Miloslav Mareška, trenér Hypocentra Modré pyramidy: „Každý obchodník je podílník na tom, kam firma směřuje“

25. 1. 2017 +

Rozhovory

Dokáže obchodníky vtáhnout do společné vize. Staví týmy, které mají aktuálně příležitost zhmotnit profesní  individuální i společné ambice. Trénuje a rozvíjí schopnosti individualit a týmů se zkušenostmi pořádného zvířete v business džungli. Ovšem paradoxně, ale sympaticky přiznává, že do jeho koučingu se prolíná i otcovský cit a dětská hravost. „Umím vyjednávat“ – odhaluje bývalý mysteryshopper. Považuje podnikání za komplexní profesní zkušenost. Sám podnikal v oboru reklamy a marketingu. Když po 14letech jeho firma padla, dostal i nejcennější radu: Můžeš si za to sám. Ale pokud máš ambici být zase úspěšný, můžeš. Jsi bohatší o zkušenost pádu z výšky, podruhé už takhle nespadneš.

DSCF8045

  • Trenér a stavitel týmů Hypocentra Modré pyramidy
  • Žije a denně dojíždí: z Mníšku pod Brdy, je mu 43 let a má tři děti
  • Jeho koníčkem je: obchod, leadership, profesionální tanec a koně
  • Inspirace: světový lídr Google a jeho hravá péče o své lidi ve firmě i na trhu
  • Web: www.hypocentrum.cz

[leads_ id=”96768″]

O společnosti: HYPOCENTRA MODRÉ PYRAMIDY jsou jedním ze 2 prodejních kanálů Modré pyramidy. Hlavním zaměřením Hypocenter je poskytování financování pro bydlení, v posledních letech však kompletní nabídka v oblasti bydlení – realitní služby, výstavba rodinných domů, nemovitostní poradenství, investice.

Hypocentra v číslech: Průměrně si poradci vydělají 80 000 Kč měsíčně (bez manažerské struktury). Dosavadní nejvyšší roční příjem obchodního poradce je 5 milionů.  První rok činnosti (Praha 2004) se začínalo nulou, za dva roky se překonala první miliarda, do konce roku 2008 byly uzavřeny smlouvy v celkovém objemu 2,1 miliard Kč/rok. Aktuální pobočky Hypocenter: Praha, Brno, Hradec Králové, České Budějovice, Plzeň, Ústí nad Labem, Ostrava, Olomouc celkem vyvíjí 163 hypotečních poradců a 145 realitních poradců. Obchodní výsledek společnosti za 2015 byl 6,2 miliardy a rok 2016 překonal 7 miliard.  „Dosud jsme neměli rok, který by byl obchodně rokem horším než roky předešlé,“ říká ředitel projektu Modré pyramidy Jiří Lejnar.

V obchodě se nacházíme v době informační. Obchod je o krok dál, za revolucí digitální. Dnes přichází velice informovaný zákazník. Fungují fakta. Funguje potvrzená důvěraDSCF8040

Jste typ kopírovačů konkurence, nebo jste inovativní společnost?

Jsme inovativní. Troufám si říci v mnohých ohledech a směrech. Také proto a logicky jsme příležitostí i pro mladé uchazeče. Aktuálně chceme doplnit tým i o mladé lidi, absolventy, protože se u nás nebudou nudit. Mají možnost se vyvíjet v tom, co je pro ně zajímavé. Jak profesně, tak finančně.

Trendy jste i v kreativním propojování činností?

Udáváme trendy. Necháváme se i inspirovat, ale mohu uvést třeba příklad, že když jsme si pro naše kolegy zařídili relax centrum, za pár měsíců jej začala budovat i konkurence.  Myslím, že jsme velice silní v propojování činností, které na sebe navazují a nebojíme se navazovat další. Je to pro vývoj naší společnost velmi přirozené. Hledáme lidi, kteří vědí, že právě toto je úžasná příležitost pro seberealizaci a úspěch.

Hybridní kombinace zdrojů a činností, které ve výsledku paralyzují konkurenci. Propojování činností, je to cesta k úspěchu?

Jednoznačně ano. Je to trend stylu businessu větších hráčů. Naše činnosti jsou aktivní v oblasti finančního poradenství, realit a také stavebnictví. Věnujeme se například dřevostavbám. Myslíme i na zahraniční expanzi. Všechno na sebe navazuje. Dává to smysl a v tomto spojení je ukryta řada příležitostí pro výdělek i seberealizaci. Navíc umíme výhodně, poctivě a dobře vyřešit otázku bydlení s různými typy požadavků a možností tím podáváme pomocnou ruku těm, kteří to potřebují. Nemusíme se nikde vnucovat. Bydlení a reality jsou obchodně neustále v pohybu. Příležitostí je skutečně hypermnoho!

Pokud nastavíte nějakou nabídku a pak ji nedodržíte, stáváte se nedůvěryhodným. Jako osoba i jako společnost

Trendem v leadershipu i businessu je „otevřenost“, jaká je vaše zkušenost?

Vnímám to stejně. Dnes nemá cenu něco zastírat, to nedopadne dobře. To je krátkozraké. Takže používat fakta, říkat A, ale i B.

V tom případě se zeptám, přijmete raději ženy, nebo muže?

Kdybychom preferovali muže nebo ženy – máte pravdu – porušovali bychom zákon a dostali bychom se svou otevřeností do konfliktu s pravidly, ale máme to štěstí, že nám skutečně nejde o kategorizaci. Jsme genderově vyrovnaná firma. Ženy u nás mohou převýšit úspěch mužů. Mohu vám nabídnout příběh naší bývalé recepční, která dnes řídí finance. Můj osobní pohled je, že třeba ženy s malými dětmi, nemají obvykle na kariéru denně 8–10 hodin. Investice času je pro úspěch potřeba, tady bych asi spíše řešil – na straně čerstvé maminky – její priority a organizaci, ale jinak mne v tomto tématu nic dalšího nenapadá.

Co byste řekl uchazeči, který by chtěl nabízet hypotéky, řešení financování bydlení a staveb, ale jeho snem je jeho obor – design interiérů, ve kterém se sám neumí dostatečně prosadit?

To je přesně to, co chceme hned na pohovoru vědět. To přeci souvisí, propojení není nereálné! Možná existuje varianta toto dříve nebo později v nabídce spojit. Například mám kolegyni, která je úžasná v obchodování a vedle se zajímá o projektování zahrad. Vždyť pracujeme i se stavebními pozemky, takže už vyvíjíme systém, jak umožnit realizaci. Víte, to není jen sen a přání kolegyně, to přeci může být vítaná služba, kterou ocení naši klienti!

Každý z obchodníků je podílník v tom, kam naše firma směřuje

Tento příběh kariéry u vás bych ráda nabídla čtenářům v dalším díle o Hypocentru, dovolíte nám to?

No, samozřejmě, její autentické vyprávění a osobní zkušenost, „jak na to“, je možná ideálním návodem, jak si „vypěstovat“ kariéru u nás.

Vy osobně, máte nějaké zdroje, kam si chodíte pro inspiraci v tom, co udělat více pro tým?

Inspiraci vnímám všude v okolí. Musíte se dívat, všímat si, vyhodnocovat a pak realizovat to, co je super. A ještě to vylepšovat. Také se neobávám, a když mne něco zajímá, tak se optám… Pro vás novinářku a pro mne v komunikaci s lidmi je přirozené se tázat, ale všimla jste si, že zvídavost není přirozená každému? Nemyslím zvědavost, ale zvídavost, bez které nelze vynalézat, že? 🙂

Kompetence realizací „idea“, nepadají jen k vašim nohám. Jaká atmosféra vládne, když přijdete s nápadem za šéfem?

Máme skvělého šéfa, pana ředitele Jiřího Lejnara, který je otevřený všemu novému. Vždy nápady vyhodnocuje. V podstatě, ne stylem zda jsou reálné, ale spíš řeší, zda jsou nápady realizovatelné teď, a nebo třeba až za půl roku. 🙂

Máme eminentní zájem o dlouhodobou spolupráci. Staňte se naším akcionářem!

Panu řediteli se tento „idea drive“ nějak osvědčil?

No to je asi otázka pro Jiřího, ale co já vím, on sám je vlastně „dítě“ takové situace. Jeho příběh je důkazem, že u nás v Hypocentru Modré pyramidy, je možné plnit sny sobě i klientům. Byl před lety na startovní pozici v obchodním oddělení. Dal si obchodní metu – miliardu – a že když toto splní, že chce pobočku u Václavského náměstí. Dokázal to. A tak vznikla naše pobočka v Jindřišské, ve které si o něm právě povídáme.

Souhlasíte s názorem, že mladým by se měly předat kompetence dříve, než vás přesvědčí?

V podstatě to hodně koresponduje s tím, jak s Jiřím, ředitelem Hypocenter, uvažujeme. U nás dostane příležitost každý, kdo – logicky – má evidentní předpoklady k činnosti, má chuť a ambice něčeho dosáhnout. Čas pak ukáže, zda to myslí se svým snem vážně.

Obchodníkům je lepší předat kompetence dříve, než se vyčerpají přesvědčováním o svých kvalitách

Co hlavně musí mít člověk, kterého rádi okamžitě přijmete?

Ambice. Tím nemyslím, že přijdete a řeknete, že jste ambiciózní. Vy musíte mít skutečnou chuť něčeho dosáhnout a pokud máte i další ambice z jiných oborů, než kterým se aktuálně věnujeme, netajte to. Možná je to i naše budoucnost. Já bych řekl, že kdo v tento čas hledá práci, ať se nejdříve zeptá u nás! Z legislativního hlediska je nutné, aby uchazeč měl minimálně maturitní zkoušku.

Všechno ale není pouze sluníčkové, jak by řekla šéfredaktorka BusinessAnimals.cz, musíte se občas s někým rozloučit…

Většinu lidí, kteří jsou u nás, mám opravdu rád. Myslete si tom, co chcete. Do každého investujeme naděje, každému se věnujeme a každý je individualita, které chceme dát také prostor. U nás asi neuspěje především ten, kdo nic nedělá, kdo se nesnaží – u koho se prokáže, že ambice nemá. Samozřejmě zásadní je pro nás také korektní chování, bezúhonné osoby, to neexistuje, abychom měli v týmu člověka s takto rizikovými faktory v chování. Behavirální metody, kterým se věnuji, rizikové faktory včas odhalí – už u pohovoru. Pokud však jde o rozlučku z naší strany, vždycky přemýšlíme, jak to, že jsme nenašli v tom člověku to, co by ho motivovalo. Ovšem vnitřní nastavení lidí měnit asi nedokážeme. Hledání cesty musí být společná snaha.

Tedy hlavní nevýhody?

Asi nyní dočasně parkování. Ale asi 500 metrů vzdušnou čarou se dokončuje dimenzované parkoviště. A možná se může zprvu stát, že někomu spolupráce na ŽL přináší nějakou nejistotu nebo riziko. To není nutné, půlroční podpora a pomoc k úspěchu z naší strany je dostatečná, aby se poradci dařilo.

Máme unikátní produkty, obchodní příležitosti potkáte všude

Kde mají vaši obchodníci šanci uspět?

Příležitosti jsou všude! Já obchod doopravdy miluji. Sice už se mé kompetence zaměřují na trénink, školení a pomoc ve všem, co je pro rozvoj lidí u nás potřeba, ale mohu uvést třeba jeden příklad. Jel jsem s manželkou na taneční soutěž a jeli jsme trochu pozdě. V jedné obci mne zastavila policie, že jsem překročil rychlost o téměř 10 km/h. Vážně jsem to ani nezpozoroval a omluvil se – policie byla shovívavá. Chtěl jsem se jim také nějak odměnit, tak jsem jim řekl, co děláme, a že jim strašně rád pomohu, pokud řeší nějaké trable s bydlením. A víte, že řešili? A že naše nabídka a možnosti pro ně byly přijaty s nadšením! Prostě tohle na tom miluji. 🙂

Znamená pro vaše obchodníky NE opravdu NE?

Ano! Dnes už to není tak, že vás vyhodí dveřmi a vy vlezete oknem. Obchod se vyvíjí. Dnes reagujeme na potřeby klientů, což je prostě skvělé.

Snimek 342

Business v Hypocentru? Srdcová záležitost!

  • Tvá práce. Tvůj den. Tvůj příběh. Tvůj úspěch. Tvé myšlenky. Tvoji kolegové. Začni pracovní den ve „své“ kavárně. Snídaně je pro Tebe zdarma.  „Nejoblíbenější jsou míchaná vajíčka.“
  • Auto pro každého. Ke služebnímu autu není nekonečná cesta pěšky. Úspěch se dostaví a půl roku – je okamžik. Je podmínkou. „Nyní je na silnicích našich 150 bílých Audi, určitě jste si jich už všimli.“
  • Jsme spravedliví v odměňování. Tvoje výsledky se dají měřit. Dostaneš takovou odměnu, jakou si zasloužíš. Neexistuje horní hranice odměny. Existují jen větší a motivační benefity. Staň se naším akcionářem! „Hodnotíme lidi za to co umí. Ne za to, co vystudovali a jaká je jejich délka praxe.“
  • Pomůžeme ti k úspěchu. Během několika měsíců můžeš získat více, než jiní po několika letech. My nesvazujeme úspěch do tabulky. „Nevěnujeme se primárně tomu, co ti nejde, zajímá nás rozvoj toho, co ti jde!“
  • Relax centrum. Zahraj si kulečník. Využij relaxační prostředí, kdykoliv se potřebuješ odreagovat.
  • Dress code. Casual business look. „Elegance a uvolněnost je lifestyle kolektivu profesionálů.“

Nerozmazlujete své lidi příliš?

Ne! Nás baví motivovat!

[leads_ id=”96768″]

Foto: Petr Klempa, archív Miloslava Marešky