Jak nabírat? Lpěním na stereotypech můžete přijít o nejlepší obchodníky

29. 7. 2014 +

Jak na to?

Získat opravdu skvělého obchodníka do svého týmu je velkou výhrou pro každou firmu. Podle mých zkušeností je mnoho lidí, kteří se pohybují v prodeji, ale jen část z nich může být opravdovým přínosem.

 Meeting

Pokusím se tu poukázat na několik faktorů, které při výběru obchodníka hrají důležitou roli. Zároveň chci také upozornit na některé obvyklé požadavky, na které můžete být zbytečně fixováni, čím přicházíte o kvalitní posilu obchodního týmu.

 

Nadšení je důležitější než roky praxe

Velmi často vidím, jak zaměstnavatelé při přijímání obchodníka lpí na předešlé – někdy dost dlouhé – praxi v oblasti prodeje. Chápu, proč to dělají. Věří, že si tak ušetří zaškolování a „nováček“ začne produkovat během velmi krátké doby. Je to logická úvaha, ale podívejme se na to blíže.

Stalo se vám už, že jste najali zkušeného prodejce, vkládali do něj velké naděje a později jste museli zvládat jeho námitky typu: toto nelze prodat, chybí nám kvalitní katalog, lidi dnes nemají peníze apod.?

Nenechte se mýlit jeho sáhodlouhým životopisem. I velké a celkem úspěšné firmy nemají vždy propracovaný systém najímání a ještě stále mnoho firem platí obchodníky od hodiny nebo najetých kilometrů místo za výsledky. Proto se stane, že u nich i roky vydrží někdo ne až tak schopný.

TIP 1:

Vyžadujte úspěšnou praxi v prodeji, podloženou konkrétními výsledky, čísly a obraty, a vše si ověřte. Zároveň vždy ověřujte reference u bývalých zaměstnavatelů. Je to snadné! Pokud má výsledky, musí vždy existovat někdo, kdo to může potvrdit.

Spíše než praxe v prodeji nebo oboru nesmí potenciálnímu prodejci chybět nadšení. Nadšení pro práci prodejce, pro váš produkt nebo službu. Dobrá zpráva je, že lze nalézt nadšence bez praxe, kteří chtějí být prodejci, a překvapí vás jejich rychlé zaškolení a vysoká úroveň produkce. Navíc vám budou vděční za příležitost, kterou jste jim dali (tak jako v Heinekenu, pozn. red. Business Animals):

TIP 2:

Neodmítejte lidi bez praxe, kterým nechybí nadšení. Pokud byli úspěšní na jiných pozicích a mají vhodný potenciál, právě jste našli „zlato“

Zajímat se, ne být zajímavý

Dalším velmi častým požadavkem je dobrá úroveň komunikace. Jistě nechceme, aby náš produkt nebo službu prezentoval někdo, kdo se neumí vyjadřovat. Je však potřeba říct, že doby, kdy prodejce někoho „ukecal“, jsou dávno pryč.

Často pozoruji, že nejúspěšnějšími prodejci jsou ti, kteří mají velmi rozvinutou schopnost naslouchat, zajímat se a jsou přirozeně zvědaví. Pouze prezentační schopnosti z prodejce dělá jen kvalitní LP desku, kterou ale většina vašich zákazníků nebude mít chuť poslouchat.

Další 2 tipy k tomu, na co se při pohovoru s novým obchodníkem soustředit, najdete v celém článku na stránkách Performia.

Text: Lucie Spáčilová, výkonná ředitelka společnosti PERFORMIA, spol. s r.o.

 

Zdroj fotografie: peachic.com
[/velikost_textu]