Nate Weiner: „První 4 roky jsem byl ve startupu Pocket sám, po 7milionové investici jsem nabral lidi, ale netušil jsem, jak je vést“

12. Září 2016

Další zaoceánská success story, tentokrát upřímná v tom, že ačkoli ve vás věří investoři, nemusí ve vás věřit vlastní lidi. Nate Weiner vyvinul appku na principu RSS feedu a 4 roky zvládal veškerou práci ve startupu naprosto sám. Ve 25 letech ovšem získal 7milionovou investici od investorů, díky které appku Pocket mohl posunout na naprosto novou úroveň. Mohl si dovolit nejen zaměstnance, na které dříve neměl, ale musel se také naučit zvládat spoustu nových výzev jako delegování práce či přenechávání zodpovědnosti na ostatní. Překonat všechny výzvy se mu nakonec podařilo a i díky tomu vybudoval aplikaci, která má v současné době přes 17 milionů uživatelů a její hodnota se odhaduje na miliony dolarů.

pocket-founder-nate-weiner

  • Nate Weiner, 32 let
  • Zakladatel a CEO appky Pocket, která umožňuje uložení si internetových stránek k pozdějšímu přečtení.
  • Student IT pracoval nejdříve jako programátor pro několik tech společností.
  • Pak si troufl založit vlastní appku a 4 roky byl jejím jediným zaměstnancem.
  • V letech 2011 a 2012 získala appka přes 7 milionů dolarů od investorů, mj. od Googlu.
  • Radostná zpráva, ale Nate musel najednou čelit tomu, že neumí šéfovat ani delegovat.
  • V roce 2013 byl ve Forbesu umístěn na legendární list „30 pod 30“ v oblasti technologií.
  • V současné době má jeho appka Pocket přes 17 milionů uživatelů.

1. Nesnažte se vše dělat sami. Odborník vám může pomoci ušetřit čas, ale i peníze

Podle Nata Weinera je problém mnoha startupů to, že si jejich zakladatelé myslí, že zvládnou vše sami. Podle Weinera není tenhle přístup možný, pokud chcete dosáhnout vyšší úrovně. Přestože od začátku sám celou aplikaci programoval a první čtyři roky existence byl jediným zaměstnancem společnosti, po čase mu došlo, že na některé věci je příliš krátký.

„Potřeboval jsem velkou pomoc s designem, nikdy to nebyla moje parketa. Nikki, naše vedoucí oddělení designu, byla prvním zaměstnancem. Já sám jsem měl zkušenosti s programováním a prodejem produktu, ale ona přišla přesně s těmi zkušenostmi, které z appky udělaly skvělý produkt. Změnila černé a žluté barevné schéma, přestože v té době mi přišlo, že vypadá dobře, do podoby, v jaké je appka Pocket dnes. Bylo zásadní, abych do firmy přinesl lidi, kteří mají jiné zkušenosti, než mám já. Udělali tak appku lepší, než bych to já sám kdykoliv mohl zvládnout.“  Nebojte se najmout zaměstnance či externisty na věci, které nezvládáte. Pokud například potřebujete vytvořit webové stránky či navrhnout skvělé logo, nebojte se obrátit na profesionály, kteří vám nejen vytvoří něco, co byste pravděpodobně sami nikdy nevytvořili, ale zbude vám i více času na práci, které lépe rozumíte.

button registrace obchodnika transparent

2. Nebojte se přenechat kontrolu svým kolegům či zaměstnancům

Protože byl Nate Weiner čtyři roky jediným zaměstnancem svého startupu, měl velký problém s tím, když začal nabírat nové zaměstnance a měl jim postupně přenechávat kontrolu nad rozhodnutími, které dříve dělal sám. Postupně si vybudoval firmu o 20 zaměstnancích, jejíž velikost mu dovolila vybrat si k sobě jen ty lidi, jejichž rozhodnutím důvěřoval a o nichž věděl, že budou schopni fungovat bez něho. Jak později zjistil, je velmi důležité svému týmu věřit a nesnažit se lpět na vlastních rozhodnutích za každou cenu.

„Protože jsem byl zakladatel technologické appky, programování pro mě byla oblast, které jsem se nejhůře vzdával. Přesto jsem ale svůj odmítavý postoj přehodnotil hned na začátku, co jsem začal nabírat zaměstnance. Měli jsme problémy se zálohováním. Navrhl jsem nápad, jak problém vyřešit. Tým si to poznamenal a potom odešel do vedlejší místnosti, aby nápad probrali. Nakonec přišli s řešením, které bylo mnohem lepší než to moje. Tenhle moment byl pro mě skvělý, protože jsem si uvědomil, že je v pohodě nechat svou práci ostatním. Často pak může vzniknout mnohem lepší řešení, protože je založené na společných znalostech a vzájemné důvěře.“ Jak sám Nate Weiner ukazuje na svém příkladě, nemusíte se bát svěřit své původní úkoly někomu jinému. Často tak vzniknou nové nápady, na které byste sami mnohdy nepřišli.

Přečtěte si také: Zakladatel WordPress Matt Mullenweg: „Firmu v hodnotě 1 mld. $ řídím výhradně přes Skype“

3. Poslouchejte své zákazníky. Často díky nim dostanete i návod, jak problém vyřešit

Jedním ze základních faktorů, které pomáhají appku Pocket zlepšovat, je feedback od zákazníků. Podle Weinera zákazníci obvykle nejen popíší, co se jim na appce nelíbí, ale zároveň často navrhnou rovnou i řešení, které poté ve firmě mohou převést ve skutečnost. „Zákazníci téměř nikdy neřeknou jen ‚tohle se mi nelíbí‘. Pokud si přečtete jejich feedback pozorně, často zahrnuje něco jako ‚bylo by fajn, kdybych tohle mohl zmáčknout nebo posunout pryč.‘ Nakonec to nemusí být konečné řešení, ale může vám to často napomoci k tomu, abyste se k řešení problému dostali blíže.“ V případě, že nemáte ještě zavedenou možnost feedbacku pro vaše klienty či zákazníky, zaveďte ho. Jen tak se můžete zlepšovat a posouvat dál.

S čím jste nejvíc bojovali ve chvíli, kdy jste dostali na starost tým, či měli možnost jej vytvořit? 

Foto: Techcrunch.com

© 2024 imper.cz