala. Zjistěte, proč ona sama je nemá.

Cesta bez jasného cíle

Jdete na schůzku zkrátka proto, že na ni máte jít? Voláte novému zákazníkovi „jen tak“? Hledáte nové kontakty proto, že musíte nějaké sehnat?

Všímáte si, že pokud si dopředu nestanovíte jasný cíl jednání, většinou se plácáte kolem bez určitého směru, obchod nedotáhnete do konce a po skončení schůzky se cítíte „neurčitě“? Ptáte se, k čemu to vlastně bylo? Neřekla jste si, k čemu to má být – tudíž je obtížné vědět, jaký měl být výsledek, a zda jste ho dosáhla.

1. Vždy si stanovte smysl svého jednání. Proč to děláte, proč tam jdete, co očekáváte? Nemusí jít vyloženě o cíl „Uzavřít obchod!“, pokud se na to ještě necítíte. Je to v pořádku, postupujte vlastním tempem – ale postupujte s vědomím konkrétního cíle.

2. Sestavte si jednotlivé kroky, které byste měla projít, aby bylo cíle dosaženo – udělejte si pomyslnou osnovu a pokuste se ji poté skutečně dodržet.

Jak to všechno shrnout do jedné věty?

Buďte připravená, důvěřujte a mějte jasný cíl! Vy to zvládnete, jste přeci #girlboss! 😉

Která chyba byla pro Vás osobně nejtěžší lekcí? Podělte se o svůj zážitek do komentářů!