To nejlepší z rozhovorů na Business Animals: S čím obchodníci nejvíc bojují?

27. 12. 2015 +

Obchod

V minulých dílech jsme se zaměřili na pozitivní věci, které je dobré dodržovat, abyste to někam dotáhli jak v profesním, tak osobním životě. Dnes se zaměříme na to, v čem jsou překážky současných obchodníků, a necháme na vás, jestli se v některých bodech najdete a rozhodnete se na sobě zapracovat. Jak vidí situaci v obchodě zkušení obchodníci?

millennials-hipsterup

1. Touží po jistotě

Paradoxně spousta obchodníků touží po jistotě – ať už zázemí firmy, výdělku nebo jistotě zaměstnání. „Chtějí jistotu zaměstnání, ale taková jistota je velmi relativní. U nás mají naopak jistotu, že když budou aktivní a pracovití, vydělají si zajímavé peníze a vybudují si vlastní pozici ve společnosti,“ říká Miroslav Turčín z pojišťovny AXA.

2. Stanovují si nízké cíle

Říká se, že Češi si vystačí s málem a nemají ambice mířit výš, pokud mají již výše zmiňované jistoty. Ale bez vnitřní motivace se obchod dělat nedá, jelikož je to natolik náročná práce, že k ní vnější motivace skutečně nestačí. Jak si splnit velký cíl popisuje Pavel Jíša ze společnosti Consilior: “Myslím hodně dlouhodobě. Pokud se máme bavit o dlouhodobém plánu, ten se skládá z dílčích krátkodobých cílů, které je třeba plnit každý rok, každý měsíc, týden, den a hodinu. Vždy si na začátku roku definuju výsledek, kterého chci dosáhnout za celý rok, rozdělím jej na jednotlivé měsíce a pravidelně hodnotím.”

3. Nejsou sami sebou

Obchodníci musí projít spoustou školení a přečíst hromadu knih, aby se vypracovali na skutečně vysokou úroveň. To s sebou ale přináší i úskalí v tom, že převezmou něčí komunikační styl a životní postoj, se kterým se plně ztotožní a zastíní tak své vlastní Já. Jak říká Petr Gogolín ze společnosti Kurzor: „Když lidé začnou obchodovat, často se snaží okoukat správný postup a postoj od kolegů, ale zapomínají být sami sebou.“

4. Chybí jim trpělivost a vytrvalost

To, co spoustě lidem nedochází, je, že k úspěchu vede dlouhá cesta. V obchodě nestačí pracovat od 8 do 4 a věřit, že se výsledky projeví za týden. „Úspěch je vůbec češtinářsky ne úplně šikovná hříčka – když dáš pryč „ú“, zbude „spěch“. A člověk si pak myslí, že to půjde strašně rychle,“ vysvětluje Martin Luňák ze společnosti JáNěkdo.CZ. To potvrzuje i Tomáš Březina ze společnosti Freeboard: „Spousty lidí nedokáží vystoupit ze své komfortní zóny, zakousnout se a věnovat všechnu energii do rozjezdu kariéry.“

5. Nedbají o sebe

U obchodníka nejsou důležité jen brilantní komunikační dovednosti a empatie, ale také jeho image – a to nejen oblek, ale i udržovaná postava (zejména, pokud se jedná o obchodníka ve fitness). „V našem oboru je image důležitá, a teď nemyslím jen dress code, ale třeba i udržovanou postavu. Když někdo nedbá o sebe, jak může dbát o něčí zakázky?“ ptá se Viktor Mejzlík ze společnosti VITOM.

6. Bojí se rozhodovat

„Největší problém dnešní doby je, že se lidi bojí dělat rozhodnutí,“ říká Martin Černý z RealExpert. Který produkt bude pro klienta nejlepší? A pro kterou společnost bych měl pracovat? Úspěch je také jen v hlavě, jde o vědomé rozhodnutí, že se stanu úspěšným. „Pokud se vydáváte novým směrem, vždycky vstupujete na neznámé území, ať už to je nová práce, vztah nebo životní styl. Co se může stát jiného,než že neuspěji? Kdykoliv se člověk rozhodne, že jde něco dělat, a ví, že chce uspět, je velice pravděpodobné, že vždycky uspěje,“ říká Martin Černý.

Foto: www.entrepreneur.com