Škola obchodu: Moderní technologie – jak se učit dobrým návykům nejen v obchodě

16. 3. 2016 +

Obchod

S nastupující generací se výrazně mění vnímání a zvyky, které byly dlouho zažité. Ne vždy je to však k lepšímu. A právě špatné návyky spojené s technologickou érou, do které se mnoho z nás už narodilo, mohou zhatit cestu za úspěchem.

Škola obchodu

Dnešní svět je jiný. Zatímco někteří zažili příchod internetu, discmanů, mobilních telefonů a dalších skvělých technologií, jsou tu tací, kteří se do tohoto světa už narodili. Technologie se mění, ale sociální zvyklosti příliš ne, a mělo by to tak zůstat. Možná vás jejich ignorace nezasáhne v komunikaci s vašimi vrstevníky, ale při jednání s lidmi, kteří jsou zkušenější (a starší), vás může poslat do outu.

Ač žijete přirostlí k mobilu, obchodní partneři o tom vědět nemusí

O čem mluvíme? O mobilních telefonech, chytrých hodinkách, tabletech a dalších zařízeních, které jsou nedílnou součástí dnešního života, ale ujídají si z něj až moc. Mnoho z nás zná běžnou situaci, kdy při setkání s přáteli jdou telefony z kapes na stůl a čas od času do nich koukáme a kontrolujeme e-maily, statusy a jiné aplikace místo toho, abychom se věnovali lidem, se kterými právě jsme. Používání technologií se může stát špatným zvykem stejně jako cigarety a svůj podíl na tom má i snaha programovat aplikace tak, aby byly návykové, podobně jako herní automaty.

Něco podobného se poslední dobou stává i v byznyse (a nepotkává to pouze mladé ročníky), kdy se mobilní zařízení vytahují i na jednáních a poradách, když si myslíme, že se nikdo nedívá nebo se nám nevěnuje pozornost. Nejhorší je situace, kdy něco takového dělá někdo ve vedoucí pozici, tím tuto činnost nevědomě schvaluje.

Nejde pouze o vnitrofiremní jednání a porady, neméně častá jsou jednání, u kterých je přítomno více lidí, kde osoba ve vedoucí pozici má odvahu vytáhnout při jednání mobilní telefon a věnovat se mu nějakou chvíli, poněvadž je ve vyšším postavení. Pro podřízeného a protistranu to je za prvé nepříjemné, za druhé je to staví do podřízené pozice, ačkoliv při jednání by protistrany měly být partneři.

TIP: Zvažujete kariéru v salesu? Máme spoustu juniorních pozic, mrkněte sem! Aktuálně doporučujeme třeba vývojáře appek Cleevio, prodej na kapitálových trzích v BHS či prodejce certifikátů po telefonu Bisnode

Není důležitá příčina, ale snaha něco změnit

Příčinou není pouze technologie samotná a návykově programované aplikace, je jí i chybějící vzdělání etikety a částečně i nedostatek empatie. Technologii a programy málokdo z nás bude měnit, vzít na sebe břemeno učení etikety také není pro každého, avšak každý může začít sám u sebe a postupně měnit své okolí. Řešení není tak těžké, jak se může zdát.

Přišel s ním Nir Eyal, autor knihy „Hooked: Jak stavět zvyky-formující produkty“, který měl plné zuby situací, které jsme zmínili výše, a rozhodl se s tím něco dělat. Jeho kniha se přitom zaobírá rozborem technik a produktů Facebooku či Twitteru a tím, jak je využít ke stejné úspěšnosti ve vaší firmě. Později však zjistil, že vedlejším produktem zlepšování technologií je to, že jsou často tak dobré, že je lidé nechtějí přestat používat. Jak tedy situaci vyřešit?

Přečtěte si také: Gentlemanské minimum: 12 pravidel mobilní etikety

V práci je třeba začít odshora

Bez zapojení osoby ve vedoucí pozici, která rozhoduje o tom, jak jsou jednání a porady vedeny, se příliš daleko nedostanete. On nebo ona, může rozhodnout o zavedení pravidla, že veškerá firemní setkání budou bez diskuze bez telefonů či jiných pozornost odvádějících zařízení. Klady takového rozhodnutí jsou jednoznačné, zaměstnanci nebudou mít jinou možnost, než se skutečně věnovat tématu, a nebude vás rušit zvonění telefonu, které je poslední dobou pravidlem skoro každé porady. Nejste manažer? Navrhněte mu to, prospěje to i vám.

V běžném životě musíte vtáhnout závislého do diskuze

Mezi přáteli, v rodině, doma či v restauraci budete těžko někomu rozkazovat, aby své mobilní zařízení odložil. Poučování nebo zesměšňování vám také nepřidá body na oblíbenosti. Přitom řešení je jednoduché. Pokládejte dané osobě přímé otázky a hrajte hloupého, když nebude potěšen, že vám musí odpovědět. Můžete se zeptat, zda se něco děje, když je na telefonu, měli bychom ho přece brát do ruky, když jde o něco velmi důležitého. Podvědomě to víme, jen to ignorujeme. Dříve nebo později dotyčný telefon odloží a začne se vám věnovat, vrátí se do diskuze.

Opakování této činnosti přináší ovoce, protože když se vás pokaždé někdo takto ptá, jakmile vytáhnete svůj mobilní poklad, tak si zvyknete to nedělat, protože není vhodná chvíle a někdo se vám věnuje. Obě tyto činnosti, v práci nebo ve společnosti, upevňují zvyky a postupně vás učí nevěnovat se svým technologickým vychytávkám v nevhodnou chvíli. Nedělejte tedy stejnou chybu jako ostatní a pomozte jim ji nedělat též. Udržujte dobré zvyky při životě.