Jak si nastavit mindset: 3 tipy, abyste působili sebevědomě

6. 9. 2015 +

Jak na to?

Snažíte se prodat nejdokonalejší produkt na světě, ale třese se vám hlas, přešlapujete z nohy na nohu a raději se díváte do země, než abyste se podívali klientovi do očí? To je samozřejmě nadsázka, ale čas od času občas i obchodníci udělají nevědomky něco, co nedovolí, aby z nich vyzařovalo sebevědomí a zajistilo jim úspěšný prodej. Opět jsme se obrátili na Josefa Dvořáka, sales perfomance konzultanta společnosti SBR Consulting, aby vám poradil, jak na to.

sebevedomi

1. Věřte produktu, který prodáváte

Pro obchodníky by to měla být samozřejmost. Když prodáváte produkt, kterému věříte, umíte lépe argumentovat v jeho prospěch, neztrácíte se ve své záplavě vět, cítíte se lépe a sebevědoměji. Volíte vhodná slova, vhodně formulujete myšlenky a působíte i na klienta dobrým dojmem. „Obchod je de facto přenos přesvědčení z člověka na člověka,“ říká Josef Dvořák. Jak na to?

„Pokud svému produktu nevěříte, máte víceméně tři možnosti: 1. investovat čas do toho, abyste ho lépe poznali, 2. investovat čas do stínování vašeho kolegy, který přesvědčením překypuje, nebo 3. změnit zaměstnavatele.“

2. Mějte správné držení těla

„Je důležité si uvědomit, že naše fyziologie je úzce spojena s psychikou a sebevědomím. Když se díváte do země, tak se nikdy necítíte tak sebevědomě, jako když zvednete oči k obloze,“ říká Josef Dvořák. Nezapomeňte dát tedy ramena dolů a hlavu nahoru. Pokud stojíte, udržujte váhu na obou nohou, aby byla chodidla rovnoměrně zatížena. Dejte si pozor na příliš široký postoj, který působí agresivně. Pokud sedíte na židli, využijte k sezení celou její plochu, včetně opěradla, abyste se mohli opřít.

3. Volte vhodný hlasový projev

Klidně a hluboce dýchejte, vyvarujte se rychlého stresového dýchání. Mluvte pomalu a rozvážně, dobře artikulujte a nezapomeňte na vhodné pauzy v řeči. Je také dobré různě modulovat hlas, ať klienta neuspíte monotónním hlasem. Hlavně nemluvte příliš rychlým tempem, člověk má tak sklon více drmolit, což nepůsobí přesvědčivě. „Před každou odpovědí napočítejte do tří a usmějte se, než začnete odpovídat,“ doporučuje Josef Dvořák.

A co vy, obchodní zvířata? Co vám dobře funguje a čeho si v body language všímate na ostatních? Co byste ze zkušenosti doporučili ostatním obchodníkům, ať se vyvarují? Nějaké rozdíly mezi muži a ženami? 

Foto: entrepreneur.com