11. Červenec 2018
Kandidátů je i přes nízkou nezaměstnanost stále dost. Vybírají si ovšem z široké nabídky na trhu. Aby si ti nejlepší zvolili právě vás, měli byste se aktivně věnovat Employer brandingu. My se proto nedávno vydali na užitečný workshop Petra z BrandBakers a Kristýny z FINIDRu, kteří nás problematikou provedli od A do Z. Sepsali jsme pro vás to nejužitečnější + jsme přidali pár praktických cvičení. Vezměte to do svých rukou a podílejte se na vnímání vaší značky aktivně!
- Petr Hovorka je stratég a projektový vůdce společnosti BrandBakers. Svým naturelem je primárně obchodník a manažer. Business má zkrátka pod kůží.
- Kristýna Wasylkiwová pracovala přes 7 let na pozici Employer Branding manažerky v IT společnosti Tieto. (Za tu dobu se z počtu 54 zaměstnanců postupně vyšplhala až na neuvěřitelných 2 400.) Před půl rokem odešla za další výzvou do firmy FINIDR, kde vede marketingové oddělení a dále pokračuje ve své vášni na poli Employer Brandingu.
“Employer branding“ je široká disciplína, která se mimo jiné zabývá i způsobem vedení lidí tak, aby byli ve společnosti spokojeni, sami se aktivně podíleli na plnění každodenní práce a dosahovali tak co nejlepších výsledků. EB by měl být součástí firemní strategie a bez pozornosti boardu se rozhodně neobejde. Cílem EB je dosáhnout stavu, kdy se k vám kandidáti hlásí, i když nikoho nehledáte. (V ČR např. Alza či Ambiente)
Ale kde začít?
Nejdříve ze všeho bychom měli změnit způsob našeho uvažování o vedení lidí a o celém náborovém procesu. Níže se můžete nechat inspirovat ilustračním “slovníčkem”:
Nábor-> přitahování
Oddělení -> týmy
Klíčoví zaměstnanci -> leadeři
Lidské zdroje -> lidé
Nezaměstnanost v České republice je v současné době neuvěřitelných 2,3 %, což je z pohledu ekonomiky prakticky nulová nezaměstnanost. Kandidátů se tak zdá být málo, ale je jich stále dost. 850 000 lidí každý rok mění práci, ovšem při současné situaci na trhu si mohou více VYBÍRAT. Volí proto firmy, které mají vlastní DNA. Společnosti, které vědí kam a proč směřují, co je jejich cíl a umí to jasně vyslat do světa. Kandidáti musí věřit tomu, co sdělujete, takže strojenost v současnosti už moc neobstojí. Pokud s definováním vlastní značky máte problém, může vám posloužit následující cvičení:
Předtím a teď
Jde o cvičení velmi jednoduché a zároveň extrémně efektivní. Všem zaměstnancům dejte 6 malých lístečků. Na tři z nich je nechte napsat vždy jeden důvod, proč si tuto firmu vybrali. Na zbylé lístečky ať napíší 3 důvody, proč tu stále jsou. Tyto odpovědi si nalepte na dvě velké viditelné plochy. Tyto informace komunikujte ven, používejte stejná klíčová slova i výrazy. Proč? Protože na to uslyší ti správní kandidáti.
Pokud tohle máte vyřešené, přesunujeme se dál k identifikaci vašich kandidátů.
To nejlépe zjistíte analýzou stávajících zaměstnanců. Proč jsou tady? Proč o práci požádali? Proč tu zůstávají? Proč odcházejí? Koho jsme kdy nabrali? Odkud přicházejí nejlepší zaměstnanci? Co nám funguje? K identifikaci konkrétních kandidátů nám může pomoci persona kandidáta.
Jakmile si profil kandidátů vyspecifikujeme, nabízí se otázka: Co těmto lidem brání změnit práci? Co je hlavní rozhodovací element? Přinášíme vám pár rad pro komunikaci s kandidáty.
- Používejte jejich jazyk.
- Nenechávejte je bez odpovědi. Vždy s nimi komunikujte!
- Při osobním setkání je proveďte firmou, seznamte je se zaměstnanci, vezměte je do konkrétního týmu, nechte je si vyzkoušet reálnou práci, vezměte je na oběd s kolegy. Výběrový proces pojměte jako ZÁŽITEK!
- Těch, které nevyberete je víc než těch vybraných, proto se snažte zanechat dobrý dojem a dobrý pocit z celého náborového procesu.
Petr s Kristýnou opět kladli velký důraz na data, které se musí zanášet do osy, a tak sledovat brand. HRisti mají k dispozici spoustu informací, ale ne vždy je umí uchopit a efektivně využít, proto poctivě sledujte a měřte dosah konkrétních komunikačních aktivit. (Z jakých inzerátů/webů k vám chodí nejvíce kandidátů?)
Zapojte “aktivce”
Komunikační oddělení často tráví hodiny nad vymýšlením komunikačních strategií a formátů, přitom by mohlo být o mnoho efektivnější zapojení vašich vlastních lidí. Vyberte aktivce, ambasadory, zkrátka největší lovery firmy a začněte s nimi pracovat. Zeptejte se jich, co by sami chtěli dělat a dejte jim prostor. Kristýna nám dala pár příkladů z Tieta, kde zaměstnanci vymýšleli nové pozice, stážové programy, exkurze pro studenty, vytvářeli inzeráty, prezentace svého oddělení, organizovali dny pro zaměstnance a mnoho dalšího. Když si zaměstnanci sami obsah vytvářejí, vidí v tom mnohem větší smysl. Vy jim za to nabídněte něco navíc, mohou jít například přednášet na konferenci, pro studenty nebo zorganizovat workshop. Zkrátka dělejte věci jinak a křičte to do světa.
HR marketing vs. Employer branding
Tyto dva pojmy se často zaměňují, přitom se jedná o dvě různé disciplíny, které jsou ale velice provázané. Úkolem EB je zapojit a udržet. Naopak HR marketing má za cíl prodat firmu, přilákat, přitáhnout. Stojí vedle recruitingu a headhuntingu. Vybudovat značku trvá roky, HR marketing se dá udělat za 2-3 měsíce. A jak dělat dobrý HR marketing? Není to o zahlcení lidí informacemi. Jde o sdílení hodnot a postojů, které lidi a firmy spojují. Hezkým příkladem je třeba Kiwi / Stories. Prodejte to nejlepší, co jako zaměstnavatel máte!
Takže nezapomeňte!
- Kandidátů je dost. Je jen potřeba je na vás naladit a ukázat, jak to u vás chodí.
- Musíte jim dát motiv, se kterým se mohou spojit.
- HR jako business partner.
- Budujte vztahy – bavte se, vzdělávejte se.
- Hledejte, jak věci dělat jinak.
- Vybudovat značku trvá roky, HR marketing se dá udělat za 2-3 měsíce.
- A hlavně: Náboru odzvonilo, na scéně je přitahování!